Jag är inte HELT insatt, men känner att vissa uppfödare siktar mer på brukset än andra, men i stort sett samtliga är inriktade på aktiva hundar som ska jobba, på ett eller annat sätt.@Acto @Vastgota
Jag tränade lydnad tillsammans med en del korthåriga collies för några år sedan, och det verkade vara trevligt temperament på dem även om de inte var i närheten av att vara lika på hugget som min blandras. Jag var lite inne på collie när jag funderade på pudeln, men det blev pudel istället. Dock såg jag en långhårig köra agility nu för någon månad sedan, och, ehm, det gick inte fort... Normalt sett brukar hundarna springar snabbare än mattarna, men den matten kunde jogga bredvid när den galopperade på banan Är det mer tryck i de korthåriga? Eller snarare, är det mer tryck i bruksavlade korthåriga? Finns det bra bruksavlade långhåriga också eller måste man leta bland korthåriga för att hitta en bra? Hur blir pälsen när de fäller? Är de inte också ganska tunnpälsade? Minns att det var en av de korthåriga collisarna som hade täcke på före och efter vi körde agility på hösten.
@kimmis87
Ja, jag hade ju gärna velat kunna ha hunden lös utan att den drar efter vilt . Tror du det är lättare att få apporterande jakthundar (d.v.s. retriever, spaniel, vattenhundar) att hänga med utan att dra efter vilt?
Det enda som märks på min pudel av att hon är vattenapporterande jakthund i grunden är ett väldigt stort intresse för fåglar, och döda fåglar har hon inget emot att ta i munnen ... Simma har hon dock hittills inte sett poängen med, och inte heller ta andra saker i munnen. Framförallt är problemet att hon inte vill greppa sakerna - hon kan öppna munnen och ha en sak i munnen, men bara tills den trillar ut, hon gör inget för att greppa tag i något (hon har till och med tappat ben hon fått för att hon inte ville greppa tag i dem ).
Det hade definitivt varit ett plus att slippa alla hår . Men det känns som om det är svårare att hitta en bra storpudel. Jag har visserligen inte kollat runt överdrivet mycket, men finns det någon kennel där majoriteten av avkommorna/helsyskonen till föräldrarna etc. är röntgade, mentaltestade och gärna har någon typ av arbetsmerit?
@Lena Furberg
Jag har titta lite på beauceron men aldrig riktigt träffat några annat än att jag sett några på långt håll. Hur är de med pälsen och fällning? Får de plats i agilitytunnlar? Hur lättränade/lättmotiverade är dem? Hur stor skillnad är det mellan olika uppfödare - är alla hundar ungefär jämnbra eller är det som med t.ex. collie, tollare och aussie att det gäller att hitta rätt?
@Fisherling
Ja, jag har förstått att vännens aussie är lite av ett undantag när det gäller storleken
@Tingeling84
Hur är de med päls/fällning? Jag har fått för mig att de har en del problem med mentaliteten, hur svårt är det att hitta en bra hund?
@Linda_A
Ja, jag är inte alls särskilt glad i korta nosar, och med boxer är det ju även problem med att de har så kort päls.
Min Beauceron (kastrerad hane) fäller en del vissa tider på året men det går att borsta bort underullen (som är jobbigast) med vanlig borstning. Inget trassel, inga problem.
Han är extremt lättmotiverad, då han älskar ALLT! -Alltid redo! är hans måtto. Oavsett vad det gäller. Inga problem alls i en trång agilitytunnel (och han är nog 74 cm hög, dvs för hög för sin ras...) utan susar igenom som en lycklig blixt. Han älskar allt - spår, sök, lydnad, agility, uppletande, you name it. Han älskar också att bara gå promenader, simma, sova med oss i sängen, slappa i trädgården, vad som helst.
Men kolla gärna med t.ex. @Åsa A om du vill ha lite koll på uppfödare, hon har bättre info :-)