F
Fruentimber
Jo jag tänkte på det när jag skrivit också, vad det är mer jag skulle vilja ha. Jag vill ha något lite extra, svårt att sätta fingret på vad och det finns säkert i många raser även pudel och jag gillar pudlar. Jag vill ha stark personlighet, lyhördhet och bus och lekfull. När vi tränar hemma så är det något väldigt positivt,som att vi leker fram det som sen kan användas även på tävling och på ett ”seriöst” sätt. Vi har liksom väldigt roligt när vi tränar, jag skrattar nog väldigt många gånger på ett pass. Men sen kan vi skärpa oss och nöta också, som när vi gått igenom alla rallymoment och när vi tränade och tränade på freestyle programmet. På kurs stramar vi upp oss och blir lugnare och fokuserar extra mycket men jag vill fortfarande att Alvin/Milou alltid ska tycka att det vi gör är roligt. En kines är svår att tvinga. Dom vill i princip alltid men får dom för sig att dom inte vill sitta eller ligga i det blöta gräset är dom svårövertalade. Det är inga små maskiner.
Det låter i mina öron som en pudel. Kvicka, lätta, mjuka och som ändå bjuder på sig själva.
Mycket av det du beskriver är ju även en träningsfråga. Även om hunden gillar att jobba så är det ju även din uppgift som förare att visa hunden hur roligt man har tillsammans.