Finsk lapphund

Den rasen har jag aldrig ens tänkt på. Är dom skäliga? Gillar dom det jag beskriver? Jag är bara intresserade av raser som har fokus på mig och tycker jag är det bästa som hänt dom varje gång vi tränar.
Det är en spets så de är inte knäpptysta, men de är definitivt inte skälliga som en finsk lapphund. Min granne föder upp finnar och de skäller hela hela tiden. Vättarna gör som mina corgis, larmar om det kommer nån, det är verkligen en träningsfråga där. De är riktiga duracellkaniner, sjukt påhittiga och hittar på hyss om de INTE får jobba så träningsmässigt är de utmärkta. Det jag menade med att de inte är så förarsvaga är mer att de är rätt smarta, de lär sig lätt och vill ha utmaningar, de är inte så ”fjäskiga”. De gör allt! Agility, viltspår, rallylydnad osv. Finns en aktiv facebookgrupp där man kan följa dem in action 😊
 
Jag är intresserad av en hanhund.

Jag har också tänkt tollare, jag tycker verkligen det är härligt när hundarna kan springa lösa i skogen eller var man nu är och vet inte om tollare har för mycket jaktintresse? Känns viktigt att det går att ha hunden lös för jag bor centralt så jag har ingen tomt att springa på så det är när vi är iväg i skogen eller går i parken på lugna timmar som dom kan vara lösa. Vet inte hur mycket man kan påverka sånt hos en jakthund eftersom Alvin och Milou inte haft det beteendet. Där är jag ny. Dock satte jag från början upp en viss radie som dom är tvungna att hålla sig inom och komma tillbaka till mig regelbundet under hela promenaden och gå nära mig och att ett nej eller stanna eller inkallning verkligen är lagen och den följer man. Gick väldigt smidigt att lära in.

Annars tycker jag det verkligen verkar vara en trevlig ras, och även tollare är mycket, mycket fina hundar. Men jag vet så lite om jakthundar. Jag ska sätt mig och läsa lite, jag kommer aldrig börja jaga för jag är vegetarian men det vore roligt att spåra och testa sånt. Upptäcka fler sidor av hundvärlden.

Nästan alla jag känner som har tollare har sina lösa. Man vet sina begränsningar beroende på individ. Min tjej har en hel del jakt i sig och kan vilja springa på kaniner, så hon får inte vara lös på öppna fält där det rör sig kaniner och hon får synvittring. Ute i skog har det aldrig varit något problem. Hon är 3,5 år och vi har nästan alltid bott granne bredvid skog (trots att vi är stockholmsbor, ja det finns skog här också 😁) och det är inget problem. Det är lättlärda, lyhörda hundar så är man noga från början bör det inte vara något problem. ☺️
 
Nästan alla jag känner som har tollare har sina lösa. Man vet sina begränsningar beroende på individ. Min tjej har en hel del jakt i sig och kan vilja springa på kaniner, så hon får inte vara lös på öppna fält där det rör sig kaniner och hon får synvittring. Ute i skog har det aldrig varit något problem. Hon är 3,5 år och vi har nästan alltid bott granne bredvid skog (trots att vi är stockholmsbor, ja det finns skog här också 😁) och det är inget problem. Det är lättlärda, lyhörda hundar så är man noga från början bör det inte vara något problem. ☺️
Låter bra, om det är en träningssak kan man ju börja redan när dom är små. Om hon drar, hur långt bort springer hon då? Går det att få kontakt med henne eller stänger hon av allt annat?
 
Kineserna har rätt lite jakt i sig, Milou har jagat en hare och då kanske några meter och sen när jag kallade in avbröt han. Han ör yfiken så han kikar in i buskar och snor om det rör sig eller låter men han visar det inte som jakt utan han tycker bara det är spännande.

En rolig historia är när mamma var ute med Alvin när han var liten. Han sprang fram för att se vad det vad och det var en hare. Sen var Alvin rätt nöjd när han sett vad det var, Men då vände haren på sig och jagade Alvin istället för tvärtom 😂 Kan säga att Alvin aldrig mer gått fram till en hare eller dragit efter någon efter det och vi bor med mycket harar här,
 
Jag tror inte att du ska ha västgötaspets. Det är svårt att veta vad man får då ingen avlar på arbetsegenskaper. Det finns träningsvilliga individer, men de flesta är "what's in it for me". Inte en hund man nöter med. Min är helt ointresserad av träning, jag har verkligen försökt. Efter två år gav jag upp och skaffade collie att träna med. Min har extremt viltintresse, han står på bakbenen och skriker, helt okontaktbar. Han får aldrig gå lös numera. Väldigt charmig dock.
 
@Vastgota jag tänker nog att det nåt som gäller generellt för de flesta raser där arbetsegenskaper inte prioriteras i aveln (vilket tyvärr är de flesta raser att meriter i vänstervarvet räknas högre). Sen kan jag tänka mig att VG inte passar ts på punkten fällfri tex.

Börjar vi prata om raser med garanterade arbetsegenskaper så blir det ju en annan typ av hund som kanske blir mer krävande än ts önskar.
 
Låter bra, om det är en träningssak kan man ju börja redan när dom är små. Om hon drar, hur långt bort springer hon då? Går det att få kontakt med henne eller stänger hon av allt annat?
Jag vet inte, det har bara hänt en gång när hon var ca 1,5 år och därefter har jag alltid henne kopplad i de områden där det är öppna fält där jag vet att det är kaniner. Då stängde hon av allt. I skogen är det annorlunda, hon får nys på vilt, stannar upp och så säger man till henne så lyssnar hon på sekunden. Väldigt enkel att ha att göra med i skog. ☺️
 
Jag tror inte att du ska ha västgötaspets. Det är svårt att veta vad man får då ingen avlar på arbetsegenskaper. Det finns träningsvilliga individer, men de flesta är "what's in it for me". Inte en hund man nöter med. Min är helt ointresserad av träning, jag har verkligen försökt. Efter två år gav jag upp och skaffade collie att träna med. Min har extremt viltintresse, han står på bakbenen och skriker, helt okontaktbar. Han får aldrig gå lös numera. Väldigt charmig dock.
Ja det låter kanske inte som något för mig, jag vill vara nästan ”garanterad” (vet att det inte går att ha det så men drömmen är det) att hunden kommer vilja träna och vara lättlärd och tycka att det är roligast i världen att träna med mig.
 
@Vastgota jag tänker nog att det nåt som gäller generellt för de flesta raser där arbetsegenskaper inte prioriteras i aveln (vilket tyvärr är de flesta raser att meriter i vänstervarvet räknas högre). Sen kan jag tänka mig att VG inte passar ts på punkten fällfri tex.

Börjar vi prata om raser med garanterade arbetsegenskaper så blir det ju en annan typ av hund som kanske blir mer krävande än ts önskar.
Jag vill ha en hund som vill jobba men inte alls på den nivån som till exempel extremt krävande raser som malinois eller doberman eller typiska bruksraser. Hade gärna haft bordercollie och lärt mig valla men har inte möjlighet till det så det går inte.

Vill ha en mjuk hund som vill mycket själv, jag är rätt mjuk och tyst som person. Blir irriterad på kurser när jag fått höra att jag måste prata mer och högre när jag redan har den kontakten jag vill ha med mina hundar utan det. Vi förstår varandra. Och som t.ex. i skogen kan jag göra en kort vissling som inkallning eller bara säga ”öpp” när jag vill avbryta något i vardagen. Sätter gränser och är konsekvent men föredrar att ha så små och diskreta signaler som möjligt och nå fram utan skärpa eller stora signaler. Även om jag som sagt kan och gör så att jag säger ifrån när det behövs och låter glad när dom gör rätt. Självklarheter.

Fällningen verkar helt omöjlig att komma förbi om hunden ska passa mig. Kanske pudel men jag vill ha lite mer.

Jag är hemma om dagarna så har gott om tid att träna och motionera så jag kan ge hunden det och jag vill gärna ta steget till en lite mer krävande ras nu när jag haft hund ett tag. Någon gång måste vara den första.

Men den måste som sagt klara några dagar med mindre träning. Inte helt utan träning men kanske bara ett pass per dag eller repetitioner och träning som vi gör i vardagen. Kan bli så någon gång men grunden är ett par träningspass och utmaningar varje dagen och runt 2,5 timmar promenad eller mer. Går oftast mer, i perioder 3-4 timmar per dag, men vill inte pressa lille Alvin för mycket varje dag just nu.

Vet inte om jag är luddig,har svårt att få fram riktigt hur tankarna går.
 
Jag vill ha en hund som vill jobba men inte alls på den nivån som till exempel extremt krävande raser som malinois eller doberman eller typiska bruksraser. Hade gärna haft bordercollie och lärt mig valla men har inte möjlighet till det så det går inte.

Vill ha en mjuk hund som vill mycket själv, jag är rätt mjuk och tyst som person. Blir irriterad på kurser när jag fått höra att jag måste prata mer och högre när jag redan har den kontakten jag vill ha med mina hundar utan det. Vi förstår varandra. Och som t.ex. i skogen kan jag göra en kort vissling som inkallning eller bara säga ”öpp” när jag vill avbryta något i vardagen. Sätter gränser och är konsekvent men föredrar att ha så små och diskreta signaler som möjligt och nå fram utan skärpa eller stora signaler. Även om jag som sagt kan och gör så att jag säger ifrån när det behövs och låter glad när dom gör rätt. Självklarheter.

Fällningen verkar helt omöjlig att komma förbi om hunden ska passa mig. Kanske pudel men jag vill ha lite mer.

Jag är hemma om dagarna så har gott om tid att träna och motionera så jag kan ge hunden det och jag vill gärna ta steget till en lite mer krävande ras nu när jag haft hund ett tag. Någon gång måste vara den första.

Men den måste som sagt klara några dagar med mindre träning. Inte helt utan träning men kanske bara ett pass per dag eller repetitioner och träning som vi gör i vardagen. Kan bli så någon gång men grunden är ett par träningspass och utmaningar varje dagen och runt 2,5 timmar promenad eller mer. Går oftast mer, i perioder 3-4 timmar per dag, men vill inte pressa lille Alvin för mycket varje dag just nu.

Vet inte om jag är luddig,har svårt att få fram riktigt hur tankarna går.

Jag skulle nog säga att alla raser klarar av några dagar med mindre träning. Iaf de individer som är mentalt stabila, sen finns ju alltid undantag. En jag känner har Kelpie som anses var en rätt aktiv och krävande ras. Och de klarar av några dagar med mindre motion och ingen träning (om ägaren t.ex. är sjuk). Men de måste ju såklart på det stora hela få rätt mycket mental träning och motion. Jag vet inte hur mycket hund du egentligen vill ha men en kelpie (som kanske är mer än du frågar efter) kommer tacka ja med stor entusiasm till allt du erbjuder den i form av träning. De jag lärt känna har varit signalkänsliga och lyhörda. Vill du inte ha en för stor hund finns det rätt små kelpies. Men de fäller ju så de är kanske uteslutna redan där. Men kräver ingen pälsvård annat än om man vill borsta bort lös päls. Hen jag känner som har kelpie tränar och tävlar bl.a. agility med dem.
 
När det gäller det du verkar vara ute efter i lynnet så är väl pudel, sheltie, kh collie vara det som passar in? Tänker just "mjuka" hundar.
Även om min corgi och bc är väldigt föriga och jag tycker de är rätt mjuka så tror jag de även rätt fort skulle gå ur hand om man inte styr upp det ibland. Där är masen kanske mer din typ av hund som definitivt är mer lyhörd och bara behöver en mjuk tillsägelse om att det inte var önskvärt beteende för att ta åt sig. Det finns det såklart individuella och linjebaserade skillnader i alla raser men vet du att du vill ha en känsligare hund så kika på raser som har det du vill ha mellan öronen och kolla brett för att sen komma fram till vad du kan släppa på av dina andra önskemål som är längre ner på prio listan.
 
När det gäller det du verkar vara ute efter i lynnet så är väl pudel, sheltie, kh collie vara det som passar in? Tänker just "mjuka" hundar.
Även om min corgi och bc är väldigt föriga och jag tycker de är rätt mjuka så tror jag de även rätt fort skulle gå ur hand om man inte styr upp det ibland. Där är masen kanske mer din typ av hund som definitivt är mer lyhörd och bara behöver en mjuk tillsägelse om att det inte var önskvärt beteende för att ta åt sig. Det finns det såklart individuella och linjebaserade skillnader i alla raser men vet du att du vill ha en känsligare hund så kika på raser som har det du vill ha mellan öronen och kolla brett för att sen komma fram till vad du kan släppa på av dina andra önskemål som är längre ner på prio listan.
Jo det är klart att jag styr upp saker även med mina, annars skulle dom ha beteenden jag inte är nöjd med. Jag låter dom inte härja fritt utan vi har strikta regler och rutiner som dom måste följa.

Mest att jag tycker om deras lyhördet och att kunna förmedla mig så som jag vill. Ungefär som att den av mina hästar jag passade bäst med var min arab, en kruttunna full med massor av energi som hon var tvungen att få utlopp för och full av glädje och extrem känslighet och lätthet i hjälperna både på marken och i ridning som var svår för dom flesta att klara av men vi var ett team.

Hur skulle dom gå ur hand och vad menar du med att styra upp det? Vad gör du om du behöver säga till dom? Vi kanske tänker likadant men kallar det olika.
 
När det gäller det du verkar vara ute efter i lynnet så är väl pudel, sheltie, kh collie vara det som passar in? Tänker just "mjuka" hundar.
Även om min corgi och bc är väldigt föriga och jag tycker de är rätt mjuka så tror jag de även rätt fort skulle gå ur hand om man inte styr upp det ibland. Där är masen kanske mer din typ av hund som definitivt är mer lyhörd och bara behöver en mjuk tillsägelse om att det inte var önskvärt beteende för att ta åt sig. Det finns det såklart individuella och linjebaserade skillnader i alla raser men vet du att du vill ha en känsligare hund så kika på raser som har det du vill ha mellan öronen och kolla brett för att sen komma fram till vad du kan släppa på av dina andra önskemål som är längre ner på prio listan.
Jag håller med om korthårig collie. Lite stora kanske, och fäller, men i övrigt fantastiskt roliga, med på allt och mjuk och vänlig. Lite lättare än kelpie.
 
Jo det är klart att jag styr upp saker även med mina, annars skulle dom ha beteenden jag inte är nöjd med. Jag låter dom inte härja fritt utan vi har strikta regler och rutiner som dom måste följa.

Mest att jag tycker om deras lyhördet och att kunna förmedla mig så som jag vill. Ungefär som att den av mina hästar jag passade bäst med var min arab, en kruttunna full med massor av energi som hon var tvungen att få utlopp för och full av glädje och extrem känslighet och lätthet i hjälperna både på marken och i ridning som var svår för dom flesta att klara av men vi var ett team.

Hur skulle dom gå ur hand och vad menar du med att styra upp det? Vad gör du om du behöver säga till dom? Vi kanske tänker likadant men kallar det olika
Du skrev att du själv är rätt mjuk och tyst som person och att du vill ha en mjuk och känslig hund och då kanske en hund som är lite vekare är mer rätt för dig även om andra inte passar med dom.
Jag menar inte att du inte skulle klara en hund som nån av mina utan mer att träningen och livet kanske blir roligare om du får en hund som det räcker med en tillsägelse för det mesta än en hund man måste rya på ordentligt för att den ska uppfatta att matte kanske inte var så nöjd. Jdg personligen har inga problem att använda stora bokstäver i de situationer det krävs och bryr mig inte om vad folk tänker om mig bara för att jag ryar på min hund i en offentlig miljö om det är det som krävs. Jag säger hellre till en hund på skarpen en gång än att behöva ta om korrigeringen för att jag var för mild. Sen så är ju 90% belöningsbaserad träning men de där 10% kräver kanske att man är väldigt tydlig med att det inte var önskvärt för att hunden inte ska sortera bort det som brus iallafall då jag uppskattar rätt obrydda hundar. Det handlar om nyanser men jag tänker att om merparten av oss som svarar på din tråd inte är mjuka och tysta som personer kanske vi lägger in mer det som skulle passa oss än vad som är optimalt för dig. Bara en tanke.
Det jag tänker är att lite mer nerviga och känsliga hundar är kanske den typen av hund du passar ihop med och kan få fram det bästa ur?
Då blir ju egentligen mina förslag om det är rsser som har egenskaper jag uppskattar fel för dig.
Egentligen tycker jag att du ska kontakta flera uppfödare och aktiva ägare av de raser du sen snöar in på och se vad de tycker för att få en så bra helhetsbild som möjligt.
 
Jag håller med om korthårig collie. Lite stora kanske, och fäller, men i övrigt fantastiskt roliga, med på allt och mjuk och vänlig. Lite lättare än kelpie.
Ja, precis.
Vi strök ju kelpie till förmån för bc då vi ville ha en lite känsligare hund eftersom det skulle passa husse. Har träffat en hel del kelpies och de är underbara men de jag träffat har varit mycket hund 😁.
 
Har du kollat på lapsk vallhund? Jag själv vet inte mycket om dom, men en av mina vänner föder upp sånna och vi var kombos ett tag, hennes tik skällde väldigt sällan trots vi bodde i lägenhet med trappuppgång. Väldigt trevlig, rolig och lättlärd hund med roligt ”go” i.

Jag hade själv en boxerblandis då och hon var då alltid snäll och mild mot min galning! 😅♥️

Det har jag inte, ska kika på den rasen.

Jag tror du ska stryka Lapsk vallhund. De har samma ursprung som Finsk lapphund och kan absolut ha lätt till skall. Även om du kan hitta en individ som passar det du vill ha så är det en spets där många jobbar med sin huvuduppgift vilket är att valla stora renflockar över mkt stora ytor. De är fantastiska hundar att jobba med men behöver även vara med och tänka själva, så de är inte självklart lättmotiverade till vad just du vill jobba med. Det finns både viltintresse och mycket skall hos många individer, rasen är inte homogen. De fungerar ofta jättebra till tex räddning, personsök, spår och så kan man ha något som trickträning och drag som extra hjärn och kroppsgympa.
 
Dvärgpudel och mellanpudel är också med i spelet

Fällningen verkar helt omöjlig att komma förbi om hunden ska passa mig. Kanske pudel men jag vill ha lite mer.

Vad är det du önskar "mer" av hos en mellan?

Det finns ju dom som avlar på speciellt mellan med rätt ordentligt arbetslust utan att för den delen ha en brukshunds mentalitet. Står man på prispallen i typ högre bruks bland malle och schäfer så är det ju inte en hund som slutar för att det tar emot lite tänker jag.

Om du i övrigt trivs med den mentaliteten, pälsvården etc men är rädd för att hunden inte ska orka tränas med?
 
Vad är det du önskar "mer" av hos en mellan?

Det finns ju dom som avlar på speciellt mellan med rätt ordentligt arbetslust utan att för den delen ha en brukshunds mentalitet. Står man på prispallen i typ högre bruks bland malle och schäfer så är det ju inte en hund som slutar för att det tar emot lite tänker jag.

Om du i övrigt trivs med den mentaliteten, pälsvården etc men är rädd för att hunden inte ska orka tränas med?
Jo jag tänkte på det när jag skrivit också, vad det är mer jag skulle vilja ha. Jag vill ha något lite extra, svårt att sätta fingret på vad och det finns säkert i många raser även pudel och jag gillar pudlar. Jag vill ha stark personlighet, lyhördhet och bus och lekfull. När vi tränar hemma så är det något väldigt positivt,som att vi leker fram det som sen kan användas även på tävling och på ett ”seriöst” sätt. Vi har liksom väldigt roligt när vi tränar, jag skrattar nog väldigt många gånger på ett pass. Men sen kan vi skärpa oss och nöta också, som när vi gått igenom alla rallymoment och när vi tränade och tränade på freestyle programmet. På kurs stramar vi upp oss och blir lugnare och fokuserar extra mycket men jag vill fortfarande att Alvin/Milou alltid ska tycka att det vi gör är roligt. En kines är svår att tvinga. Dom vill i princip alltid men får dom för sig att dom inte vill sitta eller ligga i det blöta gräset är dom svårövertalade. Det är inga små maskiner.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 020
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 130
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
4 181
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 366
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp