Finsk lapphund

Sv: Finsk lapphund

Kul! Vi köpte vår Tuwa från Yvonne, efter att ha funderat på varenda kennel i Sverige... Så vi kan såklart tala oss varma för både henne och hennes hundar :love:

Ja, dominotecknad är, vad jag har förstått, när de har lite "huskyliknande" teckning i ansiktet med mycket ljust kring ögonen och i ansiktet. Ett par exempel till: Söta Uno och löjligt vackra Tjotjo. Sistnämnda är nog min drömfärg.

Vad roligt! Jag har bara hört fina omdömen om hennes hundar och blev rekommenderad att köpa valp där ifrån :) Alltid roligt att kunna lägga till fler positiva erfarenheter på pluslistan!

+ Amk

Då är jag med! Jag är en såndär "mentalitets-/funktionsnörd", så hur hunden ser ut är inte så viktigt. Jag kan typ peka och säga DEN var snygg, men där går gränsen :o

Ja, jag har då ingenting negativt att säga vare sig om uppfödaren, miljön eller hundarna. Vi har varit runt på några olika kennlar, och de allra flesta har haft jättetrevliga hundar. Hos Yvonne var de alla otroligt sociala och kontaktsökande, men på intet sätt hysteriska... fast den bästa av dem alla är ju inte kvar hos henne ;)

*kl*

Här är en familj till som har fastnat för finsk lapphund och på lördag ska vi åka till en kennel och hälsa på (om inget oförutsett händer) bara för att hänga lite och ställa 100 dumma frågor =)

Jag har suttit som en tok och läst fakta och läst hemsidor och har fastnat för Rödmossan, mitt lilla nybörjaröga tycker de verkar kanon.

Kruxet är att vi måste ha en tik för vi har redan en tik hemma så det blir smidigast och det är tydligen tikarna som blir tingade först.

Det här ska bli sååå roligt! Vi har äntligen hittat en ras som båda vill ha :D
nu är det väl bara en lång väntan på rätt hund..

Vad roligt! Vi hade ju otur med vår valp från Rödmossa, men Yvonne har varit stöttande i allt elände. Hundarna därnere var otroligt trevliga.

Vad hände med din vovve?

Kul och höra att hundarna är bra :D

Jag är valpsugen NU men finns det ingen liten tik så finns det inte,,,

Jag har kanske inte skrivit det i den här tråden. Tuwa blev halt på bakbenen vid drygt 4 månaders ålder, och vid röntgen visade det sig att hon hade grav höftledsdysplasi. En flat höftskål och kulan låg inte alls på plats i någon av höfterna. Hon fick somna in två dagar efter beskedet, som kom helt chockartat. Vi saknar henne något fruktansvärt, och är så glada att vi fick tillbringa sommaren med en hund så fylld av kärlek och tillit.

Tuwa:

Nej herregud så tråkigt:cry: Vet du om det bara var hon ur kullen som fick problem eller har fler blivit drabbade? Usch jag vill inte ens tänka på hur jobbigt det skulle vara om jag blev tvungen att ta bort Ziva innan hon är riktigt gammal och grå och även då skulle det vara skitjobbigt :cry: Skickar tröstkramar från mig och blöta lappispussar från Ziva

nämen gud va hemskt!

Stackars er:cry: hon var väldans söt. Är det någonting jag ska kolla upp extra noga eller var det ren otur att just hon blev drabbad?

Det är tydligen bara hon som blivit halt än så länge. De är ju bara 5 månader än, så syskonen röntgas inte än på ett tag om de är symptomfria. Som tur var, så var det bara tre valpar i kullen...

marieka:Det är jättesvårt att veta varför hon drabbades. Det veterinärerna sade var att det var pga ärftlighet- hon var inte tjock, och hon motionerades inte för mycket. Så visst ska man vara noga när man köper valp, och det tyckte vi att vi var... men alla kan ju ha otur. Inför nästa valpköp lusläser jag HD-resultat, och även släktingars avkommors resultat för att försöka undvika det helvete vi gått igenom nu. Jag vet också att uppfödaren tar detta på allvar, och funderar mycket på varför det kan ha blivit såhär.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 394
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
338
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka