Finns det torv som inte fryser?

Sv: Finns det torv som inte fryser?

Har du funderat på halmpellets istället?

Nej. Jag är alltså utmärkt nöjd med spånet egentligen, och skulle om jag slapp inte byta bort det. Men då hästen i somras under boxvilan fick dammhosta (antagligen för han stod och grääävde i bädden), och fick behandlas ganska länge för att få bort det, var symptomfri ett bra tag, men nu börjat hosta igen, trots att han 'verkligen inte borde', så vill veterinären att jag provar byta strö. Även om många hosthästar funkar fint på dammavskiljt spån, så dels (enl vet) får man det aldrig helt dammfritt, och dammet är så fint (jmf med t ex torvdamm) att det når ner i lungorna, och dessutom kan de reagera på andra ämnen i spånet, typ 'allergi'.

Och då han inte borde hosta (ute 10 - 12 h/dag, står i kallstall med samma luft som ute, sopas etc aldrig med häst inne, gräver inte i bädden, har inte permanentbädd längre, äter silage) så var veterinärens misstanke spånet och vill att det byts till torv.

Så halm är helt uteslutet oavsett form(det var det redan innan tyvärr, för det hostar han av även nu tyvärr även om det gått bra förr).

Så torv helst, eller papper, jag har dock grymt långt till närmsta pappersströÅF, och de kan inte ens om jag köper 6 pallar leverera hit i all den här snön.

Men det där kartongströet vet jag inte hur det är med damm?

Jag undrar egentligen när man har behov att ställa en häst i ett stall för att tillgodose deras termiska komfort? Vad är det för typ av skador eller sjukdomar som gör att hästen har behov av att vara på ett varmare ställe än vad den är van vid? Om det endast gäller för vissa allvarliga sjukdomar har man kanske ädå inte hästen hemma.

Annars kan jag tycka att det bästa måste vara en box med samma temperatur som vanligt.

MM, jag kommmer, förutom för föl, inte heller riktigt på något där de är så sjuka så de behöver varmstall (om de är van med kallstall), där de ändå är 'friska nog' att vara hemma.

Däremot så t ex dropp osv fryser i -20 antar jag. Samtidigt så förutom 1 - 2 påsar dropp, så är hästen sjukare än så så den behöver underhållsdropp t ex, så skulle jag inte vilja ha den hemma övht utan på klinik, för då borde den vara såpass sjuk.

Jag har ju, tack och lov och peppar peppar inte haft något fall där mina varit så sjuka att de behövt ha varmbox hemmavid. Iofs bara en gång getts dropp hemma, det var dock bara två påsar och tog totalt typ en timme från start till slut. och det var precis över plus i stallet då. Dock, om vet fått som hon velat hade den inte fått dropp hemma utan stått på klinik, så..

Men annars så kan jag heller inte komma på annat än små sjuka föl (för de kan behöva värme, samtidigt när föl är såpass sjuka skulle nog iaf inte jag våga/vilja ha dem hemma, men där kan jag helt klart se ett behov av varm box).

Men det kan ju bara vara ren tur kanske att jag aldrig råkat ut för ngt där stå kallt varit ett problem. När arabbvalacken hade spiktrampet och hade täcksko + gips som byttes varje dag, då var det minus 20 grader kallt och gipset frös ju. Det trodde jag skulle skapa problem, men när jag ringde Ultuna tyckte de skrattande att det behövde jag inte oroa mig för.

Så med ett kallstall så behöver man inget uppvärmningsbart utrymme?
Det verkar ju som en miss i föreskrifterna.

Jodå, har ju stått i kallstall förut och även här fanns kravet på en uppvärmd sjukbox, så det var man tvungen att ordna.

Jag undrar egentligen när man har behov att ställa en häst i ett stall för att tillgodose deras termiska komfort? Vad är det för typ av skador eller sjukdomar som gör att hästen har behov av att vara på ett varmare ställe än vad den är van vid? Om det endast gäller för vissa allvarliga sjukdomar har man kanske ädå inte hästen hemma.

Annars kan jag tycka att det bästa måste vara en box med samma temperatur som vanligt.

Tex vid djupare sårskador, som läker oerhört långsamt om ens alls vid många minusgrader.

Ja alltså vid lösdrift så finns kravet på uppvärmd sjukbox, alltså ett varmare utrymme vid sjukdom och/eller skada. Däremot finns inget sådant krav för hovslagare, här är det upp till dem att bestämma om de vill utföra sina tjänster i kall miljö.

Jag tror du har fel där, därför bifogar jag länken http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2008_17.aspx och eftersom det är en pfd fil som alla kanske inte kan ladda ner så kopierar jag in den paragrafen som gäller för hovslagare. Särskilda krav:
Arbete med hästar
16 § För verkning och skoning ska det finnas utrymme med lämplig belysning
och temperatur. Utrymmet ska vara dragfritt och ha halksäkert golv.
Hästen ska vara uppbunden på ett säkert sätt. Det ska finnas tillräckligt fritt
utrymme runt hästen, så att den som skor hästen inte riskerar att bli klämd.
Utrymmet ska vara placerat så att hästen som skos inte kan störas av passerande
hästar eller personer.

Jag tror du har fel där, därför bifogar jag länken http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2008_17.aspx och eftersom det är en pfd fil som alla kanske inte kan ladda ner så kopierar jag in den paragrafen som gäller för hovslagare. Särskilda krav:
Arbete med hästar
16 § För verkning och skoning ska det finnas utrymme med lämplig belysning
och temperatur. Utrymmet ska vara dragfritt och ha halksäkert golv.
Hästen ska vara uppbunden på ett säkert sätt. Det ska finnas tillräckligt fritt
utrymme runt hästen, så att den som skor hästen inte riskerar att bli klämd.
Utrymmet ska vara placerat så att hästen som skos inte kan störas av passerande
hästar eller personer.

Och här har du jättekratern i denna lag, vad är en lämplig temperatur?
Det står inte att det ska vara varmt, lämplig temperatur kan nog skilja sig från individ till individ.

Fast 'lämplig temperatur' är ju precis som Boj säger upp till den enskilda hovslagaren att bedöma vad den är, dvs den där publikationen specificerar inte det.

Dvs en hovslagare kan anse att lämplig temp är minst 0 grader, en annan minst 12 grader och en tredje max -10 grader?

Vad är det för typ av skador eller sjukdomar som gör att hästen har behov av att vara på ett varmare ställe än vad den är van vid?

Sårskador, koliker och hovbölder har jag behövt värma upp stallet för.
Det går inte att sy i minusgrader och sår läks dåligt.
Vid kolik så behöver man kunna sonda ljummen oljeblandning och sätta dropp.
Då var jag tvungen att värma på rejält.
Man kan visst behandla ganska så allvarliga saker hemma.
Koliken löste sig under natten, men veterinären fick komma 3 gånger.
Inte kan jag gipsa om hovar som blivit opererade för hovböld heller.
Då så behöver jag minst +5 och helst +10.
Så det är bara till att värma upp stallet och se glad ut.

Mitt stall är mycket bra att behandla sjuka hästar i, det är menat för det.
Friska hästar går ute.

Och här har du jättekratern i denna lag, vad är en lämplig temperatur?
Det står inte att det ska vara varmt, lämplig temperatur kan nog skilja sig från individ till individ.

Ja visst kan det tolkas lite hur som helst men om du tolkar lämplig temperatur som + så har vi även löst problemet med själva trådstarten.

Varför skapa problem som endast kommer leda till ytterligare förändringar i lagen,, räcker det inte med sunt förnuft??
:crazy:

Men vad är problemet med trådstarten, dvs vad är problemet ur ett lagperspektiv med att jag inte kan ha torv för det fryser?

Om du inte visste det så det är inte negativt för hästar att stå i kallstall. De behöver inte uppvärmda boxar för att må bra (undantaget om de är svårt sjuka eller liknande då).

Det är inte så att du personligen tycker det är besvärligt med kallstall och att DU fryser i sådana och därför skulle vilja att de lagstiftades bort?

Ja det är en jättekrater.
Vi veterinärer har rätt att neka behandling om den inte kan genomföras på ett rimligt sätt pga för låg tempereratur od.
PL

Men stall utan anställda drabbas aldrig av arbetsmiljötillsyn utan där är det vi som själva får ställa kraven o neka behandling där inte rimliga krav är uppfyllda.
PL

Men stall utan anställda drabbas aldrig av arbetsmiljötillsyn utan där är det vi som själva får ställa kraven o neka behandling där inte rimliga krav är uppfyllda.
PL

Vi har all rätt att hänvisa till Arbetsmiljö verkets arbetsmiljölag och förklara för stallägaren att det är ett lagbrott om denna paragraf inte uppfylls samt att vid ev arbetsskada så är det stallägaren som är ensam ansvarig och ersättnings skyldig.'

Visst kan både du och jag vägra att utföra arbete där inte rimliga krav är uppfyllda men,, sedan finns en annan lag som säger att vi kan bli anmälda om vi vägrar att behandla en akut sjuk häst och den därmed utsätts för onödigt lidande...

Så det bästa är väl att se till att alla stallägare följer Arbetsmiljö verkets lagstiftning och upplysa dom om deras "grundläggande" skyldigheter eller kan du som veterinär så som jag inom mitt yrke,,, helt enkelt vägra att utföra arbeten i stall som strider mot Arbetsmiljö verkets arbetsmiljölag???

Tacksam för svar eftersom det skulle vara mkt kunskapstagande.

Ja som jag försökte få fram ovan så kan även jag neka.
Var gränsen mellan arbetsmiljö o ansvarnämnd går är såvitt jag vet inte prövat.
Viktigt dock är att man sätter en gräns, hit men inte längre tar jag ansvar, sen får du göra vad du vill.
Att i efterhand skylla på dålig arbetsmiljö håller ofta inte.
Bultpistol fungerar oberoende av temperatur!
PL

Ja det är en jättekrater.
Vi veterinärer har rätt att neka behandling om den inte kan genomföras på ett rimligt sätt pga för låg tempereratur od.
PL

Ja och det var dit jag ville komma, en behandling kanske inte kan genomföras på ett betryggande sätt vid frånvaro av ett uppvärmt utrymme medan nästa faktiskt går att genomföra även vid minusgrader.

Jag har absolut inte för avsikt att racka ner på arbetsmiljön för vare sig hovisar eller veterinärer men helt klart är att det kommer att skilja sig åt markant. Och lagen i sig säger inte så mycket gällande tempen, det är här varje situation får avgöra och man måste nog även som hästägare vara begåvad med lite sunt förnuft.

Hästägare måste även räkna med att veterinärer kommer att ställa tuffare krav.
Detta är ngt som livligt diskuteras inom kåren.
Vi vill inte längre riskera hälsa o ansvarsärenden för att vi inte erbjuds en rimlig arbetsmiljö.
PL

Jag håller ju inte med om att mixen inte skulle frysa, för det gör den. Det beror ju på hur pass blöt torven är som den packas med och här varierar det ju helt klart.

Det har du nog helt rätt i, kanske ska säga att torvmixen av det märke vi har fryser inte, trots kyla över 25 minus flera dagar i rad.
Men annan sort kan nog frysa till.

Hästägare måste även räkna med att veterinärer kommer att ställa tuffare krav.
Detta är ngt som livligt diskuteras inom kåren.
Vi vill inte längre riskera hälsa o ansvarsärenden för att vi inte erbjuds en rimlig arbetsmiljö.
PL

Och det har man min fulla förståelse för, och därför tycker jag också att en ev lag borde förtydligas som stöd för era krav.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 234
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: tanten
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka