Sv: Finsk lapphund
Nu vill jag höra fler "historier från verkligheten" om denna ras! Jag ska själv köpa ny hund nästa vår och har bestämt mig för de fina finnlapparna, det känns som en ultimat ras för mig som vill ha en glad och aktiv hund som ändå kan konsten att slappna av och ta det lugnt, som gillar sin familj väldigt mycket och som inte har så mycket jaktinstinkt. Dessutom är de ju snygga! Har hittat en uppfödare som jag tror att jag vill satsa på så nu går jag nästan bara och väntar på att få köpa valp...
Berätta en rad eller två om era lappisar!
Jag har haft och har även ett par hundar av denna ras.!
Alla är individer och känner inte att jag kan dra alla över en kant.
Men dom jag har haft i mina ägo har varit , lekfulla, rätt självgående ras, trevliga ,behöver ingen överdriven motion,uppmärksamma på vad som händer runt omkring, mina gillar fåglar
, bjäbbiga emellanåt men inte överdrivet,varit lite, vad ska man säga försiktiga i olika situationer,tycker inte om att man höjer rösten(men det tycker väl inga hundar om
).
Känner även att rasen mognar till rätt sent (då syftar jag på det kroppsliga)
Tycker det passar som en fin familjehund.!(allroundhund)
Håller med om att det är en vacker ras, föll pladask när jag såg den första jag köpte på blocket,kunde inte dra mina ögon från bilden , fick honom bara ett par dagar efter jag hittat annonsen
(självklart hade jag läst om om rasen tidigare
)
Även en del pälsvård , brukar borsta igenom mina två gånger i veckan riktigt noga, men annars drar jag mest kvistar tycker jag
.
Även tråkigt när det är blött ute ,då fastnar det en del grus och skit under mage och tassar
.
Tycker det är en rätt rolig ras som kan variera i både storlek och färg, ingen direkt sönderavel på dessa(så även billiga i försäkring
)
Även rätt rolig ras att ha i sin ägo eftersom inte många vet vad det är för hundras, inte här i söder i alla fall
,många som frågar vad det är för ras på mina ulltussar.!
Observera att jag enbart haft hanhundar av denna ras.
Hoppas du fått lite mer info
lycka till med vovve om du skaffar
.