Sv: Finns det torv som inte fryser?
Hur lätt luckrar pelletsen upp sig?
Tycker att den verkar hård o ska hästarna ligga på detta?
Vad händer när det är svinkallt?
Går sönder lika lätt?
De påsar som jag har sett verkar vara för marsvin o hur många måste man ha för att fylla en box?
100?
jo jag är skeptisk.....
Den luckrar upp sig på några dagar, men jag vattnar mycket i omgångar för jag vill ha den uppluckrad innan jag tar in.
De kan ju få för sig att äta nämligen...
Nu har jag inte endast halmpellets, för jag tycker det luktar för mycket amoniak, dels prövade jag att lägga in så lite som instruktionerna säger, vilket hos mitt grisiga sto, blev ex 9 säckar i veckan...
Men jag gillar att blanda för med torv får man en sådär grundhård bädd som gör att de inte kommer ner till golvet.
Med Indy har jag prövat allt i åratal och även om jag ströar upp med ex 9 torvbalar, så står han på golvet.
Det står att man fyller en box på ett par st 15 kg balar.
När jag fyllde upp mina boxar i höstas så lade jag in.
4 torv och 4, 15 kg balar, trots det fick jag lägga in mera 1-2 ggr/veckan.
Nu när det satt sig lägger jag in till tinkern och shettisen ca 1 bal torv, eller 1, 15 kg bal i månaden, det funkar bra. (Blandar där också)
Indy har lite mindre ströåtgång än tidigare år, så det lönar sig också.
Till stoet vågar jag inte ha halmpellets längre, dels äter hon...
Dels fick hon ju en allvarlig lymfangit i höstas. 5 dagar efter den startat, tappade hon all hud i stora flagor och fick variga sår som sprack, hon gick på 3 ben.. Dagen innan denna otäcka reakton hade jag lagt in halmpellets.
Jag vet inte om det var den som utlöste det här konstiga, men jag kommer ju inte våga använde det till henne igen.
Och ja, jag är med skeptisk efter ca 6 mån användning, men tycker det är kul att prova lite olika.