Sv: Fisk

Vi behöver fler djur som går på bete - inte fler djur numerärt. Det är tex vansinne att i det här landet föda upp slaktlamm vintertid, eftersom de då blir beroende av skördat foder och kraftfoder istället för att sköta hagmarker med bete.

Idag används sällan fastgödsel till gödsling. Man får betala för att bli av med skiten och inte ens nötbönderna har fastgödselspridare. Enklare att sprida vita kulor tydligen.

Vi behöver fler djur som går på bete - inte fler djur numerärt. Det är tex vansinne att i det här landet föda upp slaktlamm vintertid, eftersom de då blir beroende av skördat foder och kraftfoder istället för att sköta hagmarker med bete.

Idag används sällan fastgödsel till gödsling. Man får betala för att bli av med skiten och inte ens nötbönderna har fastgödselspridare. Enklare att sprida vita kulor tydligen.

Ja, vi behöver fler djur som går på bete! Fast om lösningen på "miljöproblemen" - som vissa hävdar - är att alla ska bli veganer så blir det ju knappt några djur som kan gå på bete alls…

När det gäller gödsel är det kanske olika i olika delar av landet. Här omkring märks det i alla fall OERHÖRT tydligt när bönderna spridit ut sin stallgödsel på åkrarna. Men sett i landet som helhet är konstgödselanvändningen definitivt för hög redan nu. Och ska vi sluta med både mjölkkor och köttdjursuppfödning så finns ju inga alternativ till konstgödseln...

Hur är det med zetas pasta är dom bättre än Barilla?

Zetas ägare har så vitt jag vet inte kommit med homofoba uttalandet, vilket däremot Signore Barilla har gjort och det är därför jag inte köper Barilla längre. Zetas pasta har jag testat en gång, och det gör jag inte om. Inte god alls.

Fast om lösningen på "miljöproblemen" - som vissa hävdar - är att alla ska bli veganer så blir det ju knappt några djur som kan gå på bete alls…

Nå, det har ingen hävdat i den här tråden och jag har faktiskt aldrig hört någon hävda det, trots att cirka en tredjedel av mina kollegor är veganer av djupt rotade etiska och politiska skäl.

Oavsett, så är ju ett av skälen att man förespråkar vegankost att djurhållningen är så dålig, tex på det viset att djuren inte får vara ute. Att oroa sig för att alla ska bli veganer, verkar kort sagt vara att börja i fel ände när det gäller bristen på betesdjur.

Aj då, dom som hade erbjudanden när vi var å handla så jag köpte 5 packet. Får väll lida mig igenom dom eller ge bort dom till bättre behövande om jag tycker samma som du :)

Jag som sällan eller numer mer sällan nästan aldrig aldrig äter pasta tycker att det inte är någon som helst skillnad mellan zetas, barillas eller icas egna eller vad som helst för märke med vit pasta typ. Jag föredrar färsk pasta, eller reneé voltaires bläckpasta eller vanlig fullkornspasta som heter "sedani"tror jag, som jag köper på hemköp. Båda är väl miljösamvetesbra.

Oavsett, så är ju ett av skälen att man förespråkar vegankost att djurhållningen är så dålig, tex på det viset att djuren inte får vara ute. Att oroa sig för att alla ska bli veganer, verkar kort sagt vara att börja i fel ände när det gäller bristen på betesdjur.

Eller hur! De jag känner som har kor för köttproduktion låter dem inte gå ute alls eftersom det är för "besvärligt". :meh: Och så kommer folk med kommentarer som "om alla skulle bli vegetarianer skulle alla betesdjur försvinna". Eh nä, om fler blev vegetarianer skulle fler djur slippa leva sina liv instängda utan att få se dagsljus, känna gräs under fötterna och beta fritt. (Hur man nu ens kan få för sig att det finns någon som helst risk att "alla" skulle bli vego inom de närmsta hundratusen åren typ...)

(Och jag borde veta det här, men är det ens lagligt att aldrig låta dem gå ut öht?)

Senast ändrad:

Jag märker skillnad iaf på billiga märken. Coop x-tra spagettin var vidrig enligt mig å dom där 20 krs pastan som fanns på willy´s för i tiden smakade jord enligt mig.

Jomenvisst, det finns ju kanske anledningar till att jag sällan eller aldrig äter vit pasta. Det är samma smaklösa sladder alltihop kan jag tycka. Bättre lägga lite extra peng så får man smartare pasta med gott samvete.

Nå, det har ingen hävdat i den här tråden och jag har faktiskt aldrig hört någon hävda det, trots att cirka en tredjedel av mina kollegor är veganer av djupt rotade etiska och politiska skäl.

Det var delvis detta citat från Trani jag hänvisade till: Men om vi ska jobba med det vi har så är det överlägset enklaste att göra att äta veganskt. Kapar bort jäkligt mycket av ens ekologiska fotavtryck...

Men f f a det faktum att just veganer brukar vara snabba att utnämna alla som äter kött ö h t till stora miljöbovar. Oavsett vilken typ av kött man än äter.

Eller hur! De jag känner som har kor för köttproduktion låter dem inte gå ute alls eftersom det är för "besvärligt". :meh: Och så kommer folk med kommentarer som "om alla skulle bli vegetarianer skulle alla betesdjur försvinna". Eh nä, om fler blev vegetarianer skulle fler djur slippa leva sina liv instängda utan att få se dagsljus, känna gräs under fötterna och beta fritt. (Hur man nu ens kan få för sig att det finns någon som helst risk att "alla" skulle bli vego inom de närmsta hundratusen åren typ...)

(Och jag borde veta det här, men är det ens lagligt att aldrig låta dem gå ut öht?)

det där är väl lite beroende av landsända?

Här där jag bor (en bit norr om Mälardalen) finns inga köttdjur uppstallade annat än i vissa fall den sista månaden innan leverans. De går i hagar och har ligghallar i plåt som flyttas mellan betena. Alternativet till att beta markerna är att plantera igen dem.

det där är väl lite beroende av landsända?

Att ägarna tycker det är för besvärligt att låta djuren gå ut??

Har svårt att se att det skulle ha med geografi att göra. De jag känner till tycker alltså att det är för besvärligt att hantera djuren (de har bara tjurar tror jag), det är jobbigt att transportera dem, att se till att de inte rymmer, att få tag i dem om de gör det osv. Deras mjölkkor får dock gå ute på sommaren.

Nä. Hår, skit och lera;) Men de är guld värda för att minska arbetsbördan med betesdjur!!

Jag tror knappast de skulle tycka att det var enklare eller bekvämare att träna en vallhund. (Eller värt att betala för att någon annan ska komma dit med sin.)

En tränad hund redo att gå ut i arbete köps in som redskap och är avdragsgill. Tycker man att det är för jobbigt att ha djur kanske man inte ska syssla med djuruppfödning...

En hund tjänar in sin mat och mer med råge. Vet att det finns uträkningar på det fär och vi pratar femsiffriga belopp årligen i insparad arbetstid. Men det är ot.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 293
Senast: Badger
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 241
Senast: moster_punk
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30