VAD ska man bjuda på?

Ribs, coleslaw och antingen creamed corn eller majsbröd.

Shakshouka med fetaost, röd och gul paprika. Bröd till.

Bovete med smetana, stekt lök och bacon.

Lammstek med potatisgratäng och grönsallad.

Efterrätt: rabarberkaka, gino, blåbärspaj eller jordgubbar med glass.

Då utgår jag från att personen äter fläsk och lamm. Eller hur funkar det att vilja ha kött, potatis och sås, fast man är vegetarian?

Annars fylld ugnsbakad aubergine (fyll med valnötter/paprikaröra/inkråmet från dem) med bulgur.
Nej, de ANDRA gästerna äter gärna kött, hon äter inget kött av något djur alls. :)

Nä, hon ÄR kräsen, men sen handlar det om sjukdom till viss del med, så just konsistenser är väldigt svårt för henne (såsom svamp och "puddingar").
Som komplicerad matmänniska själv (pga sjukdom. Åt tidigare allt), tycker jag det är fint att du tar med alla aspekter av vad som funkar/inte funkar för henne.

Att överhuvudtaget få till att umgås över mat som inte är självlagat är stort om det finns så mycket intoleranser och särskilda behov kring kosten. Vad du än gör, gissar jag blir jätteuppskattat. Och som jag ser det är ost, ägg, mejeri och ändå en stor uppsjö grönsaker en ganska bred palett att ”måla med”.

Jag har ibland behövt laga mat till personer med en halv sida allergier. Då brukar jag ofta be om rätter eller förslag på produkter hen själv vet att hen kan äta, allt för att undvika att råka laga något fel :)
Är hon väldigt kräsen hade jag frågat om något helfabrikat hade uppskattats. T ex vegetariska Nuggets med pommes frites eller liknande.
Färdiga morotbiffar vet jag går hem. Sen gillar hon potatisgratäng, potatisklyftor och tzatziki, och kladdkaka då :D 🙈 Men tycker jag har fått bra tips, ska kanske ändå försöka mig på att göra egna biffar, samt någon/några former av potatis, grillspett/plockmat där var också en bra ide. :)

Kan tipsa om ryttarkaka, om man vill göra något lite mer än kladdkaka. Det är alltså en kladdkaka med kokostoscatäcke. Finns recept där man gör den i långpanna vilket är smidigt om man ska många gäster. Väldigt lätt att baka och är sjukt gott!

Jag bjöd en grupp på middag en gång där följande allergier fanns (plus en kräsen person):

Gluten
Mjölkprotein
Ägg
Nötter
De flesta råa grönsaker

Jag stekte hamburgare i olja sen fick var och en göra sin egen hamburgare med det som fanns på bordet. Jag serverade mjölkfria bröd, glutenfria bröd, en massa olika grönsaker (färska och inlagda), ketchup, såser, ost osv osv. Jag såg till så att det fanns nåt till var och en som de tyckte om och kunde äta. Alla var nöjda och kände sig trygga med maten. Till efterrätt blev det glass med flera olika tillbehör (mjölkfri glass till den som som inte tål mjölkprotein). Inte så fancy men det viktiga var att alla fick mat de kände sig trygga med och mådde bra av. Den kräsne var väldigt glad för hon är annars van vid att behöva äta hemma och sen inte hitta så mycket hon äter. Men hamburgare blev en hit!

I ditt fall TS så hade jag lagt till en vegetarisk burgare av nåt slag som vederbörande tycker om. Hör också vilken typ av hamburgerbröd hen vill ha eller om hen hellre har ett salladsblad istället för bröd.

Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot:

Råa morötter
Alla nötter
Jordnötter
Grön paprika
Alla stenfrukter ( även avokado, hallon och björnbär, kan äta lite hallon).
Äpplen ( går bra tillagat).
Päron
Selleri
Oliver (olivolja går bra)
Fisk och skaldjur (även rom).
Korsallergi med vete, men vete funka, men hela middagen bör inte vara baserad på det 🙈

Äter heller inte kött eller kyckling, Samt heller inte svamp, sparris, grönkål, brysselkål. Gillar inte "puddingkonsistens" typ cheesecake.

Övriga äter gärna "vanlig" husmanskost, typ kött, potatis och sås 🙈

Tänkte iaf kladdkaka till efterrätt, samt kanske en äppelpaj. Vi tänkte göra trerätters, men iaf varmrätt och efterrätt, och kanske snacks/fika på kvällen.

Hjälp!
Halloumi, potatis och sås?

Tomatsallad med fetaost?

De andra får grönsaker, men grönsakerna tar man själv?
Du har ju också ris kvar och all mjölk.

Äppelpaj lät ju smart. Annars finns kakrecept med bara potatismjöl i, de blir goda och har ju inte vete i sig då.

Lasagne kanske? Caprese till förrätt? Grönsallad till lasagnen, vitlöksbröd till de som vill ha

Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot:

Råa morötter
Alla nötter
Jordnötter
Grön paprika
Alla stenfrukter ( även avokado, hallon och björnbär, kan äta lite hallon).
Äpplen ( går bra tillagat).
Päron
Selleri
Oliver (olivolja går bra)
Fisk och skaldjur (även rom).
Korsallergi med vete, men vete funka, men hela middagen bör inte vara baserad på det 🙈

Äter heller inte kött eller kyckling, Samt heller inte svamp, sparris, grönkål, brysselkål. Gillar inte "puddingkonsistens" typ cheesecake.

Övriga äter gärna "vanlig" husmanskost, typ kött, potatis och sås 🙈

Tänkte iaf kladdkaka till efterrätt, samt kanske en äppelpaj. Vi tänkte göra trerätters, men iaf varmrätt och efterrätt, och kanske snacks/fika på kvällen.

Hjälp!
Om du ändå ska grilla så är det jättegott att göra folieknyten med smör och kryddor och ha i tex blomkål eller knipplök eller potatis typ.

Man kan stoppa spetspaprika med fetaost och örter och grilla.

Cornribs kan grillas med.

Stora tomathalvor penslade med olja/kryddor/citron gott att grilla.

Tycker nu på sommaren mkt om gazpacho.
Gör också ofta något tabbouleh-liknande utan bulgur. Alltså bara tomat, bladpersilja, rödlök, citronsaft, olivolja och kryddor. Den är god till grillat!

Till efterrätt kanske du också kan ha ett fat med frukt/bär och någon god fruktdipp? Eftersom hon är allergisk mot nötter kanske choklad-dipp kan vara ngt?
Eller om man har lite olika glass folk får ha till kladdkakan.

@McFlurry kokos är dock en nöt. Men det går kanske att ha annat täcke?

När jag googlar står det att det är ovanligt med allergi mot kokos eftersom den inte släkt med övriga nötter. Men det är kanske bäst att fråga för säkerhetsskull!
Ja såklart, dumt av mig! Men kanske funkar så som Lingon skriver. Men självklart bäst att fråga! Man kan byta kokosen mot havregryn annars 😊

Jag har ibland behövt laga mat till personer med en halv sida allergier. Då brukar jag ofta be om rätter eller förslag på produkter hen själv vet att hen kan äta, allt för att undvika att råka laga något fel :)
Så brukar jag också göra. Den allergiska personen är ju expert på sin kost och vet vad hen tycker om osv. Sedan tycker jag inte att man måste servera allergianpassad mat till alla bara för att någon är allergisk, utan jag hade lagat något eget till allergikern (om det inte var så att den tänkta menyn enkelt gick att justera utifrån allergiperspektivet).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama