Finns det torv som inte fryser?

Sv: Finns det torv som inte fryser?

streufex gissar jag på att boj syftar på? Annars undrar jag också vilket märke det är?

Finns en återförsäljare i Vallentuna där man kan kan köpa små mängder och köper man en pall är det gratis leverans.

Jag testar det till min hosthäst nu. Som står bra på torv men hostar av spån. Lätt att mocka och hantera är det iallafall.

Nä, streufex är ju inte svensktillverkade? Hostar din annars på halm, men det har funkat än på streufex?

Indy hostar på Streufix, (jag köper i Vallentuna.) Jag hostar också, trots att jag vattnar den. Tycker att den fungerar bättre nu på vintern när det blir kallt och lite fuktigt, men på sommar halvåret helt värdelös..

(Han hostar iofs på spån också första dagen när man lagt in.)

Har du provat ha annat halmpelletsströ till honom?

Jag har ju inte provat, men jag kollade för rätt länge sen upp halmpellets lite nogrannare, men avstod dels pga pris och dels för det ju fanns samma 'nackdelar' som med halm, och såg då ingen vits.

Min lokala foderlev säljer halmpellets, minns inte märke. Hursom, när de precis tagit hem hade de vattnat lite halmpellets i en låg bytta. För att visa hur det blev när man vattnade den. Byttan stod på deras lager, som höll plus men inte är 'varmt'. Det hade vattnats dagen innan, och pelletsarna svällt. Det luktade INTE bra om det hela, och min spontana tanke var (det här var INNAN hostan) att det inte är något jag skulle vilja ha i min hästs box.

Och just att man behöver vattna (de flesta tillv verkar rek det) gör mig än mer tveksam, då skapar man ju uner den varmare årstiden en utmärkt 'grogrund' för sporer, mögel och grejer känns det som?

Stall Vitals torv, grön plast med en häst tror jag på framsidan, var lite frusen i mitten men helt ok! :)

Streufix är halmpellets.

Numera blandar jag, har torv, Stall Vitals, men den är lite "smetig" eller hur jag ska utrycka det. Jag blandar upp torven till 3 av hästarna med halmpellets.
Dels är det lättare att mocka, och det blir en bra stabil bädd.
Hur mycket strö man än har har Indy en förmåga att ändå få fram cementgolvet..
Men jag tycker att det luktar amoniak om man har för mycket halmpellets.

Jag lägger väl in 3-5 torv månad och 2 halmpellets säckar.

Till stoet blandar jag torven med spån.

Och ja, StallVital torven fryser också, men tinar upp hyfsat på ett par dagar i stallet.

Hur lätt luckrar pelletsen upp sig?

Tycker att den verkar hård o ska hästarna ligga på detta?
Vad händer när det är svinkallt?
Går sönder lika lätt?

De påsar som jag har sett verkar vara för marsvin o hur många måste man ha för att fylla en box?
100?

jo jag är skeptisk.....

Nej, jag har inte prövat någon annan tillverkare, de jag köper av har haft flera olika sorter hemma och tycker denna är bäst.

Men jag gillar att exprimentera så jag lär nog leta upp nått annat.

Nu hostar han inte som en bronkit häst, utan han kraxar den dagen jag lägger in nytt. Sedan kan det gå dagar, utan något krax.
Egentligen kanske inte något att bry sig om, men jag har lite nolltolerans för krax och host.

Går sönder lika lätt?

De påsar som jag har sett verkar vara för marsvin o hur många måste man ha för att fylla en box?
100?

jo jag är skeptisk.....

Den luckrar upp sig på några dagar, men jag vattnar mycket i omgångar för jag vill ha den uppluckrad innan jag tar in.
De kan ju få för sig att äta nämligen...

Nu har jag inte endast halmpellets, för jag tycker det luktar för mycket amoniak, dels prövade jag att lägga in så lite som instruktionerna säger, vilket hos mitt grisiga sto, blev ex 9 säckar i veckan...

Men jag gillar att blanda för med torv får man en sådär grundhård bädd som gör att de inte kommer ner till golvet.
Med Indy har jag prövat allt i åratal och även om jag ströar upp med ex 9 torvbalar, så står han på golvet.:crazy:

Det står att man fyller en box på ett par st 15 kg balar.

När jag fyllde upp mina boxar i höstas så lade jag in.

4 torv och 4, 15 kg balar, trots det fick jag lägga in mera 1-2 ggr/veckan.

Nu när det satt sig lägger jag in till tinkern och shettisen ca 1 bal torv, eller 1, 15 kg bal i månaden, det funkar bra. (Blandar där också)

Indy har lite mindre ströåtgång än tidigare år, så det lönar sig också.

Till stoet vågar jag inte ha halmpellets längre, dels äter hon...
Dels fick hon ju en allvarlig lymfangit i höstas. 5 dagar efter den startat, tappade hon all hud i stora flagor och fick variga sår som sprack, hon gick på 3 ben.. Dagen innan denna otäcka reakton hade jag lagt in halmpellets.

Jag vet inte om det var den som utlöste det här konstiga, men jag kommer ju inte våga använde det till henne igen.

Och ja, jag är med skeptisk efter ca 6 mån användning, men tycker det är kul att prova lite olika.:)

Min häst hostar av halm(och av spån). Men ännu inte av streufexen. Däremot har jag inte vattnat något. Mer än att jag hällde på en flaska ättika, utblandat med lika delar vatten första dagen. Så pelletsarna skulle smaka illa, jag har en hungrig häst som gärna äter Allt.
Nu har han trampat sönder pelletsen och äter inte längre.

Jag testade det här då jag är desperat, har förbrukar en halvbal spån om dagen, vilket blir dyrt, boxen är fortfarnade äcklig och hästen hostar. Spån passar honom inte....

Men hitintills är jag positivt överraskad.

Då väljer man ett märke att prova där tillverkaren faktiskt kan garantera det, där pelletsen är analyserad från start till mål och genom hela tillverkningsprocessen.;)

Må så vara men när det gäller halmpellets så förvånar det mig att det inte på innehållsdekarationen framgå vad för sorts halm man framställt pelletsen av.
Jag har i alla fall aldrig sett den grundläggande informationen och jag "tror" att det är ett måste... för havrehalmpellets vill i alla fall jag ha garanti om att det inte innehåller.

Det är inte så att du personligen tycker det är besvärligt med kallstall och att DU fryser i sådana och därför skulle vilja att de lagstiftades bort?

Nej mina kunder brukar värma mig, man får ganska snabbt upp en normal arbetstemperatur som hovis det brukar ta allt mellan 5-15 minuter beroende på hur man sammarbetar.. Det värsta som finns är hästägare som inte fattar att hästen ska ha stått inne i boxen minst 1/2 timme innan påbörjat arbete för att hovarna ska få ngt så när arbetsvänlig temperatur. Hästägare som inte fattar detta förklarar man det lättast med att man plockar av en sko,, sätter den i händerna på hästägaren och ber den hålla i skon utan hanskar. Det tar max treminuter innan hästägaren frågar hur länge till skon ska hållas eftersom det börjar bli så kallt om fingrarna.

En annan sak är att en del hästar blir mkt kännsligare i hovarna när det är riktigt kallt (individuellt hur kyla ska tolkas) och kan uppvisa stor smärta när man sömmar dit den nya skon,, man kan jämföra det med när människan själv fryser om fötterna och det blir som "stickningar och domningar" i fötterna beroende på den avstannande cirkulationen.

Jag förstår att du har svårt för att visa förståelse för personer som är yrkesverksamma inom djurhållningen men PL tycker jag har förklarat lagstiftningen så bra att även du borde förstå att det finns en lagstiftning som säger att vi yrkesutövare kan vägra utföra akuta ingrepp till hästägare som inte följer gällande lagstiftning.

Även intressant ang. hovslagare och arbetsmiljö. Jag har läst sedan innan lagen men funderade över detta med "inte kan störas av människor eller hästar som går förbi" eller vad det nu stod.
Det eliminerar ju egentligen alla "gångar" och dyligt som man oftast använder. För såklart folk ändå går förbi ibland där.

Det är stallägaren som ska se till att det finns en lämplig arbetsplats och förklara för "folk" att det enligt lag inte är tillåtet att passera en häst som behandlas av yrkesutövare. Brister "folk och såklart ändå går förbi" och en olycka inträffar så är det enligt lagen endast stallägaren som ensam blir skadestånd skyldig. Att det ska krävas en lag för så elimentära självklarheter är beklämmande och uppvisar endast många människors bristande hästkunskap och främst uppvisande av respekt för yrkesverksamhet. Dessutom fattar jag inte hur man själv törs klämma sig förbi en häst i en stallgång,, blir hästen rädd eller av ngn anledning uppfattar smärta i samband med den passeringen slänger sig hästen ofelbart,, ofta från det håll smärtan uppfattas komma ifrån och med största sannorlikhet rakt in i den passerande personen..

Med lite mera sunt förnuft så skulle många lagar inte behöva lagstiftas.

Jag förstår att du har svårt för att visa förståelse för personer som är yrkesverksamma inom djurhållningen men PL tycker jag har förklarat lagstiftningen så bra att även du borde förstå att det finns en lagstiftning som säger att vi yrkesutövare kan vägra utföra akuta ingrepp till hästägare som inte följer gällande lagstiftning.

Snarast din läsförståelse som brister i just det fallet tror jag? Läs igen vad jag skrev, så ska du se att jag ingalunda har minsta problem med om veterinär/hovslagare/annan anser det vara för kallt att göra si eller så med mina hästar i kallstall.

Men du tycks ha aversioner rent generellt mot kallstall, alltså inte bara om du måste arbeta i dem eller ej, utan just generellt. Du har flera gånger framför synpunkter om att det skulle vara synd om hästarna osv, saker som helst saknar stöd i övrigt. Därför jag undrade om det är så att du fryser och därför förmänskligar och 'tycker synd om' hästar i kallstall och anser att alla hästar ska bo i varmstall? (Oavsett var de skos/veterinärbehandlas/etc)

Jag har försökt med torv förr, men det har bara frusit och jävlats. ÄR det skillnad från torv till torv, dvs finns det torv som inte fryser?

Den här tråden har spårat ur ...
Varför inte ta diskutionen om uppvärmt eller inte uppvärmt utrymme i kallstall på en ny tråd? Den här fick jag upp när jag sökte på torv och nu spårar den helt ur.

Må så vara men när det gäller halmpellets så förvånar det mig att det inte på innehållsdekarationen framgå vad för sorts halm man framställt pelletsen av.
Jag har i alla fall aldrig sett den grundläggande informationen och jag "tror" att det är ett måste... för havrehalmpellets vill i alla fall jag ha garanti om att det inte innehåller.

Den sorten vi använder innehåller 4 % havrehalm, man har tillsatt det för att få en bättre effekt när den expanderar samt att kisset binds effektivare i kakor och blir mycket lättare att se. Varför skulle du vilja ha garanti på att den inte innehåller det?

Går sönder lika lätt?

100?

jo jag är skeptisk.....

Jag fyller 5 påsar på 14 kg stycket och då på en box som håller strax under 9 kvm.

Kruxet med många tillverkare är att de pressar pelletsen för hårt, och därför vill man rekommendera vatten för att lösa de fortare samt att sorten förmodligen dammar också.

Jag har visat bilderna förr, men gör det igen.

Ganska nyinlagt, han hade stått på gummimattan och ätit hö innan vi la in pelletsen.

Bild050.jpg

Detta är efter ett dygn, och då är det ändå inte klart ännu.

Bild054.jpg

Bädden blir ungefär 7 cm på 5-6 påsar, vi har valt att inte har mer i boxen eftersom det mockas som växelströbädd dagligen.
Men utan matta har vi ungefär 8-9 cm i den andra boxen.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 233
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: tanten
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka