Finsk lapphund vs. Isländsk fårhund

Ajda

Trådstartare
Ni som har erfarenheter, om man ställer dessa mot varandra, vilken är den trevligaste?

Jag ska inte köpa någon (just nu) men utseendemässigt tilltalar de här mig väldigt mycket och tycker de verkar vara ganska lika när man läser om dem.

Ni som har erfarenheter, om man ställer dessa mot varandra, vilken är den trevligaste?

Jag ska inte köpa någon (just nu) men utseendemässigt tilltalar de här mig väldigt mycket och tycker de verkar vara ganska lika när man läser om dem.

Vilken som är trevligast beror nog på vad det är du anser är "trevligt" och vilken typ av hund du vill ha. :)

Har ingen erfarenhet av finsk lapphund annat än att de jag träffat varit sociala och trevliga. En isländsk fårhund behöver mycket fysisk aktivitet dagligen för att ha en bra avknapp och hålla tyst. De är glada sociala hundar men nöjer sig oftast inte med koppelpromenader, även om promenaderna är långa. De som jag ägt har inte varit speciellt intresserade av lydnad och träning som kräver intensiv förarkontakt. De är i viss mån framavlade för att jobba självständigt och fatta egna beslut så de är inte alltid lättmotiverade. Lydnad och kontakt måste man sätta i dem från början, annars är det lätt att de blir lomhörda trädskällare. Men alltid glada, sociala och med på det mesta (som inbegriper springa lös typ..).

Båda raserna passar som aktiva familjehundar. Bara man tänker på att de är spetsar, och spetsar skäller&fäller... och har mycken egen vilja och åsikter. För mig som gick från schäfer till islänning var det en omställning! Från "ja matte, genast matte" till "men jag har ju gjort det en gång, det räcker väl?".

Lapphundar är perfekta familjehundar enligt min erfarenhet. Hänger med på allt och älskar alla! Mjuka och lätta, alltid glada men vill inte träna 2 timmar lydnad i sträck, då blir dom döva och går och lägger sig under en buske och skiter i sin tråkiga matte :D
Brukar säga att dom är riktiga elithundar, när det kommer till gos och sällskap både i soffan och skogen :love:

Båda raserna passar som aktiva familjehundar. Bara man tänker på att de är spetsar, och spetsar skäller&fäller... och har mycken egen vilja och åsikter. För mig som gick från schäfer till islänning var det en omställning! Från "ja matte, genast matte" till "men jag har ju gjort det en gång, det räcker väl?".

Väldigt intressant att gå från schäfer till islänning. Jag tycker att det är just det tänket hos spetsarna söm gör dem lite roliga. ;)

TS: Tror det bästa du kan göra är att träffa uppfödare/ägare av raserna och därefter känna vad du gillar. :)

Lapphundar är perfekta familjehundar enligt min erfarenhet. Hänger med på allt och älskar alla! Mjuka och lätta, alltid glada men vill inte träna 2 timmar lydnad i sträck, då blir dom döva och går och lägger sig under en buske och skiter i sin tråkiga matte :D
Brukar säga att dom är riktiga elithundar, när det kommer till gos och sällskap både i soffan och skogen :love:

Jag måste bara säga att jag älskar den här beskrivningen, den är verkligen klockren.

Min erfarenhet är att islänningen har något större aktivitetsbehov, fast det beror ju på linjer också. Sen kan väl egentligen det aktivitetsbehovet tillgodoses genom att hunden får vara med på exempelvis en gård större delen av dagarna.

Sen tycker ju jag att de finska lapphundarna har på tok för mycket päls, föredrar de korthåriga islänningarna. :D

Tack för era svar! Nu är det inte aktuellt med en till hund då vi skaffade vår första i somras. Men jag tycker det här med olika raser är så intressant. Finsk lapphund och isländsk fårhund tilltalar mig mycket rent utseendemässigt, som jag skrev i trådstarten. Men jag tror om jag läser era beskrivningar att det inte är några raser för mig. Dock har jag aldrig träffat någon.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar