Finsk lapphund

Praefatio

Trådstartare
Nu vill jag höra fler "historier från verkligheten" om denna ras! Jag ska själv köpa ny hund nästa vår och har bestämt mig för de fina finnlapparna, det känns som en ultimat ras för mig som vill ha en glad och aktiv hund som ändå kan konsten att slappna av och ta det lugnt, som gillar sin familj väldigt mycket och som inte har så mycket jaktinstinkt. Dessutom är de ju snygga! Har hittat en uppfödare som jag tror att jag vill satsa på så nu går jag nästan bara och väntar på att få köpa valp...

Berätta en rad eller två om era lappisar!

Sv: Finsk lapphund

Vår Tuwa är ju bara 9 veckor, så jag kan inte påstå att jag har jättemycket erfarenhet. Hon är en otroligt följsam valp- går sällan längre bort än 25 meter, är mycket social och vill vara nära mest hela tiden. Hon är också orädd för ljud, nyfiken på det mesta som händer och riktigt pigg när hon väl är vaken. Hon har lätt för att slappna av i nya miljöer (vi har varit på valpkurs, i stan, hos hästar, bekanta osv).

Enda nackdelen med henne är att hon har nära till skall, framförallt när hon vill peppa oss att leka med henne. Det problemet har vi varit medvetna om hela tiden, så vi har en tydlig strategi som går ut på att vi ignorerar henne och går ut ur rummet om det är möjligt.

Jag behöver kanske inte säga att hon har världens mjukaste päls, sötaste små ögon och är SÅ kärleksfull?

Jag hade en FLH förut. Han blev 12.5 år och var underbar ända till slutet :love:

2009-10-0853.jpg

Bild033.jpg

Foto137.jpg

Han hade lätt till skall, men kunde sova var som helst och vara med överallt. En väldigt okomplicerad hund! Jakten var inte svår att ta ur honom och han var glad och villig till att testa allt :)

Rasen är ingen stjärna när det gäller tävling! Men som sällskapshund med diverse aktivering (utöver dagliga långpromenader då) någon gång i veckan finns inte.

Pälsen sköter sig mer eller mindre själv. Vi badade vår hane 1 gång om året och kammade honom en gång i veckan. Dock vet jag många som borstar igenom sina betydligt mer sällan, kanske en gång i månaden, utan att tovor uppstår.

Vilken uppfödare har du span på? Några särskilda linjer du vill ha? Jag är rätt insatt och det inte jag kan kan jag fråga vänner som är inbitna rasfantaster om ;)

Jaktlusten var inte översvallande från början :), men för oss hjälpte det med att ryta "STANNA! SITT!" när han stack en gång med rådjur precis framför nosen och sedan översvallande belöna att han gjorde som han blev tillsagd. Han fattade vinken och sen dess jagade han aldrig mer.
Bortsett från ekorrar.... det gick aldrig att få bukt med :cool:. Så jag brukar säga att han nu har hur många vita ekorrar som helst att jaga på andra sidan regnbågsbron, där inga jaktlagar finns :D

Usch vad jobbigt det var att kolla på bilderna jag la upp. Jag har en minnesvägg, men brukar inte ta mig tid att titta noga på bilderna ingående/noga.

DSCN1404.jpg

Det var 1,5 år sedan han lämnade oss. Han saknas fortfarande så himla mycket :crazy:

Nu har jag ingen egen, men en av mina bästa vänner har en! Hon är med här på forumet också, så hon hittar säkert hit snart och berättar mer om honom :p

Han är i alla fall en helmysig hund. Fungerar toppen med andra hundar, skäller sällan, älskar att få uppmärksamhet men är ändå inte direkt påträngande, inte på ett jobbigt sätt i alla fall. Han verkar dessutom vara väldigt lättlärd och alltid pigg på att vara ute i skogen och hålla igång med roliga saker.

Såhär ser han ut:
67968_1295387610.jpg

jagad av min saluki :p
W_och_K.jpg

och ett porträtt
Kastor.jpg

Nu vill jag höra fler "historier från verkligheten" om denna ras! Jag ska själv köpa ny hund nästa vår och har bestämt mig för de fina finnlapparna, det känns som en ultimat ras för mig som vill ha en glad och aktiv hund som ändå kan konsten att slappna av och ta det lugnt, som gillar sin familj väldigt mycket och som inte har så mycket jaktinstinkt. Dessutom är de ju snygga! Har hittat en uppfödare som jag tror att jag vill satsa på så nu går jag nästan bara och väntar på att få köpa valp...

