Sv: Fisk

Det varierar.

Vi brukar visa tydligt att de tar fel. Ju mindre straightacting de är, desto mer pinsamt tenderar de att tycka att det är.

Vi behöver fler djur som går på bete - inte fler djur numerärt. Det är tex vansinne att i det här landet föda upp slaktlamm vintertid, eftersom de då blir beroende av skördat foder och kraftfoder istället för att sköta hagmarker med bete.

Idag används sällan fastgödsel till gödsling. Man får betala för att bli av med skiten och inte ens nötbönderna har fastgödselspridare. Enklare att sprida vita kulor tydligen.

Exakt! Och lite regeländringar. Om kor går på bete på mark med mycket träd, våra traditionella beten (så mycket träd att EU förbjuder att det kallas ängmark, tydligen har de gles skog söderut) så slukar marken koldioxid. Tydligen så mycket att det mer än kompenserar korna och blir en väl behövd minuspost.

Fast det är ingen regel att de inte får gå på sån mark. Det som gäller är att ingen ersättning betalas ut. Viss skillnad.

Det låter ju som ett underbart ställe. :p Jag uppfattade det som en finkrog av din beskrivning. (Man använder väl inte ordet tranchera annars?)

Och hur könat mat är! Kött, inte minst. Det framgick tydligt även av recensionen.

Ja det börjar verkligen störa mig att kvinnor (i media) bara ska gilla sallad (med smällfet dressing) och kyckling numera, enstaka inslag av nötter. Iofs var det ok att gilla pulled porc förra året också så det kanske ändrar sig (har trendiga suck kollegor. Till den grad att är det mode att köpa bostad då gör de det, är det mode att renovera köket... )

Själv kan jag inte alls se problemet med att äta riktigt fint vällagat kött en gång ibland på restaurang istället för caesarsallad. Eller ha asado någon gång på sommaren.

Skrev jag förbud mot att beta eller förbud mot att kallas ängsmark? Vissa bönder känner ibland att de behöver bidrag, det är därför man försöker styra med dem. (Himla synd faktiskt har för mig Sverige till allas glädje lyckats göra sig av med mycket jordbrukssubventioner när vi gick med i EU)

Skrev jag förbud mot att beta eller förbud mot att kallas ängsmark? Vissa bönder känner ibland att de behöver bidrag, det är därför man försöker styra med dem. (Himla synd faktiskt har för mig Sverige till allas glädje lyckats göra sig av med mycket jordbrukssubventioner när vi gick med i EU)

*funderar på vad jag egentligen gör för att reta upp folk så mycket på buke numera*

Jag jobbar med jordbruk så ja, jag vet. Men det gör inte alla.

Är inte uppretad, det bara känns som att det jag skriver läses konstigt ibland. Jo det är klart att ett förtydligande kunde vara på sin plats. Du menade kanske inte att antyda att jag försökte vilseleda.

Senast ändrad:

Många verkar faktiskt tro att kor inte längre får beta trädbevuxen mark. Till och med bönder ;).

Varierar, i södra delarna en del spannmål, i övrigt mycket dikor och vall. Men jag jobbar även en hel del i Skaraborg, Dalsland och Örebro.

Är det verkligen så?

Ja! Det är så. Det är enkel matematik - energiomvandling.

Jag rekommenderar dig att läsa Livsmedelsverkets rapport om animaliska livsmedel och deras miljöpåverkan. Det är en forskningssammanställning från i höstas.

Savorys teori har blivit kritiserad (men det är möjligt att den kan tillämpas på vissa platser, jag har inte läst in mig på den), och faktum är ju att betesdjur på många håll i världen har orsakat avskogning och ökenspridning.

Framförallt har hållandet av betesdjur på för liten yta bidragit. "lagom stort" betestryck gynnar både lövträd och biologisk mångfald. Under förutsättning att det är naturängar och inte insådda/besprutade marker där bara ett fåtal gräs tillåts komma fram.

Ja betesdjur kan absolut ha positiv miljöpåverkan, när de upprätthåller naturbetesmark. Men jämför man det som ligger på tallriken så blir nettosumman ändå en större miljöpåverkan från allt som är animaliskt jämfört med vegetabilier.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 293
Senast: Badger
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 241
Senast: moster_punk
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30