Finns några vitala strukturer som kan ha skadats? (Sparkad i ryggen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@CillaW Kan du förresten påverka utformningen av de där för******* mitellorna ni ger när ni inte gipsar?

När mamma bröt första armen för ett tag sedan blev hon gipsad. Sedan bröt hon andra armen och då blev det mitella. Som var helt jäkla omöjlig att förstå sig på.

Mamma själv klarade inte att ta den på sig. Pappa klarade det inte. Min syster ringdes dit men klarade det inte. När jag kom dit klarade inte heller jag det.

Min syster tog mitellan tillbaka till sjukhuset och frågade om de möjligtvis hade någon variant som man inte behövde ha gått Chalmers för att förstå. Då fick hon en enklare variant som åtminstone hon förstod hur den skulle anbringas. Men inte mamma, inte pappa och inte jag :banghead:

Det slutade med att mamma i bästa fall bara hade den som en ögla runt halsen men oftast hade hon den nog inte alls. Det är oklart om den där frakturen läkte i någorlunda vettigt läge.
 
Det här är en sån där tråd som jag helt borde hålla mig ifrån, för jag blir fullständigt rasande när jag läser att folk anser sig ha rätt (och vett!) att ljuga sig till undersökningar de anser sig behöva! Att man bara har mage...

Jag har spenderat en hel del tid på akutmottagningar genom åren. Är det något "akut men ändå inte" (typ benbrott eller rejäla sårskador där det ändå inte blöder för mycket) försöker jag få med mig något att läsa innan jag far in, vid tillfällen när det inte gått så sitter jag "snällt" och glor in i väggen istället. Ofta i rätt många timmar, beroende på problem (och dag/tid på dygnet). Det är ju så, de som är värre ute än jag ska självklart gå före oavsett vem som har väntat hur länge. Men folk som ljuger sig före i prion, och sen tar upp djävulskt värdefull tid med att ljuga sig till onödiga undersökningar...
:banghead: :rage::rage::rage: :arghh:

Jag har aldrig blivit felbehandlad på akuten, vare sig när jag varit där i eget ärende eller när jag följt med någon annan, och jag litar fullständigt på systemet. (Därmed inte sagt att inte misstag kan ske, sjukvårdspersonal är också människor - men det är banne mig inte detsamma som att de skulle skita i att ta folk på allvar på något slags ren djävelskap!) Tydligen ska man inte lita på sina medpatienter dock. :cautious:

Det ska dock sägas att jag varit med om att andra personer i väntrummet påkallat uppmärksamhet när jag ordningssamt suttit ner med kölapp och en rulle hushållspapper+plastpåse mot blodflödet. Så långt ifrån alla är så fördömt ego att de försöker tjuva sig före i prion, en del hjälper till och med sina medmänniskor att komma före. Men det finns tydligen folk till allt, och det är väl nyttigt med en påminnelse när man börjar tänka för gott om folk. :meh:

TS, hoppas det går bra för dig i alla fall!
 
Attans.. Jag som bara hade benen i lite högläge om kvällarna och gick på hälsokosten och köpte nån form av milt utdrivande maskrosrotsörtpiller för att få ner vätskeansamlingarna som hopades i kroppen under värsta värmen. Jag skulle ju givetvis ha åkt in på akuten istället och dragit en vals :idea:
Fast hos äldre kan svullna ben ha bakgrund i hjärt och kärlsjukdom, så vårdcentralen hade kanske varit mer på sin plats.
 
Mycket trevlig läkare har nu gjort en snabb undersökning och konstaterat att "vi får bränna av lite röntgenplåtar, i stort verkar du må lika bra som du själv tycker men den där kotan bör vi allt titta lite närmare på".

Dealat mig till att få åka hem efter röntgen istället för att sitta här och vänta på svaret, och så ringer de när de har svar. Som läkaren sa "det värsta som kan hända är ju att du får komma tillbaka om det skulle visa något vi inte gillar, och gör du inte det hämtar vi väl dig i så fall ;)". Som sagt, mycket trevlig och easygoing läkare ;P
 
Läkare har slutat påpeka sådant för oss hästmänniskor (och så en glad smiley)
Ja vi är trots allt ett speciellt släkte på många sätt ;) En kollega fick en rejäl spricka i fingret pga en häst, ringde 1177 som sa att hon skulle avvakta. Enligt henne så var det ju lite svullet och gjorde "tja, liten ont kanske". Efter ett tag insåg vi ju att det var värre än "bara en smäll" när det fortsatte vara rejält svullet och ömma. 1177 sa fortfarande avvakta. Så vi tog stallapoteket och tillverkade en gipsskena själva så länge :angel: När hon äntligen fick en tid visade sig ju att det var en spricka och att hon borde åkt in tidigare.
Läkaren blev dock imponerad av vår egenhändigt tillverkade skena, som kollegan i slutet av besöket vågade visa när hon fått en nästan likadan.:p
 
Usch, det låter som det gör ont. Jag hade nog gjort som du avvaktat över helgen med att åka in om det kändes okej.
Hur gick det med röntgensvaren?
Inga hemskheter hoppas jag?
 
Slätröntgen visade inga skelettskador :)

Det kan tydligen finnas sådant som inte syns på slätröntgen men det är inget de är direkt oroliga för nu utan det är om det inte "ger sig" som det iaf kan behöva kollas.

Kotan känns dubbelt så stor som de andra, men det tror de beror på att den dels fått en smäll och det dels är blödningar runt den. Det kunde "ta ett tag" innan det gav sig.

Så nu är det bara väääänta på att det ska bli bättre. Eller ännu bättre säger man väl - svullnad etc i musklerna är ju borta och det är eg "bara" den där kotan som gör ont och bråkar. Det gör den iofs rätt rejält men det går att överleva.

Och inga avvikelser på slätröntgen är yay!!
 
Slätröntgen visade inga skelettskador :)

Det kan tydligen finnas sådant som inte syns på slätröntgen men det är inget de är direkt oroliga för nu utan det är om det inte "ger sig" som det iaf kan behöva kollas.

Kotan känns dubbelt så stor som de andra, men det tror de beror på att den dels fått en smäll och det dels är blödningar runt den. Det kunde "ta ett tag" innan det gav sig.

Så nu är det bara väääänta på att det ska bli bättre. Eller ännu bättre säger man väl - svullnad etc i musklerna är ju borta och det är eg "bara" den där kotan som gör ont och bråkar. Det gör den iofs rätt rejält men det går att överleva.

Och inga avvikelser på slätröntgen är yay!!

Nu tycker jag du ska börja halta rejält (på vartannat ben, alternera varje halvtimme), få synhallucinationer och anosmi! Då vore det väl själva gröne om du inte kunde få lite riktiga undersökningar - såna där du har rätt till, om bara sjukvården tar dig på allvar! :grin:
 
Läkaren blev dock imponerad av vår egenhändigt tillverkade skena, som kollegan i slutet av besöket vågade visa när hon fått en nästan likadan.:p
Har också tillverkat en skena till ett finger, samt lindat "i par" med närmast intilliggande. Föredömligt enligt läkarna, hjälper till att läka det mesta. Den gången som det inte gjorde det blev det operation ½ år senare. Och det hade inte varit någon skillnad om jag låtit sjukvården ordna bandaget i det akuta läget.

Vad skönt att det inte var något allvarligt med TS. Min erfarenhet är att sprickor brukar göra ganska rejält ont i cirka tre veckor.
 
Ett tips bara (från en odödlig till en annan ); åk till sjukgymnast och få lite hjälp med övningar/stretching sen. Åkte själv av riktigt rejält och slog ryggen. Läkaren konstaterade att det inte var några skelettskador. Jag hade skitont, kunde knappt röra mig. Men stretade på några veckor, inget var ju sönder... Till slut tröttnade en stallkompis på att se mig och skickade sms med nr till sjukgymnast, "ring nu!!". Jag löd. Efter första besöket var skillnaden enorm! Efter två besök var jag bra. Jag som inte ens tror på sån "skit"....

Slätröntgen visade inga skelettskador :)

Det kan tydligen finnas sådant som inte syns på slätröntgen men det är inget de är direkt oroliga för nu utan det är om det inte "ger sig" som det iaf kan behöva kollas.

Kotan känns dubbelt så stor som de andra, men det tror de beror på att den dels fått en smäll och det dels är blödningar runt den. Det kunde "ta ett tag" innan det gav sig.

Så nu är det bara väääänta på att det ska bli bättre. Eller ännu bättre säger man väl - svullnad etc i musklerna är ju borta och det är eg "bara" den där kotan som gör ont och bråkar. Det gör den iofs rätt rejält men det går att överleva.

Och inga avvikelser på slätröntgen är yay!!
 
Ett tips bara (från en odödlig till en annan ); åk till sjukgymnast och få lite hjälp med övningar/stretching sen. Åkte själv av riktigt rejält och slog ryggen. Läkaren konstaterade att det inte var några skelettskador. Jag hade skitont, kunde knappt röra mig. Men stretade på några veckor, inget var ju sönder... Till slut tröttnade en stallkompis på att se mig och skickade sms med nr till sjukgymnast, "ring nu!!". Jag löd. Efter första besöket var skillnaden enorm! Efter två besök var jag bra. Jag som inte ens tror på sån "skit"....
Sjukgymnastik är definitivt inget skit!
 
Ett tips bara (från en odödlig till en annan ); åk till sjukgymnast och få lite hjälp med övningar/stretching sen. Åkte själv av riktigt rejält och slog ryggen. Läkaren konstaterade att det inte var några skelettskador. Jag hade skitont, kunde knappt röra mig. Men stretade på några veckor, inget var ju sönder... Till slut tröttnade en stallkompis på att se mig och skickade sms med nr till sjukgymnast, "ring nu!!". Jag löd. Efter första besöket var skillnaden enorm! Efter två besök var jag bra. Jag som inte ens tror på sån "skit"....
OT men är det medvetet du valt ett antisemitiskt nick? Frågar bara, det kan ju vara så att du inte vet om det.
 
Oj, hade faktiskt ingen aning. Känner mig hemskt obildad... Tryckte bara slumpmässigt på tangentbordet eftersom jag inte hade fantasi att hitta på något nick och det blev detta. Förklara gärna!

OT men är det medvetet du valt ett antisemitiskt nick? Frågar bara, det kan ju vara så att du inte vet om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp