Sv: Finska lapphunds tråden
Trådkap...
Hur och hur mycket aktiverar ni era finska lapphundar?
Jag har nämligen kikat på rasen lite och funderar på en någon gång i framtiden, då jag läst att de är väldigt trevliga hundar med ett bra temprament. Men så pratade jag med en hundtränare en dag och då sa den "då får du jobba massor, en finsk lapphund måste arbeta". Så stämmer detta? Att den måste arbeta med typ vall, eller kan man ha den som familjehund och köra lydnad, spår, sök och sådant?
Alla hundar behöver någon sorts av aktivitet.
Läste väldigt mycket om den finska lapphunden innan jag skaffade en.
De måste ha en sorts av aktivitet, självklart, förrutom daglig rastning.
Jag cyklar några gånger i veckan med min, joggar nästan varje dag, lite lydnad och agility då och då.
De är väldigt lättlärda hundar, och roliga att jobba och ha och göra med, han försöker alltid göra sitt yttersta.
Tyvärr har min hund råkat ut för något innan jag köpte honom, vet tyvärr inte vad, väldigt rädd om sig.
Tror inte rasen är "mesiga" i sig utan det är min hund som har blivit det utan omständigheterna, men han är det bästa köpet jag gjort någonsin.

en riktig familjehund, en pärla
Det enda negativa är att han fortfarande har lite valpfasoner för sig fortfarande, tar och biter i saker, ibland försöker han sno min mat
Jag tycker absolut du ska satsa på en finsk lapphund eller svensk lapphund om du är en aktiv person
Lycka till