Finns det torv som inte fryser?

Sv: Finns det torv som inte fryser?

Hmm intressant diskussion även om den egentlinge inte hör i den här tråden.

Min valack som jag inte längre har kvar, fick en äcklig sårskada från brodd förra vintern som syddes i kallstall, vid ca -15grader. (kanske inte kallt nog då för problem?)
Det läkte jättefint, dock så fick han stå på boxvila eftersom det satt så jäkla dumt till och alla trodde det skulle spricka upp (fast jag lyckades få benet stilla nog att det inte gjorde det som tur var).

Det är ett godkänt stall så det finns ju sätt att värma upp box men vet. tyckte visst itne det var nödvändigt.

Jag undrar vid vilka temperaturer det påverkar sårläkning? Står med sårksada nu som äntligen efter flera veckor börjat läka vettigt (pga, antibiotika, annars tror jag inte det hade läkt på länge)

Även intressant ang. hovslagare och arbetsmiljö. Jag har läst sedan innan lagen men funderade över detta med "inte kan störas av människor eller hästar som går förbi" eller vad det nu stod.
Det eliminerar ju egentligen alla "gångar" och dyligt som man oftast använder. För såklart folk ändå går förbi ibland där.

Min hovslagare vill då inte ha minusgrader i stallet.
Så det är bara att fixa.

Kanske inte kallt nog eller inte stort nog.
Kyla minskar ju cirkulationen som behövs för läkning.
Fördelen är ju dock att det inte blir mycket infektioner.

Det är inget konstigt med att kroppen försvarar sig med att ge sämre cirkulation i lemmars hud vid konstant nedkylning. Läkningen på torson läker då bättre.
Det är av en anledning som is används vid att stoppa blödningar- kärlen drar ihop sig.

Finns det studier gjorda på detta? *uppriktigt intresserad*

På människa finns det det.

Sen är frågan hur mycket man kan översätta rakt av till häst, som ju är designade för att gå i kallt klimat hela dygnet på ett annat sätt än människa.

Men försämrad blodcirkulation oavsett anledning ger försämrad sårläkning (men mindre risk för infektion som axel påpekade).

Jag har bara haft ett ordentligt sår vintertid, det var dock VÄLDIGT djupt, och i karleden. Det läkte finfint trots kyla. Dock så olika hästars 'läkkött' är olika bra, precis som hos människor, vilket säkert spelar in. Men det såret både syddes, gipsades (2 dagar) och sen läkte i många minusgrader. På en annan häst kanske samma sår läkt betydligt sämre pga minusgraderna.

I övrigt har jag bara haft småsår, ngt balltramp osv vintertid. Läker snabbare vintertid än sommartid de såren.

Hmm jo det är ju sant såklart.
Undrar hur långt in det påverkar etc.

Aja jag ska inte OT'a mer nu.

Det är dock skillnad på kyla o sträng kyla.
PL

Då undrar jag lite var gränsen går - på ett ungefär - om det nu går att svara på (för sårbehandlingar, dropp och annat som har diskuterats i tråden)?
Här i skåne blir det ju inte lika kallt som längre norrut. Är det den "absoluta" kylan det är frågan om (vad termometern visar) eller är det tex även beroende av luftfuktighet och andra faktorer?

Jag tänker som så att om gränsen går vid ex -25 grader så ska det nog mkt till för att vi ska få det så kallt just här.

Jo att lokal kyla påverkar cirkulation och därmed sårläkning är klart. Men jag menar snarare om kall omgivning / kallt klimat påverkar i så stor grad att det skulle innebära ett problem. En häst får ju inte lägre temp för att den står i ett kallt stall. Vid sträng kyla och direktkontakt med snö blir säkert extremiterna nedkylda lokalt vilket kan påverka. Men vid skada får man en ökad cirkulation till det skadade området och jag ställer mig lite frågande till att en kall omgivning skulle påverka den mekanismen i någon större grad.

Svårt att säga exakt.
Men när det gäller sårläkning skulle jag vilja säg att gränsen går runt 15-20 minusgrader.
När det gäller dropp sårsuturering tandraspning od så vill jag personligen ha minst 5+ helst 10+ hyffsat torrt o dragfritt tillgång till varmvatten o handdukar utan att säga till o vänta 10 min.
PL

Halmpellets, prova det. Det dammar inte, fryser inte, mycket lätt att hantera! Har du en hosthäst så se till att mocka ut allt kiss också. Halmpellets har behandlats på ett naturligt sätt, inga kemikalier och rekommenderas till hosthästar. Min häst började hosta igen vid installningen i höstas. Jag bytte till halmpellets och bytte även hösilaget till en lägre TS-halt. Nu är han bra, inga problem med hostan!:)

Nej. Jag är alltså utmärkt nöjd med spån egentligen, och skulle om jag slapp inte byta bort det. Men då hästen i somras under boxvilan fick dammhosta (antagligen för han stod och grääävde i bädden), och fick behandlas ganska länge för att få bort det, var symptomfri ett bra tag, men nu börjat hosta igen, trots att han 'verkligen inte borde', så vill veterinären att jag provar byta strö. Även om många hosthästar funkar fint på dammavskiljt spån, så dels (enl vet) får man det aldrig helt dammfritt, och dammet är så fint (jmf med t ex torvdamm) att det når ner i lungorna, och dessutom kan de reagera på andra ämnen i spånet, typ 'allergi'.

Och då han inte borde hosta (ute 10 - 12 h/dag, står i kallstall med samma luft som ute, sopas etc aldrig med häst inne, gräver inte i bädden, har inte permanentbädd längre, äter silage) så var veterinärens misstanke spånet och vill att det byts till torv.

Så halm är helt uteslutet oavsett form(det var det redan innan tyvärr, för det hostar han av även nu tyvärr även om det gått bra förr).

Så torv helst, eller papper, jag har dock grymt långt till närmsta pappersströÅF, och de kan inte ens om jag köper 6 pallar leverera hit i all den här snön.

Men det där kartongströet vet jag inte hur det är med damm?

Som sagt, halm eller halmpellets är inte ett alternativ. Han hostar som attans av halm, dessutom är halmpellets inta fritt från det lilla damm som är det farliga, och enligt tillverkare själv så kan man inte garantera att stora problemet med halm, sporer osv, inte är helt borta och inte aktiveras när man vattnar halmpelletsen.

Så alt är torv eller papper, ev då wellpapp - vet inte där hur det är med damm och ingen av de som anv det har svarat än. Annars kan han lika gärna stå kvar på spånet, som inte dammar alls vad ögat/människan kan uppfatta, haken är ju dock att det är det fina dammet som inte syns så lätt som är problemet. (trov dammar ju för ögat mer än spån, men är större damm)

Men tack för tipset ändå =)

Hittade en gång, å har aldrig hittat igen :cry: torv man köpte i packade kakor (ca 10 cm tjocka * 60*60)som man skulle lägga som ett pussel eller en stallmatta. Den kunde frysa men inte stelfrysa då vattnet pressats ur under pressningen på ngt sätt. Men som sagt, borta.... Kankse om du frågar nåt sånt ställe du köper på om de hört talas om det... finns inte här där jag bor nu så klart. Fanns i Småland.

Som sagt, halm eller halmpellets är inte ett alternativ. Han hostar som attans av halm, dessutom är halmpellets inta fritt från det lilla damm som är det farliga, och enligt tillverkare själv så kan man inte garantera att stora problemet med halm, sporer osv, inte är helt borta och inte aktiveras när man vattnar halmpelletsen.

Då väljer man ett märke att prova där tillverkaren faktiskt kan garantera det, där pelletsen är analyserad från start till mål och genom hela tillverkningsprocessen.;)

Det finns ingen svensk (baar de jag kollat med) tillverkare som har varit villig att göra det. Utan det är betydligt mindre damm än halm, och det är mindre sporer. Men de kan inte garantera att det är damm- och sporfritt. Sen avråder vet från halmpelletsen med iofs.

Så, alldeles oavsett, det blir inte halmpellets.

Vid tandraspning, hovslagare osv så står jag i ett av de andra stallen på gården, där det är plusgrader. (skulle jag behöva en box inne en period skulle det gå att lösa, om tex. hästen skulle behöva dropp och plusgrader)

Men annars står hästen i utebox, anser du att det är sämre för HÄSTEN?
Jag har ju valt det för jag tror det är bättre för honom(fick diagnosen bronkit hos förra ägaren). Så om dui har argument emot skulle det vara intressant.
Det är inget drag men bra luft och kallt, så torv fryser, även om man strösslar ut tinat torv fint utan klumpar.

Det finns ingen svensk (baar de jag kollat med) tillverkare som har varit villig att göra det. Utan det är betydligt mindre damm än halm, och det är mindre sporer. Men de kan inte garantera att det är damm- och sporfritt. Sen avråder vet från halmpelletsen med iofs.

Så, alldeles oavsett, det blir inte halmpellets.

Jag tänker inte övertala dig att använda halmpellets, men du har fel i dina argument för det finns vi har en sådan. Här är produkten analyserad från start till slutprodukt, och de ev dammpartiklar som finns är såpass tunga att de inte ryker runt. Just den här används i stallar med just hosthästar och även en del djursjukhus använder den till just hästar som hostar pga strömaterial.

Oki, då måste jag endera missat just den tillverkaren, eller så svarade de annat i mail. Du får jättegärna PM:a vilken tillverkar det är. Då vet jag ju om jag missat den, och kan kolla om det går att få tag på i närheten.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 233
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: tanten
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka