Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Hej jag är en glad tjej som heter Anna. Är ny här på buke, och är väldigt intresserad av avel. När jag fick se den här diskutionen om att fjordingar hade bra gångarter men inte Fantastiska gångarter ska jag tala om för er vad det beror på. För det första som kanske alla vet om är utbildningen väldigt viktig del. För det andra beror det på att människan inte kan rida hästen. För genom en bra ryttare kan man få fram fantastiska gångarter. Kan ta som exempel. Jag är ej jätteduktig på att rida men lät min tränare rida min häst som har ganska dålig trav, och vet ni efter att hon hade ridit ett tag hade hästen helt annorlunda gångarter!!!! Rättare sagt FANTASTISKA gångarter. Så påstå inte att det är fel på en ras bara, det är fel på ryttare. VF skylla på en massa raser lix?:idea:

Har ej haft egen fjording men har ridit många och jag vill bara säga att när en duktig ryttare satte sig upp på en fjordis med dåliga gångarter fick hon den till att få fantastiska gångarter! ALLT BEROR TILL STOR DEL PÅ RYTTAREN!

Glömde presentera min egna häst som är ett halvblod/Newforest sto på 10 år som heter Summer. :)

Klart man kan förbättra gångarterna genom att stärka hästen men det är fasen så mkt lättare att ha dem från början.

Och frågan är om det gick så snabbt att få fram gångarterna så fanns de nog där redan från början. Sen är gångarterna helt
klart en definitionsfråga.

Min valack hade inga bra gångarter, fick tom en 6a en gång på utställning då takten saknades helt och hållet som unghäst. Men efter en rba grundutbildning av bra ryttare fick han fram en riktigt rörlig och stor trav och blev taktsäker. Sen är det ju sant att det är bättre att ha en bra gångart från grunden men tror mycket på det du skrev att många rör sig bra fast utan tillräcklig ryttare försvinner gången helt och hållet. Man kan faktiskt förstöra gångarterna på en häst genom ridning också...

halleluja! varför tror ni att så många lejar in duktiga visare när det är dags för utställning? För att en duktig visare kan ta fram hästen på så vis att den kommer till sin egen rätt , och detta gäller naturligtvis även ridnigen. Dvs visar du dålig kan en häst få en 6/7a på traven, men visar du bra och får ordentligt med påskjut och visar hästens finaste trav så kan du lätt klättra på en 8a kanske tom 9a! Tycker också att man inte bör dra hela rasen över en kam bara för att en enskild ryttare inte har hittat sin egna takt än och därför inte kan rida sin fjordhäst i takt och balans....

Då måste jag fråga så här.... Är det olika svårt inom olika raser att få bra poäng på gångarterna?

måste det vara...
det beror väl på kriterierna men om man jämför fjordutställning och welsh som var den senaste icke-fjord utställning jag såg, så verkar det vara mycket svårare att få över 37 poäng för welsharna över lag. Fast jag är inte alls tillräcklig insat och jag menar inte att alla fjordhästar borde haft högre poäng på traven, utan detta syftade jag på med alla raser.
Visar man rätt, hästen får rätt hjälp från visaren och man kan få fram det där lilla extra, då kan man naturlitvis få en bättre bedömning av gångarterna. Träning, rätt muskulatur och vetskapen var hästen visar sin bästa sida är a och o (jag menar inte att JAG har allt detta, gällde andra duktiga visare :D).

borde nog formulerat mitt påstående annorlunda, kanske så här:
visar du en häst med skaplig trav på ett dåligt sätt så kan du få en 6a istället för en 8a.

eller ja, jag vet inte men ni kanske fattar :cool:

Visst har alla raser olika förutsättningar eftersom de är olika byggda. Men jag vill bara säga att genom en bra ryttare kan man få fram det bästa ur hästen oavsett ras! :)

halleluja! varför tror ni att så många lejar in duktiga visare när det är dags för utställning? För att en duktig visare kan ta fram hästen på så vis att den kommer till sin egen rätt , och detta gäller naturligtvis även ridnigen. Dvs visar du dålig kan en häst få en 6/7a på traven, men visar du bra och får ordentligt med påskjut och visar hästens finaste trav så kan du lätt klättra på en 8a kanske tom 9a! Tycker också att man inte bör dra hela rasen över en kam bara för att en enskild ryttare inte har hittat sin egna takt än och därför inte kan rida sin fjordhäst i takt och balans....

Klockrent! det är precis så det är! :)

Min valack hade inga bra gångarter, fick tom en 6a en gång på utställning då takten saknades helt och hållet som unghäst. Men efter en rba grundutbildning av bra ryttare fick han fram en riktigt rörlig och stor trav och blev taktsäker. Sen är det ju sant att det är bättre att ha en bra gångart från grunden men tror mycket på det du skrev att många rör sig bra fast utan tillräcklig ryttare försvinner gången helt och hållet. Man kan faktiskt förstöra gångarterna på en häst genom ridning också...

Japp har sett en hel del ryttare som förstört sina hästar med riktigt bra gångarter. BRA RIDNING ÄR GRUNDEN TILL ALLT!:bow:

Men hur kommer det sig att många oinridna hästar får riktigt bra poäng på sina gångarter om bra ridning är grunden till allt?

Dvs visar du dålig kan en häst få en 6/7a på traven, men visar du bra och får ordentligt med påskjut och visar hästens finaste trav så kan du lätt klättra på en 8a kanske tom 9a! ...
:rofl: det där är vi ju ett fint bevis på, varken jag eller sambon får fram traven på visning. Blev rejält pikade av en körtränare som hade mitt sto ett tag. Men förhoppningsvis lär vi väl oss till slut. :crazy:

När jag tittade/köpte henne var hon dels medföl vid sidan och dräktig igen.
Hon rörde sig inte alls så värst kul, men hade bra poäng på rörelserna sen tidigare så det fanns ju där.
På henne märks det verkligen skillnad pårörelserna i tränat och otränat skick.
Fördelen med mindre tränat skick är väl att det går att sitta ner i traven då :angel:
Jag hade rejält kämpigt med att följa med i rörelserna innan vårt första barn då hon var i rejält trim.:p

tror inte att själva ridningen är grunden utan just hur man visar upp hästen. En välvsad unghäst med rätt förutsättningar får ju bra poäng om den är enligt raskraven.

Men hur kommer det sig att många oinridna hästar får riktigt bra poäng på sina gångarter om bra ridning är grunden till allt?

Kan det inte vara så att de har bra gångarter i grunden(ja de som fått bra som unga alltså),
sen kan vi människor påverka det åt det positiva eller negativa hållet.
För nog är ju arvet en del i det hela också.

instämmer i detta, vi kan vara likamycket i vägen vid en visning som vi kan göra nytta :cool:

Jaha nu är jag inte riktigt med här XD Jag trodde vi snackade om ridning haha och få fram fantastiska gångarter haha. Men jag håller med om att en bra visare kan få fram det bästa ur hästen och öka poängen. :)

Jag menade mer inridna hästar och inte visning. Haha. Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 877
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?