Finns några vitala strukturer som kan ha skadats? (Sparkad i ryggen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Slätröntgen visade inga skelettskador :)

Det kan tydligen finnas sådant som inte syns på slätröntgen men det är inget de är direkt oroliga för nu utan det är om det inte "ger sig" som det iaf kan behöva kollas.

Kotan känns dubbelt så stor som de andra, men det tror de beror på att den dels fått en smäll och det dels är blödningar runt den. Det kunde "ta ett tag" innan det gav sig.

Så nu är det bara väääänta på att det ska bli bättre. Eller ännu bättre säger man väl - svullnad etc i musklerna är ju borta och det är eg "bara" den där kotan som gör ont och bråkar. Det gör den iofs rätt rejält men det går att överleva.

Och inga avvikelser på slätröntgen är yay!!

Spännande att läsa hur det går för dig då jag har en liknande kota -dock okollad :angel:
Åkte ju på ordentligt med däng i januari med sjukhusvistelse som följd. Dock låg fokus mest på levern då eftersom den fick mest stryk. Misstänker att jag slog i ryggen i en boxdörr eller liknande iallafall och har en kota som gör ont fortfarande om man petar på den -så vi petar inte på den helt enkelt. Känns inte alls när jag rör mig, men känns som ett färskt blåmärke om man petar på den (eller råkar luta sig bakåt på en stol och ryggstödets kant träffar -hujedamig :wtf: )
Efter min olycka fick jag åka in igen och röntga nacken (eftersom det inte gjordes vid olyckstillfället) och jag hade ont i den, men den var hel. Dock tänkte jag inte så mycket på ryggen eftersom jag utgick ifrån att det bara var mörbultat och skulle gå över. Men ja, det har det ju inte gjort.
 
Och jag undrar fortfarande om du läst mina inlägg? Förstått dem?
Det finns ingen som helst ignorerad eller ej hörsammad oro från min sida. Jag ringde 1177 första kvällen, för att jag inte är medicinskt kunnig nog för att vara säker på att det var okej att vänta "bara för" att det kändes så för mig och jag kunde röra armar och ben osv. Jag har viss sjukvårdsutbildning men inte på sjuksköterskenivå. Jag fick svar av 1177 som jag var helt nöjd med.

Sen efter den här tråden, att man tydligen KAN vara allvarligt skadad utan att ha så stora symptom ochvjag även mådde lite illa och kände mig "flummig" - samt att det märktes på mig första samtalet att jag inte var sugen på att åka in och ställde frågan "ledande", om jag kunde avvakta till måndag - så ringde jag igen kvällen efter. Och var helt nöjd och lugn med svaret.

(Och hade jag varit orolig, så ssk meddelade noga att hon jobbade ena natten, det fanns en anteckning om det samtalet och blev jag minsta sämre var det bara att ringa igen. Så HADE jag varit orolig för tänk om det.. så hade den garanterat försvunnit).

Så jag är inte orolig, 1177 har ibte försummat någon oro, jag har inte övht avsett att inte söka vård alls och 1177 har övht inte sagt att jag inte alls ska eller inte alls behöver söka vård.

Det de sagt är vad jag själv amatörmässigt känt - att om inget tillstöter räcker det att jag åker in på måndag och får det kollat, jag behöver inte åka in akut på kvällen/helgen.

Det DU fått ihop av mina inlägg är endera en efterhandskonstruktion för att reparera att du rek lögner - eller bara helt obegripligt efter mina inlägg.

Och de flesta andra verkar inte haft problem tolka mina inlägg...
Jag läser alltid alla inlägg innan jag svarar och jag har svarat i tråden hur jag skulle ha gjort om jag vore dig. Då har jag hela tiden utgått ifrån din beskrivning av olyckan som jag uppfattade riktigt brutal, din oro som du beskriver efter att ha läst flera som råkat ut för liknande olyckor och hur de blivit beordrade att åka in direkt. Och jag har skrivit hur jag skulle göra om sjukvården inte var särskilt pigga på att ta reda på hur en ryggrad såg ut efter en sådan våldsam olycka. Avvakta och se skulle INTE duga här. Det är möjligt att jag inte till fullo fått fram den informationen, för helt plötsligt dyker det upp grälsjuka bukare som börja gasta ambulanstaxi och att sjukvården är som den är för såna som jag, och inlägg 191 är ju bara så fjantigt.
Min personliga erfarenhet av vård är lyckligtvis fattig, men jag har närstående som har helt andra erfarenheter, där vårdens indragningar och besparingar blivit så tydliga att det är allvarlig risk för framtida komplikationer. Där till någon som behövde medlarhjälp som kunde argumentera och "övertala" läkaren att skriva ut en nödvändig remiss för att patienten skulle komma vidare i sin rehabilitering. I denna tråd får min hypotetiska handling bära hundhuvud för sjukvårdens problem med prioriteringar, besparingar och kraftig underbemanning, och enligt bukes egna läkare (som "likt en papegoja" som ameo lite skojsigt uttryckr) kan berätta att doktorer lätt genomskådar de som vill bli överbehandlade. Jag tror snarare tvärtom att det finns fler läkare som inte är något vidare lyhörda och tar människors smärta, oro och krämpor på särskilt stort allvar än det finns de som överdriver . Det kör med recept på piller istället för att göra en ordentlig och grundlig utredning.
Jag uppfattar mig själv som en person som inte utnyttjar samhällets resurser i onödan och skulle inte för skojs skull åka till akuten och ljuga ihop en historia för att tränga mig i kön eller få behandlingar som inte behövs. Jag har i ett inlägg förklarat hur min "klockrena" spark kändes. Den oro jag skulle känna om den hade suttit i min rygg istället kan jag inte beskriva. Om jag får lugnande besked om att åk inte in akut det behövs inte men det där ska ju undersökas mer noggrant (så som du faktiskt har fått) så har inte jag någon som helst anledning att öka på symtom. Får jag däremot känslan av att nej vi avvaktar...det kan vara mjukdelar....ja det skulle jag inte acceptera!!! Om jag var dig, som dessutom sen tidigare hade en viplash skada skulle jag bli än mer påtryckande att få klarhet i hur ryggen ser ut.
Nu fick du en utredning enligt facit vilket ju var jättebra.
gulan
 
Jag läser alltid alla inlägg innan jag svarar och jag har svarat i tråden hur jag skulle ha gjort om jag vore dig. Då har jag hela tiden utgått ifrån din beskrivning av olyckan som jag uppfattade riktigt brutal, din oro som du beskriver efter att ha läst flera som råkat ut för liknande olyckor och hur de blivit beordrade att åka in direkt. Och jag har skrivit hur jag skulle göra om sjukvården inte var särskilt pigga på att ta reda på hur en ryggrad såg ut efter en sådan våldsam olycka. Avvakta och se skulle INTE duga här. Det är möjligt att jag inte till fullo fått fram den informationen, för helt plötsligt dyker det upp grälsjuka bukare som börja gasta ambulanstaxi och att sjukvården är som den är för såna som jag, och inlägg 191 är ju bara så fjantigt.
Min personliga erfarenhet av vård är lyckligtvis fattig, men jag har närstående som har helt andra erfarenheter, där vårdens indragningar och besparingar blivit så tydliga att det är allvarlig risk för framtida komplikationer. Där till någon som behövde medlarhjälp som kunde argumentera och "övertala" läkaren att skriva ut en nödvändig remiss för att patienten skulle komma vidare i sin rehabilitering. I denna tråd får min hypotetiska handling bära hundhuvud för sjukvårdens problem med prioriteringar, besparingar och kraftig underbemanning, och enligt bukes egna läkare (som "likt en papegoja" som ameo lite skojsigt uttryckr) kan berätta att doktorer lätt genomskådar de som vill bli överbehandlade. Jag tror snarare tvärtom att det finns fler läkare som inte är något vidare lyhörda och tar människors smärta, oro och krämpor på särskilt stort allvar än det finns de som överdriver . Det kör med recept på piller istället för att göra en ordentlig och grundlig utredning.
Jag uppfattar mig själv som en person som inte utnyttjar samhällets resurser i onödan och skulle inte för skojs skull åka till akuten och ljuga ihop en historia för att tränga mig i kön eller få behandlingar som inte behövs. Jag har i ett inlägg förklarat hur min "klockrena" spark kändes. Den oro jag skulle känna om den hade suttit i min rygg istället kan jag inte beskriva. Om jag får lugnande besked om att åk inte in akut det behövs inte men det där ska ju undersökas mer noggrant (så som du faktiskt har fått) så har inte jag någon som helst anledning att öka på symtom. Får jag däremot känslan av att nej vi avvaktar...det kan vara mjukdelar....ja det skulle jag inte acceptera!!! Om jag var dig, som dessutom sen tidigare hade en viplash skada skulle jag bli än mer påtryckande att få klarhet i hur ryggen ser ut.
Nu fick du en utredning enligt facit vilket ju var jättebra.
gulan

Det är en djävulskt stor skillnad på att åka in till akuten direkt för att man tror en spark i ryggen kan ge allvarlig skada, och på att ljuga för läkaren om sina symptom!

Och det gör mig smått hoppfull att du tyckte mitt inlägg (191) var "bara så fjantigt" eftersom det var precis vad det var: lögner för att få läkaren att göra undersökningar som inte var befogade! Så ja, fjantigt. Bra att du såg det. :up: För att inte nämna skadligt både för sig själv och andra.
 
Det är en djävulskt stor skillnad på att åka in till akuten direkt för att man tror en spark i ryggen kan ge allvarlig skada, och på att ljuga för läkaren om sina symptom!
Du tycker det är så jag lagt fram min syn på saken?
Och det gör mig smått hoppfull att du tyckte mitt inlägg (191) var "bara så fjantigt" eftersom det var precis vad det var:
Hoppfull till vad?
gulan
 
Du tycker det är så jag lagt fram min syn på saken?
Och det gör mig smått hoppfull att du tyckte mitt inlägg (191) var "bara så fjantigt" eftersom det var precis vad det var:
Hoppfull till vad?
gulan

Att du kan ta ditt förnuft till fånga. Men kanske jag bara är överdrivet optimistisk idag.
 
@CillaW Kan du förresten påverka utformningen av de där för******* mitellorna ni ger när ni inte gipsar?

När mamma bröt första armen för ett tag sedan blev hon gipsad. Sedan bröt hon andra armen och då blev det mitella. Som var helt jäkla omöjlig att förstå sig på.

Mamma själv klarade inte att ta den på sig. Pappa klarade det inte. Min syster ringdes dit men klarade det inte. När jag kom dit klarade inte heller jag det.

Min syster tog mitellan tillbaka till sjukhuset och frågade om de möjligtvis hade någon variant som man inte behövde ha gått Chalmers för att förstå. Då fick hon en enklare variant som åtminstone hon förstod hur den skulle anbringas. Men inte mamma, inte pappa och inte jag :banghead:

Det slutade med att mamma i bästa fall bara hade den som en ögla runt halsen men oftast hade hon den nog inte alls. Det är oklart om den där frakturen läkte i någorlunda vettigt läge.

Jag är jäkligt petig med hur den sitter men nu beror allt ju väldigt mycket på vilken upphängningsanordning du menar, mitella används inte längre utan mest något som kallas för collar'n'cuff. Den har man oftast för smärtlindring, inte direkt för läkning och det är ett jäkla elände att inte personalen kan sätta den som den ska vara! Inte hänga runt halsen!
 
I denna tråd får min hypotetiska handling bära hundhuvud för sjukvårdens problem med prioriteringar, besparingar och kraftig underbemanning, och enligt bukes egna läkare (som "likt en papegoja" som ameo lite skojsigt uttryckr) kan berätta att doktorer lätt genomskådar de som vill bli överbehandlade. Jag tror snarare tvärtom att det finns fler läkare som inte är något vidare lyhörda och tar människors smärta, oro och krämpor på särskilt stort allvar än det finns de som överdriver . Det kör med recept på piller istället för att göra en ordentlig och grundlig utredning.

Nu fick du en utredning enligt facit vilket ju var jättebra.
gulan

Det jag skrev om likt en papegoja var att bäckenet inte kan bli förskjutet/roterat/vridet och att en kiropraktor inte kan sätta det på rätt plats igen.
Det skrev jag om för sådär 877:e gången; hence the parrot.

Vad bra att du har facit och vet exakt vilka undersökningar som måste göras i varje enskilt fall... :meh:
 
Vad bra att du har facit och vet exakt vilka undersökningar som måste göras i varje enskilt fall... :meh:
Nej, nej...du överdriver. Fast kan ju i och för sig förstå att det känns irriterande när en person kliver in på de fina läkaranas planhalva och börjar ställa krav att få adekvat vård. Nej igen, jag kan inte veta hur TS rygg egentligen ser ut eller ens känns och upplevs, jag utgår här bara efter hennes beskrivning, och hur jag själv skulle känna det om jag (som också fått en klockren fast på annat ställe, men jag har ju liksom på riktigt fått känna på kraften)
gulan
 
Det jag skrev om likt en papegoja var att bäckenet inte kan bli förskjutet/roterat/vridet och att en kiropraktor inte kan sätta det på rätt plats igen.
Det skrev jag om för sådär 877:e gången; hence the parrot.

Vad bra att du har facit och vet exakt vilka undersökningar som måste göras i varje enskilt fall... :meh:

Förklaringsmodellerna inom kiropraktik är helt överlägsna modern läkarvetenskap, i fantasirikedom, knäppa påhitt och ej bevisade eller lätt motbevisade påståenden.

Och sedan använder en del kiropraktorer de begränsade bevisat positiva effekter som finns på vissa åkommor, som intäkt för att förklaringsmodellerna är korrekta. Och människor går på dem, eftersom de är framtagna just för att förstås av presumtiva patienter. Suck.

Effekt är effekt, men det betyder inte att vilken fantasi som helst duger som förklaringsmodeller.
 
Nej, nej...du överdriver.

Öhhh. Du anser att man ska överdriva och ljuga för sjukvården. Och sedan sitter du i inlägg efter inlägg och hävdar att ANDRA överdriver.

Jag har också mycket att säga om sjukvården, och det är inte enbart positivt (vet flera på den här sajten), men att uppmana till lögn (och bedrägeri?) och sedan påstå att andra överdriver känns väl magstarkt.
 
Nej, nej...du överdriver. Fast kan ju i och för sig förstå att det känns irriterande när en person kliver in på de fina läkaranas planhalva och börjar ställa krav att få adekvat vård. Nej igen, jag kan inte veta hur TS rygg egentligen ser ut eller ens känns och upplevs, jag utgår här bara efter hennes beskrivning, och hur jag själv skulle känna det om jag (som också fått en klockren fast på annat ställe, men jag har ju liksom på riktigt fått känna på kraften)
gulan
Du hade ingen erfarenhet sa du tidigare? Så irriterande? Fina planhalva? Varför skulle inte en läkare vilja göra ett bra jobb? De riskerar ju dessutom en anmälan om de gör fel.

Har via dels min kroniska sjukdom dels via min pollenallergi träffat på många läkare. Bättre och sämre, men att nån av dem sett ner på mig... Eller tyckt jag varit irriterande... Kanske nån - men ingen jag minns.
 
Nej, nej...du överdriver. Fast kan ju i och för sig förstå att det känns irriterande när en person kliver in på de fina läkaranas planhalva och börjar ställa krav att få adekvat vård.

:banghead:
Vad är det för bisarr inställning du har till läkare egentligen? Varför ens söka vård om du tror de vet och kan mindre än du och inte vill hjälpa dig? "de fina läkarnas planhalva"... O_o Mindervärdeskomplex?

Allvarligt, varför alls åka till sjukhus? De är tydligen fyllda av (puckade) fiender och du vet ju ändå vad som är fel och behöver göras - i alla fall bättre än nån jäkla läkare...

Visst finns det puckade/otrevliga/inkompetenta läkare. Alla (även jag) känner säkert någon som råkat ut för en. De är folk de med. Men rätt lösning då är att leta sig till en bättre läkare (och anmäla puckot), inte att ljuga sig fram för att "bli tagen på allvar"! :banghead:

Akuten är dessutom till för akuta tillstånd. Inte för att köra femhundra olika undersökningar för att patienten vill känna sig tagen på allvar. Privatläkare som redan nämnts i tråden kanske vore mer passande då. Eller kanske ännu troligare, alternativare. :up:
 
Lite OT men av ren nyfikenhet kollade jag röntgensvaret i "Min journal". Mitt landsting har ju så man kan se sin journal på nätet. Och se det fanns visst en fördel med olyckan - det kom med andra kotor på den där röntgen. Kotor som jag velat ha röntgade - eller okej kotor min kiropraktor har velat ha röntgade - men där det inte ansetts nödvändigt.

Remissfrågan är givetvis "fraktur?". Den kotan jag är så sjukt öm i är L3 och ingen fraktur. Däremot har röntgenläkaren ju i svaret påpekat annat avvikande. T ex "generellt måttliga främre kotkroppspålagringar, mest uttalat över T11 - T12". Take a wild guess vilka kotor kiropraktorn velat jag skulle få röntgade.

Inget ont som inte har något gott med sig typ
 
Aha! :idea: Du ljög alltså ihop hela hästsparken och simulerade jätteryggvärk och ömmande kota - för att snika dig till den röntgen kiropraktorn ville ha. Smart! :up:

Damn, avslöjad ;P Enda problemet är att det inte tycks gå att stänga av simuleringen?? Kotan gör fortfarande extremt ont - det har blivit något fel i min plan???

Skämt åsido, en kompis tyckte det när jag var på akuten, att "Nu får du din röntgen i alla fall då?" och jag tyckte "Nä, fel ställe". Men de var mer yviga än jag trodde i röntgandet.
 
Damn, avslöjad ;P Enda problemet är att det inte tycks gå att stänga av simuleringen?? Kotan gör fortfarande extremt ont - det har blivit något fel i min plan???

Skämt åsido, en kompis tyckte det när jag var på akuten, att "Nu får du din röntgen i alla fall då?" och jag tyckte "Nä, fel ställe". Men de var mer yviga än jag trodde i röntgandet.

You're overdoing it. Även om det inte vore så taktiskt att hjula ut från röntgen kan du släppa simulerandet nu. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp