Finns mjukare klickgolv?

eldione

Trådstartare
Vi har tänkt lägga ett klickgolv i hall och vardagsrum och skulle behöva tips om vilka alternativ vi har. Vi vill gärna ha ett lite mjukare golv om det finns?

Innan har vi lagt ett laminatgolv i sovrummet men även om det är snyggt så tycker vi att det är för hårt. Tex ljudet från dammsugaren eller hundens tassande blir mycket högre på detta golv. Så vill vi inte ha det i resten av huset utan vill att golvet ska ge ett mer dämpat ljud.

Har googlat runt lite men jag tycker det är svårt att skilja alla sorters golv åt och få fram vad som egentligen är vettigt att ha.

Sv: Finns mjukare klickgolv?

De olika trädslagen har olika karaktärer och strukturer som gjör att de både känns och låter olika när man går på dem.

Tex furu (tall) och teak hör till de som känns lite mjukare och "varmare" när man går, medans ek och björk är lite hårdare i strukturen och ger högre/hårdare ljud.

Bästa rådet jag kan ge är att du går till en bygghandel och tappar på parketten ungefär som när du tappar på bordet med fingrarna och utifrån de "mjukaste" ljuden be om att få testa med hunden.

Vi har lagt ett slags kickgolv i laminat hemma, mjukt att gå på, håller bra då vi också har hund och fantastiskt lätt att lägga. Kan kolla upp vad det hette när jag är hemma.

Linoleum är mjukt och finns som klick. Kanske inte så snyggt som vardagsrum golv dock (beroende på vad man gillar)? Vi har lagt linoleum i rutmönster i köket. Jag gillar det men det hade varit snyggare om det varit homogent i färgen istället för marmorerat.

Vi har ett dämpat tarkettgolv (soundlogic) i halva huset.
Jämfört med parketten är det rena drömmen.

Ska åka till någon bygghandel och kolla upp era förslag, verkar finnas några olika att välja på :)

Finns även vinyl som är klickgolv. De är lite mjukare än traditionell laminat annars är ljuddämpande laminat bra. Eller lägga till ljuddämpning som tillägg under parkett.

Liknande trådar

Hemmet Jakten på tystnad fortsätter. Nu när det blivit tyst under sängen...
2
Svar
24
· Visningar
2 579
Senast: susanne
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
14 030
Senast: Stereo
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 499
Senast: cherie
·
Relationer Anonymt nick. Min sambo har en nära släkting med sambo som medvetet, eller omedvetet gång på gång får mig att tända på alla...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 632
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar