Finns någon uppfödare av Furioso Northstar i Sverige?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare murran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 743
M

murran

Eftersom jag har en häst med inblandningen Furioso, så funderar jag om det finns någon uppfödare av denna ras i Sverige, och om några bra sidor finns, för att kunna läsa om rasen och gärna stamböcker. På svenska helst. Har försökt söka på nätet men det står på ungerska eller polska, och det kan jag inte.

Sv: Finns någon uppfödare av Furioso Northstar i Sverige?

Just Furioson verkar vara en väldigt udda ras i Sverige. Har nog inte hört om någon som ägnar sig åt avel av denna ras hos oss?
Det är en Ungersk ras, tror den skapades på ett stuteri i sydöstra hörnet av Ungern, i Mezöhegyes, om jag inte har förväxlat den.

Har sett en del individer i grannlandet som också har uppfödning av denna ras, och de verkar trevliga, ofta mörkbruna/svarta till färgen, medelhöga, rätt långlinjerade. Trevliga allroundhästar för fritidsridning och särskilt lämpade för körning.

Sv: Finns någon uppfödare av Furioso Northstar i Sverige?

Tack för svaret! Man kan kanske söka i norge, danmark eller finland då!

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Nepenthe
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 249
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 807
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka