Finsn det någon lösa-benbitar-statistik hos fullbloden?

xDollyx

Trådstartare
Har dem blup eller något sådant?
Har nämligen fått för mej att fullbloden är lite friskare och mer förskonade från detta, men det kanske bara är för att man itne hört något om det?
Så nu är jag jättenyfiken på att få höra vad ni inom galoppen har för erfarenheter, ni bör ju sett och träffat en hel del hästar =)

Sv: Finsn det någon lösa-benbitar-statistik hos fullbloden?

Inom galoppen är chipfrakturer ganska vanliga och det ser tyvärr ut att öka i antal. Vet ingen statistik men du kanske kan höra av dig till någon atg-klinik.
Har en häst i stallet som i oktober förra året blev opererad i båda carpus pga av chipfrakturer. Har varit en lång och krokig väg tillbaka men vi har lyckats, till dagens datum har han startat 3 ggr efter op med 2,3(disk) och 1a som resultat. Ingen vetrinär vågade i vintras tro på comeback!...

Tror TS är mer ute efter "lös-benbit" statisitik (sådana de får under uppväxten), om jag inte är helt ute och snurrar nu :confused:, chipfrakturer är ju inte riktigt det samma. En typ som fullbloden "ofta" får är en sorts belastningskada, då kotor eller framknän "översträcks" i utsträcknings/nedslags-momentet och det då slås av en en benbit.

Till TS
Har ingen aning om statistik men jag har i alla fall upplevt det som mycket mer förekommande på travarna när jag höll på med dem. Men det finns ju, Zenato (derbyvinnaren 2004) gick inte igenom avelsvärderingen pga osteochondros i ena hasen har jag för mig

Senast ändrad:

Ja det var just osteochondrosen jag var ute efter. Såklart kan det ju vara fler änman vet som är drabbade, men jag tycker dte verkar löjligt vanligt på halvbloden. kanske röntgas de oftare, och på så vis oftare upptäcks?

jag ha rju iofs ändå bestämt mej för att det skall vara ett fullblod jag köper sen, eftersom jag tycker halvbloden börjar bli för stora o tunga plus ofta problem med lösa benbitar =/

Va trevligt att höra att ni gjorde comeback =)

kan inget alls om chip-frakturer. Jag kommer ju köpa fullblod sen för att ha som vanlig ridhäst eftersom jag upplever halvbloden som lite väl tunga och ofta ömtåliga. Och de fullblod jag har träffat på har varit himla friska o fina.

ok, va "riktiga" lösa benbitar du var ute efter....;) Många använder det begreppet som samlingsnamn till flera olika skelettförändringar i lederna. (Gäller även Vet ibland...;))

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar