Generellt älskar tollare barn. Tollarna gillar allt som är… aktivitetsfullt. Jag tror egentligen, och det tynger mig verkligen när jag tänker tanken, att min hund hade varit mycket nöjdare i en familj med barn. Bara för att hon älskar barn och folk så otroligt mycket. Så när jag hade en familj med setter och två tvillingbarn som hjälpte med passa Cessna ibland så var det svårt att få med henne därifrån.Men är en Tollare något som skulle kunna passa mig?
Jag är så velig med ras, jag vet att jag gillar kineser efter 11,5 år hittills och jag har gillat dom pudlar jag träffat men känner ingen tillräckligt väl för att ha starka känslor för dom utan har bara utgått från vad jag sett på någon kurs och där har det varit väldigt blandat, allt från super snabba i huvudet till att ha fika pausen med att sitta i mattes knä som det bästa på kursen och inte träningen och så har vi en granne med pudel som jag gillar. Jag tror jag skulle gilla en pudel men har svårt att se vad jag ”vinner” på att ha en pudel jämfört med att fortsätta med kineserna.
Jag växte till viss del upp med en irländsk setter när jag var liten och han var så klart jätte snäll men inget för mig nu. Och grannens golden älskade jag verkligen och drömde om en egen golden som barn och jag var med honom dygnet runt och fick gå mina första hundpromenader på egen hand med honom och jag var så stolt men det är ingen ras jag vill ha just nu i alla fall.
En annan granne hade två Tollare och dom fick man däremot aldrig hälsa på. Golden var det inga problem med men just tollarna sa dom ifrån om och jag förstår det. Jag låter inte alla barn gå fram till Alvin och Milou. Men skillnaden var så stor mellan hundarna och just att vi var grannar, Alvin och Milou får hälsa på grannarna om både grannar och hundar vill för dom träffar man ju ofta så då vill man ha en bra relation. Sånär jag på 19 år aldrig fick hälsa på en tollare blev det lite mystiskt, men jag beundrade dom verkligen. Kan mycket väl varit ägarna som hade olika inställning
Men svårt att säga om tollarna passar dig. Det är en väldigt spridd ras, men baserat på vad du skrivit här tror jag nog absolut du skulle hitta något du passar jättebra med. Jag är inte jätteinsatt i kineser, men tänker spontant att tollarna är lite mer hund i träning. Men även där varierar det stort. Finns tollare som jag tycker är mer aktiva sällskapshundar och man nästan tycker lite synd om ägarna som tragglar i lydnadsklasser med en hund som gör ”bara det den ska men inte mer”, medan vissa tollare har en raketmotor i rumpan och jobbar tills de stupar (och egentligen knappt skulle behöva belöningar för att arbetet i sig är belönade).
Även inom samma typer av linjer kan man se de här skillnaderna, så man får vara noga men som sagt - tror absolut du skulle kunna hitta tollare du passar med.