Sv: Fisk

Det är ju inte att hämta djuren på bete som är besvärligt...

Sen är det absolut skillnad mellan landsändar, generellt sett är det tillgången på bete och markens värde som åkermark som avgör. Det är klart att du hellre odlar vete som kan avkasta 10 ton per ha i Skåne.

Men vad gäller nöt så är faktiskt det allra mesta köttet från djur som går ute. Och de tjurar som föds i mjölkproduktion (som ibland föds upp inne, åtminstone de konventionella), har en mamma som går på bete. Oftast några systrar också. Så även de bidrar till de öppna markerna.

Dessutom äter de en massa gräs på vintern, som ofta odlas där inte andra grödor växer.

Det är ju inte att hämta djuren på bete som är besvärligt...

Och det är knappast den vanligaste användningen av vallhunden heller, även om det är en av de mest synliga. Det är inte JAG som har kommit på att en vallhund sparar pengar åt nötbönderna.

Användaren hävdade att dennes bekanta inte hade djuren på bete "för att det var för mycket jobb". Inte att det handlade om att maximera avkastningen på marken. I min värld bör man dessutom räkna med att ha mark till sina djur, av välfärdsskäl.

Det var delvis detta citat från Trani jag hänvisade till: Men om vi ska jobba med det vi har så är det överlägset enklaste att göra att äta veganskt. Kapar bort jäkligt mycket av ens ekologiska fotavtryck...

Men f f a det faktum att just veganer brukar vara snabba att utnämna alla som äter kött ö h t till stora miljöbovar. Oavsett vilken typ av kött man än äter.

Jag syftade på det egna personliga samvetet. Inte på att det skulle vara en övergripande samhällslösning.

Sedan är det så att köttkonsumtion -oavsett typ av kött- ger en större negativ miljöpåverkan än grönsaker. Det är väl ändå allmänt känt vid det här laget.

En tränad hund redo att gå ut i arbete köps in som redskap och är avdragsgill. Tycker man att det är för jobbigt att ha djur kanske man inte ska syssla med djuruppfödning...

En hund tjänar in sin mat och mer med råge. Vet att det finns uträkningar på det fär och vi pratar femsiffriga belopp årligen i insparad arbetstid. Men det är ot.

Vet inte riktigt vem/vad du argumenterar mot här? De tycker att det är för jobbigt att låta djuren gå ut, det säger väl en del om deras inställning till hur jobbigt det får vara att ha djur? Att du då tror att de skulle tycka att det är mindre jobbigt att skaffa en vallhund, underhålla dess träning samt aktivera den när den inte behövs i arbetet känns märkligt. Jag har mycket svårt att tro att det är avsaknaden av vallhund som gör att många inte sköter sina djur optimalt.

Och det är knappast den vanligaste användningen av vallhunden heller, även om det är en av de mest synliga. Det är inte JAG som har kommit på att en vallhund sparar pengar åt nötbönderna.

Användaren hävdade att dennes bekanta inte hade djuren på bete "för att det var för mycket jobb". Inte att det handlade om att maximera avkastningen på marken. I min värld bör man dessutom räkna med att ha mark till sina djur, av välfärdsskäl.

Jag vet mycket väl vad en vallhund kan göra för jobb i en nötbesättning. Men det är INTE DET jobbet som gör att det är svårt att hålla djur på bete.

Det som beskrevs som jobbigt var lastning/förflyttning av djur. Mig veterligen gör hundarna en jäkla skillnad vid den typen av jobb.

Det som beskrevs som jobbigt var lastning/förflyttning av djur. Mig veterligen gör hundarna en jäkla skillnad vid den typen av jobb.

Fast jag som jobbar i branschen vet att det inte är lastning och förflyttning av djur som är problemet.

Sedan är det så att köttkonsumtion -oavsett typ av kött- ger en större negativ miljöpåverkan än grönsaker. Det är väl ändå allmänt känt vid det här laget.

Är det verkligen så? En gräsbetesmark är täckt av växtlighet som bildar syre och binder CO2 i marken. Om man istället odlar t ex soja eller majs så ökar CO2-utsläppen varje gång marken plöjs eller harvas. Odling av soja eller majs innebär dessutom en monokultur och dessa typer av odlingar är orsaken till att många av våra ursprungliga ängsväxter håller på att försvinna - vilket i sin tur innebär mindre mat för pollinerande insekter o s v.

Jag tycker veganerna dyker upp överallt på nätet numera, så snart något som har med kost att göra. T ex om det är en tidningsartikel som nämner något positivt med kött så kommer det i regel ett gäng kommentarer om att om man ska ha ett miljömässigt rent samvete så är det vegankost som gäller... För att maten ska räcka till alla på jordklotet borde vi i den rika världen bli veganer av solidaritet till den fattiga o s v. När någon drivit den frågan extra hårt har jag ibland ställt frågan om hur personen tänkt sig att "de veganska" odlingarna ska hindras från att utarma jorden - m h a konstgödsel?! Men hittills har ingen kommenterat det.

Såg dessutom Alan Savorys TED-föreläsning om hur ökenutbredningen i världen kan hejdas - m h a betesdjur. Det är där betesdjuren försvunnit som ökenutbredningen accelererat... Och när man ser hans karta över hur stora delar av världen som är öken idag så inser man snabbt att det är ett jättemiljöproblem! (Och verkligen inte bara i Afrika, som många tycks tro.)

Senast ändrad:

De här uppdykande veganerna - det är ju på samma sätt med er lchf-are. Så fort någon påpekar miljökonsekvenserna av det ökade köttätandet så dyker ni upp med sådana synpunkter som du ger uttryck för. ;)

Jag tycker att det är intressant att köttätande verkar vara på väg att bli mer polariserat.

Totalt sett ökar köttkonsumtionen i Sverige, samtidigt verkar fler och fler äta inget/mindre kött. Det betyder ju att de som äter mycket kött, äter klart mer än tidigare.

Det är ett rätt spännande mönster, tycker jag.

Jag studsade lite när jag läste en krogrecension för ett tag sen. Krogen hade tagit ett sydamerikanskt koncept till Göteborg och serverade kött direkt från grillspettet, det trancherades vid bordet. Gästen hade nån grej på bordet med vilken hen markerade hur länge hen ville fortsätta äta - så länge grejen visade grönt kom kocken tillbaka med mer kött (av olika slag).

Det kändes så - inte 2014. Dessutom skulle förmodligen t o m jag som är proteinjunkie känna mig som en stoppad korv när jag gick därifrån.

Senast ändrad:

Just det hade jag inte hört talas om, men jag blir inte så förvånad som du. Jag tycker att det där är vad man kunde förvänta sig - 2014 goes meat mad, eller nåt. Både finköken och junkfood blir allt köttigare, uppfattar jag det.

Det låter ju som ett underbart ställe. :p Jag uppfattade det som en finkrog av din beskrivning. (Man använder väl inte ordet tranchera annars?)

Och hur könat mat är! Kött, inte minst. Det framgick tydligt även av recensionen.

Ja, min man och jag får ofta varandras mat på restauranger. Han beställer fisk eller vegetariskt, jag beställer kött. Sen ger servitören oss varandras tallrik. Detta gäller även tex sushi, där jag alltid tar en större portion än han. Då får han min portion och jag hans, alldeles för lilla.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 293
Senast: Badger
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 241
Senast: moster_punk
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30