Berätta en rad eller två om era lappisar!
Jag har haft och har även ett par hundar av denna ras.!
Alla är individer och känner inte att jag kan dra alla över en kant.
Men dom jag har haft i mina ägo har varit , lekfulla, rätt självgående ras, trevliga ,behöver ingen överdriven motion,uppmärksamma på vad som händer runt omkring, mina gillar fåglar:), bjäbbiga emellanåt men inte överdrivet,varit lite, vad ska man säga försiktiga i olika situationer,tycker inte om att man höjer rösten(men det tycker väl inga hundar om :)).
Känner även att rasen mognar till rätt sent (då syftar jag på det kroppsliga)
Tycker det passar som en fin familjehund.!(allroundhund)

Håller med om att det är en vacker ras, föll pladask när jag såg den första jag köpte på blocket,kunde inte dra mina ögon från bilden , fick honom bara ett par dagar efter jag hittat annonsen:)(självklart hade jag läst om om rasen tidigare:))

Även en del pälsvård , brukar borsta igenom mina två gånger i veckan riktigt noga, men annars drar jag mest kvistar tycker jag:p.
Även tråkigt när det är blött ute ,då fastnar det en del grus och skit under mage och tassar:p.
Tycker det är en rätt rolig ras som kan variera i både storlek och färg, ingen direkt sönderavel på dessa(så även billiga i försäkring;))
Även rätt rolig ras att ha i sin ägo eftersom inte många vet vad det är för hundras, inte här i söder i alla fall:p,många som frågar vad det är för ras på mina ulltussar.!

Observera att jag enbart haft hanhundar av denna ras.
Hoppas du fått lite mer info :)lycka till med vovve om du skaffar :).

....Bortsett från ekorrar.... det gick aldrig att få bukt med....

Men gud så intressant för min Ziva är heltokig i just ekorrar med, tokvrålar på dem uppe i träden ^^;

Lapphundar är verkligen en helt underbar ras, något jag upptäckt varje dag i snart 2,5 år:love: Helt otroligt vad tiden går fort och att mitt lilla lurv blivit stora damen.

Ziva älskar verkligen allt och alla och jag tror inte det finns ett enda ont hårstrå på den hunden:love: Ganska så självständig och löser gärna saker på egen tass (så egentligen borde jag träna mer inkallning än jag gör:angel:) Är hon "upptagen" med något annat kan hon vara svårmotiverad men får man bara kontakt så gillar hon att träna och hänger med på det mesta sålänge det inte blir för ensidigt för då tycker hon det är tråkigt. Skäller gör hon förvånansvärt lite däremot är jaktlusten ganska stor. Pälsen borstar jag nog lite för sällan egentligen men det blir ändå inga riktiga tovor trots nån månad mellan borstningar.
Hon hänger gärna med på allt jag hittar på och även om hon är väldigt anpassningsbar utan problem med att ta det lugnt så syns det på henne att hon föredrar aktiva dagar med att träna bla agility o tricks. Hon har en otrolig nos och det finns mycket "urinstinkter" kvar i henne(plockar bär och jagar möss med framgång...)

Känns som om jag bara svamlar nu mittinatten men lite summerat är väl att det kan skilja en del i beteende och päls inom rasen så man kan tjäna på att sätta in sig lite i linjer för att få tag på en hund som har bäst förutsättningar att bli som du vill:D

Nu har jag inte nån riktigt fräsh bild men några måste jag ju lägga upp:p Och en sak är så säker, det är väldans svårt att vara ledsen en längre stund i närheten av min bästa vän:love:
DSC01995b.jpg

DSC02394c.jpg

DSC03045.JPG

DSC02747b.jpg

Tusen tack för era berättelser, vilka uuuunderbara hundar alla har! :love: Ni bekräftar alla ungefär vad jag har förstått vad gäller rasen, att det är en livlig och glad men inte överaktiv hund som gillar att hänga med flocken. Att de är skälliga har jag också hört, men det stör mig inte så jättemycket och tanken är att gå många kurser i ung ålder för att råda bot på den typen av problem som kan uppstå. Finns ju inte en enda ras där ute som inte har någon olat.

Jag har tidigare haft samojed, den rasen passade mig inte alls med sin extrema överenergi och rastlöshet. Kanske var det individen, men hon var extremt stressad hos mig och mådde jättedåligt, trots att jag aktiverade henne utomhus 8-9 timmar om dagen för att försöka få bukt på hennes rastlöshet :crazy: Hon kunde inte koppla av för fem öre. Jakt var hennes favorithobby och det funkar inte när man ska rida ut... Viss jakt kan jag godta, precis som med skällandet, misstag gör alla vovvar och uppfostran hör ju liksom till att skaffa hund men när allt allt allt handlar om att förstöra saker, jaga och ignorera matte så orkar man inte mer till slut... Misstänker att pälsvården är ungefär samma hos samojed som hos lappis. Samojeden var jag tvungen att borsta bakom öronen varje dag för där ville det alltid tova sig men i övrigt krävde hon väldigt lite pälsvård. Däremot blev man ju van vid att det var grus och lera och blött precis ööööverallt om man inte torkade tassar, ben och mage direkt när man kom in efter promenaden :p

Jag har tänkt att ha min till sällskap mest. Jag gillar att gå kurser och träna lite men är ingen tävlingsmänniska. Däremot kommer vovve att få hänga med till stallet och ut på långritter när han blir lite äldre än valp. Trickträning tycker jag är kul, och vardagslydnad... men det är pretty much it. Det ska vara familjens gosegris i första hand och en långpromenad- och stallkompis i andra hand.

Vilken uppfödare har du span på? Några särskilda linjer du vill ha? Jag är rätt insatt och det inte jag kan kan jag fråga vänner som är inbitna rasfantaster om ;)
Jag vill jättegärna ha alla tips och råd jag kan få! Jag har spanat in en kennel i Kalmarstrakten (vet inte om man får skriva ut namn men den börjar på R) som jag har hört gott om. Först tänkte jag vända mig till den stora kenneln i Dalarna men fick höra att de inte riktigt säger sanningen om sina hundar, de har bland annat ljugit om mentaltester och sånt. De säger sig mentaltesta alla sina avelshundar men har inte gjort det på mer än någon enstaka, som har fått kassa resultat med aggressivitet och liknande på protokollet. Har inte kollat upp detta personligen så jag vet inte säkert men det får mig att dra öronen åt mig eftersom det var en opartisk person som berättade det. Dessutom var Dala-kennelns ägare lite halvotrevlig i sitt svar på mina mail, till skillnad från Kalmarkennelns som var jättegullig på alla sätt.

Linjer och sånt har jag ingen koll på alls, vet inte vad man ska passa sig för och vad som är bra överhuvudtaget ärligt talat! Där tar jag gärna emot tips. Samma sak gäller kenneln, ingenting är skrivet i sten. Problemet med den kennel jag har spanat in är att de inte föder upp den färg jag egentligen vill ha, skulle vilja ha en dominotecknad skönhet. Det låter fånigt att gå efter färgen, men jag vill verkligen verkligen. Dom tar andan ur mig, så otroligt vackra. Fast givetvis går bra psyke och god hälsa över utseendet, varje gång.

Viktigast är egentligen linjerna. :)

Visst spelar kenneln roll, den i Dalarna du nämner har jag varit hos och har en uppfödarvän som delar några av hennes linjer. Jag har än så länge bara träffat trevliga och okomplicerade hundar därifrån, men får nog ändå erkänna att jag inte skulle sponsra henne med mina slantar. Jag trivs inte med henne som person och hundmänniska. Jag tycker att det spottas ut för många hundar / år. Iofs så blir hon ju av med alla... men hon får ju mycket PR eftersom hundarna finns överallt, namnet syns och folk "präglas" på det ;)

Nog om det!
Jag vet inte riktigt om jag vet vilken kennel du menar i Kalmartrakten, som sagt så är linjerna viktigast :)

Oj vad roligt att du kollar in på denna härliga ras :)

Jag valde finsk lapphund för att jag ville ha en aktiv men inte överaktiv ras, hälsade på en kennel och blev kär i utseendet och allt-i-hoppa!
Fick en knasig valp som inte bet sönder grejer men som bar ut allting på trädgården. Han skällde som en idiot i början, men med hjälp av att ignorera honom lärde han sig andra sätt att kommunicera på. Han skäller inte vid "normala situationer" som när vi möter andra hundar eller när någon ringer på dörren, eller när andra hundar skäller. Men när han är upprörd kan han skälla satan! (inte så ofta)

Nu är han två och är en underbar hund, han lär sig snabbt och är riktigt mysig.
Enda problemet jag har är fällningen vid vår och höst, men annars är pälsvården inte alls så stor.

Om du vill kan jag skicka ett PM om vilken kennel han kommer ifrån, en kennel som jag rekommenderar till alla!

Skriv stamtavlenamnet, det kan väl inte räknas som "reklam"? Det har ju flera gjort på sina hundar i andra trådar (gäller ingen specifik ras) :)

Hjälp, vad fin han var! Apropå ekorrar kallas rasen häromkring för trädskällare, så det kanske är en genomgående trend... vår har ännu inte sett till några kryp i träden, men jag håller tummarna för att hon inte brinner för att skälla på dem när hon ser dem.

Ja, det stämmer ;) Om inget bättre alternativ dyker upp. Jag hade som sagt väldigt gärna velat ha en dominotecknad vovve :love:

Apropå ekorrar kallas rasen häromkring för trädskällare, så det kanske är en genomgående trend...

Det är en "jaktform"/typ av hund ;)

Hunden skulle leta upp en fågel i ett träd (förslagsvis Fasan, Orre eller Ripa) och skälla på den....

skälla... skälla... skälla....

Tills jägaren kommer smygandes bakom fågeln som har fokus på hunden och därmed knäppa den. Hunden brukar få fågelfötterna för väl utfört arbete ;)

Hur ser en sådan ut? Jag vet inte vad "dominotecknad" betyder. Jag googlade, men det gick inge bra...

Bild? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 394
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
338
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka