Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
halleluja! varför tror ni att så många lejar in duktiga visare när det är dags för utställning? För att en duktig visare kan ta fram hästen på så vis att den kommer till sin egen rätt , och detta gäller naturligtvis även ridnigen. Dvs visar du dålig kan en häst få en 6/7a på traven, men visar du bra och får ordentligt med påskjut och visar hästens finaste trav så kan du lätt klättra på en 8a kanske tom 9a! Tycker också att man inte bör dra hela rasen över en kam bara för att en enskild ryttare inte har hittat sin egna takt än och därför inte kan rida sin fjordhäst i takt och balans....
Min valack hade inga bra gångarter, fick tom en 6a en gång på utställning då takten saknades helt och hållet som unghäst. Men efter en rba grundutbildning av bra ryttare fick han fram en riktigt rörlig och stor trav och blev taktsäker. Sen är det ju sant att det är bättre att ha en bra gångart från grunden men tror mycket på det du skrev att många rör sig bra fast utan tillräcklig ryttare försvinner gången helt och hållet. Man kan faktiskt förstöra gångarterna på en häst genom ridning också...
det där är vi ju ett fint bevis på, varken jag eller sambon får fram traven på visning. Blev rejält pikade av en körtränare som hade mitt sto ett tag. Men förhoppningsvis lär vi väl oss till slut.Dvs visar du dålig kan en häst få en 6/7a på traven, men visar du bra och får ordentligt med påskjut och visar hästens finaste trav så kan du lätt klättra på en 8a kanske tom 9a! ...
Men hur kommer det sig att många oinridna hästar får riktigt bra poäng på sina gångarter om bra ridning är grunden till allt?
Men hur kommer det sig att många oinridna hästar får riktigt bra poäng på sina gångarter om bra ridning är grunden till allt?
Kan det inte vara så att de har bra gångarter i grunden(ja de som fått bra som unga alltså),
sen kan vi människor påverka det åt det positiva eller negativa hållet.
För nog är ju arvet en del i det hela också.