Finns några vitala strukturer som kan ha skadats? (Sparkad i ryggen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
VEM svarar CillaW på?
Hon svarar mandalaki. Som i sin tur citerade mig i inlägg 36. och ville vet hur läkare skulle reagera på dessa påståenden. Det var i början av tråden då allt fortfarande gick civiliserat
till. Eftersom allt handlar om respons på vad jag skulle säga efter en klockren spark i rygg om sjukvården ville spara in en röntgen på mig.
CillaW menade i sitt svar (som jag tolkade det) att den som angav såna symtom (efter en spark eftersom det är ju det tråden handlar om) skulle hon anta det var b-vitaminbrist.
Nu - om jag har missuppfattat CillaW och hon menar att om någon kommer in på hennes sjukhus och rakt upp och ner säger det som står i det citerade inlägget så kan jag förstå att hon har anledning att erbjuda b-vitamin.
Se så...tänk lite goda tankar nu så här inför natten. Så kommer inte maran att rida dig.
gulan
 
Så någon som kommer in och beskriver en klockren hästspark i ryggen, som nu känner domningar, känselbortfall i händer och fötter, värk i nacke/huvud skulle du diagnostisera b-vitaminbrist? Nice, tur du bor långt från mig, vi kommer säkerligen aldrig att stöta på varandra då du är i tjänst.
gulan
Vilket tror ökar möjligheten för Cilla att ställa rätt diagnos på dig - att du berättar om exakt de symtom du har eller att du ljuger ihop dem?
 
Vilket tror ökar möjligheten för Cilla att ställa rätt diagnos på dig - att du berättar om exakt de symtom du har eller att du ljuger ihop dem?
Om jag som patient känner att CillaW inger förtroende är kunnig och är angelägen om att ta reda på och utröna hurvida min rygg kan ha skadat sig så finns det ingen anledning att ljuga. Men om en läkare skulle tveka en röntgen efter en beskrivning likt TS som for iväg 2-3 meter efter en bakutspark med båda bakbenen....nej då får det bli till att bre på så något händer.
gulan
 
Jag väljer att imundiga lite kollisar så jag inte stannar till i pallet så jag hänger med ett tag till.
Men va tusan.....kollisar det ordet hade jag nästan glömt. Har du inte glömt allt det där. Det var ju många år sedan nu. Det är 5:2 som gäller nu
Att vara långsint mår kroppen och själen också mycket dåligt av....kan jag upplysa.
gulan
 
Så någon som kommer in och beskriver en klockren hästspark i ryggen, som nu känner domningar, känselbortfall i händer och fötter, värk i nacke/huvud skulle du diagnostisera b-vitaminbrist? Nice, tur du bor långt från mig, vi kommer säkerligen aldrig att stöta på varandra då du är i tjänst.
gulan

Nej, det hoppas jag att vi slipper.

Det finns ingen anatomisk möjlighet att få de symtom du skulle "bre på med" av en hästspark mot ryggen.
Domningar i både händer och fötter orsakas oftast av b-vitaminbrist eller hyperventilering och har inget samband med en spark. Den som kom in med den historian skulle inte "få diagnosen b-vitaminbrist" utan det är då jag skulle börja misstänka att något inte stämmer.
 
Om jag som patient känner att CillaW inger förtroende är kunnig och är angelägen om att ta reda på och utröna hurvida min rygg kan ha skadat sig så finns det ingen anledning att ljuga. Men om en läkare skulle tveka en röntgen efter en beskrivning likt TS som for iväg 2-3 meter efter en bakutspark med båda bakbenen....nej då får det bli till att bre på så något händer.
gulan

Varför är du så fixerad vid att man måste röntga?

Kan du inte låta läkaren avgöra vad som behöver göras?
 
Jag har råkat ut för liknande flera gånger. VC har klarat diagnos och röntgen Men sedan måste man ändå åka till akuten för att de skall gipsa! Gissar att det ytterst handlar om att röntgenläkaren inte räcker för att avgöra behandling? Annars borde de väl kunna klara av att gipsa på VC eller lättakut? Känns oavsett så onödigt att sitta på akuten i flera timmar och ta plats, trots att man kommer in med plåtarna i handen...

Röntgenläkare har INTE kompetens att behandla frakturer.
 
Det låter ju bra att ni oftast inte går på lögnerna i alla fall.

"Förr" stod det CAVE PC i rött överst på penicillinallergikernas journaler på sjukhuset där jag sommarjobbade, så att ingen skulle råka få PC och riskera dö av anafylaktisk chock. De patienter som ljuger sig till vård borde nästan på motsvarande sätt ha LÖGNARE i sina journaler.

Det sista du skriver är ungefär vad jag funderade över förut. Risken måste ju vara att ni missar allvarliga symtom hos en patient om ni är i färd med att utreda hens påhittade symtom.

Det finns ju också risk att den patient som ständigt brer på för att få det hen tror hen behöver verkligen är allvarligt sjuk en gång.
Nån som läst sagan om pojken som ropade "varg!" för många gånger?
 
Sist jag var på akuten var efter sjukvårdsupplysningen ringde upp mig två ggr eftersom jag tyckte det var onödigt att åka in, jag hade bara halsfluss men hade tjocknat ihop på något märkligt sätt som gjorde att jag nog lät 100 ggr sjukare än vad jag var, trots att jag förklarade att jag inte hade några andningssvårigheter skulle jag absolut åka dit, jag sa att ok om det blir värre, damen på 1177 ringde upp en gång på kvällen och försökte övertala mig att åka in, sen ringde hon igen på morgonen innan hon gick av sitt pass för att se att jag fortfarande levde, så till slut åka jag nog mest in den dagen för att hon skulle slippa oroa sig att jag låg hemma och dog, det hade mycket väl kunnat vänta ännu en dag till VC öppnade på måndagen.

Gången innan när jag åkte in självmant var efter en ordentlig avramling, eftersom jag inte kunde gå utan släpade ena benet efter mig (sköterskan på akuten gav mig en rullstol där för det tog för lång tid för mig att förflytta mig mellan kassan och väntrummet), att åka in för detta ansåg tydligen den läkaren var helt onödigt och jag fick en utskällning och hon skickade hem mig.
Gick till en kiropraktor dagen efter och han konstaterade att bäckenet var förflyttat så han knäckte till det, blev bättre redan efter första behandlingen, och helt bra efter ett par behandlingar.
 
Och vilket JÄTTEJOBB för sjukvårdspersonalen som då måste försöka bena i vad som faktiskt är det verkliga problemet, och vad som patienten själv skapat i sin historia.
Det är oftast då som det blir tokigt. Patienten får inte som "den vill" eftersom läkaren bortser från det påhittade och ser till de fakta som finns. Sedan heter det att "läkaren inte tog mig på allvar..." och i bästa fall sker det ju innan det börjar kosta med en massa dyra undersökningar...
Det är inte jättelätt att lura läkare (de är ju faktiskt proffs på det de gör, det är oftast inte patienten även om den alldeles säkert vill tro att den är värre skadad än någon annan...) men det går. Om man har samvete till det.
 
Varför är du så fixerad vid att man måste röntga?

Kan du inte låta läkaren avgöra vad som behöver göras?

Jag antar att genom röntgen ser man skelettet och vad som skett där (om något har skett) så läkaren kan ge en korrekt beskrivning för patienten vad denne har att vänta sig i framtiden i form av värk, speciell träning eller helt återställd och ingen fara med den ryggen.
Jag är en vital kvinna i mina bästa år, har ett nytt arbete och kommer gagna landet i många år till. Att efter en svår olycka tveka att kolla upp en så viktigt del av kroppen som kan orsaka mycket smärta (men det vet ju du) och vänta och se för att efter några månader behöva återuppta utredning och riskera att få ett svar: nej nu går det inte att göra något. det skulle vi ha behövt göra då det var färskt.
Vad är det som säger att läkaren är kunnig på ryggar? Läkare är människor precis som alla andra. En del passar utmärkt för sitt yrke, de flesta är gröna i början och blir bättre med åren och en del kunde kanske ha valt något annat yrke. Varför ska jag gå runt och tro att alla läkare är lika duktiga?
gulan
Kanske ska kolla på en sjukvårdsförsäkring i alla fall.
 
Gick till en kiropraktor dagen efter och han konstaterade att bäckenet var förflyttat så han knäckte till det, blev bättre redan efter första behandlingen, och helt bra efter ett par behandlingar.

Jag är vare sig ortoped eller annan slags läkare, men jag kan nog lova dig att ditt bäcken INTE var förflyttat, och hade det varit det hade du inte blivit hjälpt av en kiropraktor.
 
Varför är du så fixerad vid att man måste röntga?

Kan du inte låta läkaren avgöra vad som behöver göras?
Bara av ren nyfikenhet även om jag förstår att det är svårt att svara utan att ha sett en patient, men efter TS ganska utförliga beskrivning, tror du att du skulle skickat henne till röntgen eller inte? Eller det kanske är omöjligt att svara på så här.....
 
Jag är vare sig ortoped eller annan slags läkare, men jag kan nog lova dig att ditt bäcken INTE var förflyttat, och hade det varit det hade du inte blivit hjälpt av en kiropraktor.
jag kan bara säga vad kiropraktorn sa, jag har inte någon erfarenhet eller kunskap om bäcken överhuvudtaget, måhända att han hade totalt fel vad vet jag, men han kunde iallafall hjälpa mig att gå igen.
Kanske sa han förskjutet bäcken (om det är någon skillnad, minns inte 100% det var inte igår det hände).
 
Senast ändrad:
Det finns ingen anatomisk möjlighet att få de symtom du skulle "bre på med" av en hästspark mot ryggen.
Domningar i både händer och fötter orsakas oftast av b-vitaminbrist eller hyperventilering och har inget samband med en spark. .


Betyder det att man kan skippa de där rådfrågande samtalen med 1177? Eller bara under tider då man kan anta att bemanningen består av semestervikarier?
Citerar TS:

"Pratat med 1177 igen, de tyckte fortfarande avvakta men kolla på måndag om inte bättre då. Undantaget om domningar/krypningar/stickningar i armar eller ben. Då söka direkt."

 
Jag antar att genom röntgen ser man skelettet och vad som skett där (om något har skett) så läkaren kan ge en korrekt beskrivning för patienten vad denne har att vänta sig i framtiden i form av värk, speciell träning eller helt återställd och ingen fara med den ryggen.
Jag är en vital kvinna i mina bästa år, har ett nytt arbete och kommer gagna landet i många år till. Att efter en svår olycka tveka att kolla upp en så viktigt del av kroppen som kan orsaka mycket smärta (men det vet ju du) och vänta och se för att efter några månader behöva återuppta utredning och riskera att få ett svar: nej nu går det inte att göra något. det skulle vi ha behövt göra då det var färskt.
Vad är det som säger att läkaren är kunnig på ryggar? Läkare är människor precis som alla andra. En del passar utmärkt för sitt yrke, de flesta är gröna i början och blir bättre med åren och en del kunde kanske ha valt något annat yrke. Varför ska jag gå runt och tro att alla läkare är lika duktiga?
gulan
Kanske ska kolla på en sjukvårdsförsäkring i alla fall.

En röntgen kan inte visa allt som "kan ha skett" och definitivt inte se in i framtiden. Det är en oerhört förenklad bild du beskriver.

Vilken undersökning som eventuellt behövs måste grundas på vad patienten berättar (och inte ljuger ihop några symtom som hen tror ska göra att läkaren inser allvaret), en beskrivning av hur traumat gick till och en seriös noggrann undersökning med läkarens händer, ögon och andra sinnen är de allra viktigaste instrumenten.

Röntgen är inget facit som en måste ta sig förbi en ovillig, okunnig läkare för att få.

Den som fått ett trauma mot ryggen (med adekvata symtom) bör träffa en ortoped. Ortopeder är experter på ryggar.
 
Bara av ren nyfikenhet även om jag förstår att det är svårt att svara utan att ha sett en patient, men efter TS ganska utförliga beskrivning, tror du att du skulle skickat henne till röntgen eller inte? Eller det kanske är omöjligt att svara på så här.....

Jag kan omöjligen svara på det utan att ha fått veta mer och fått undersöka IRL.
 
jag kan bara säga vad kiropraktorn sa, jag har inte någon erfarenhet eller kunskap om bäcken överhuvudtaget, måhända att han hade totalt fel vad vet jag, men han kunde iallafall hjälpa mig att gå igen.
Kanske sa han förskjutet bäcken (om det är någon skillnad, minns inte 100% det var inte igår det hände).

Kiropraktorn är ute och cyklar totalt. Det går inte att "vrida bäckenet rätt" och om det skulle förskjutas så ska du antingen föda barn eller behöva en operation med bäckenram.

Men det är ganska populärt bland oseriösa kiropraktorer att påstå att bäckenet är rubbat, förskjutet, roterat och att de kan vrida det rätt igen. Lika vansinnigt som att "flytta på ryggkotor".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp