forts. på atlasfjärilarna https://www.mitti.se/nyheter/jattef...ALh3lHe_jF4jvw9o2e_unTfTT_-2oFe8_xdWKxA2UjbbE
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De vill alla ha runt 78-89% luftfuktighet. Tur jag har reptiler sedan förut!Intressant det där med fuktigheten, är det något som är speciellt med någon av dina puppor @Sel ?
Kan dock tänka mig att 10 st av de stora fjärilarna kan kännas lite för många
Fick mig att tänka på den här videon!Kan dock tänka mig att 10 st av de stora fjärilarna kan kännas lite för många
Jag har också sett den! Jobbigt läge.Fick mig att tänka på den här videon!
Det där kände jag till med migrationen och de olika generationerna. Vi såg en dokumentär om det förra året. Riktigt intressant och häftigt. Visste inte om då att se migrerade, hade trott att de övervintrade.Hoppas det går bra för de andra nu, de har en lång resa framför sig när de börjar migrera tillbaka till Afrika.
Tistelfjärilen gör den längsta migrationen av alla fjärilar man vet om, migrationcykeln är hela 1500 mil lång! Men en tistelfjäril har ett kort liv så det tar ca 6 generationer för dem att genomföra. När tistelfjärilarna når oss på våren är det barnbarnen till de fjärilar som påbörjade resan från Afrika.
För att klara av dessa otroliga flygfärder flyger de högt! De håller sig på över 500 meters höjd när de flyger söderut, där de kan avverka 16 mil på en dag och kan komma upp i maxhastigheter nära 50 km/h under optimala förhållanden.
Tistelfjärilen har på grund av detta ett utbredningsområde som innefattar alla världsdelar förutom Sydamerika och Antarktis. Det är verkligen en imponerande liten varelse!
Visa bifogad fil 98760
Ja, det är så intressant! Läste att man tror att en anledning till att de migrerar är på grund av parasitsteklar. När de anländer till en ny plats är andelen drabbade larver betydligt mindre än när de lämnar den. Nämnde de något om det i dokumentären?Det där kände jag till med migrationen och de olika generationerna. Vi såg en dokumentär om det förra året. Riktigt intressant och häftigt. Visste inte om då att se migrerade, hade trott att de övervintrade.
Rätt häftigt ändå.