Finns det torv som inte fryser?

Sv: Finns det torv som inte fryser?

Papper dammar inte alls, perfekt för hostisar. förr när jag använde det fanns det 2 varianter. Den vanligaste var rivna tidningspapper och det är supertrist att mocka med, SUPERHEMSKT.
Sen kom det nått fantastiskt, drygt som sjutton. Det var stora lastbilar som körde runt till stora företag och hade dokumentförstörare i lastbilen som de förstörde bokföring och dylikt som inte behövdes sparas längre.
Det var skuret rakt av och då blir det jämfört med rivet tidningspapper ännu mindre damm. Dessutom så blev det fluffigare och mer lättmockat. Typ 1 cm breda och en A4 sida långa remsor.Jag älskade det ströet. Vet inte om det finns längre dock.

Annars så är lösviktstorv frysfritt.

Ett tredje alternativ som vissa kräsna travtränare använder sig av är linströ, absolut dammfritt tydligen.Troligtvis dyrt och jag har aldrig använt det själv.

Jo papper hade jag gärna haft - tror jag ;) Aldrig provat 'fabrikstillverkat' pappersströ. Dock gjorde jag ju eget en period mha dokumentförstörare. Gjorde först i sådana remsor du nämner, men det snurrade sig kring benen. Köpte en annan dokumentförstörare som gör småbitar av det. Det var helt underbart både att ströa med och att mocka. Men det tar så extremt mycket tid och jobb att göra strö för ens en box på det viset, skulle haft en större maskin.

Du vet inget om hur det är med kartongströ/wellpappströ?

Linströ, aldrig hört om. GG hade tydligen något hampaströ, men det lät ätbart? ;)

Jo papper hade jag gärna haft - tror jag ;) Aldrig provat 'fabrikstillverkat' pappersströ. Dock gjorde jag ju eget en period mha dokumentförstörare. Gjorde först i sådana remsor du nämner, men det snurrade sig kring benen. Köpte en annan dokumentförstörare som gör småbitar av det. Det var helt underbart både att ströa med och att mocka. Men det tar så extremt mycket tid och jobb att göra strö för ens en box på det viset, skulle haft en större maskin.

:rofl::rofl::rofl::bow: Bara fantasin kan sätta gränser :eek:

Wellpapper har jag flera kunder som har provat men noo noo,,, det suger för dåligt och är otroligt dyrt ur miljösynpunkt så vida man inte tippar det i skogen.

HUr menar du med ur miljösynpunkt? Enligt tillverkaren ska det 'komposteras' ganska snabbt?

Jag har aldrig ens sett wellpappströ i verkligheten än dock, utan bara läst om det, dels de få trådar som finns här på buke t ex, och 'reklam' från tillverkaren. Men det verkar för stunden vara det enda vettiga ströet ur hostsynpunkt som jag kan få tag på just nu. Även om det är ohemult dyrt, får hoppas på en tidig vår i år... Kanske kan man (om det funkar osv) blanda det med hemgjort pappersströ och dryga ut det lite så iofs, men frågan är hur mkt det gör för ekonomin. Han drar MYCKET strö Lillen nämligen.

Den sorten vi använder innehåller 4 % havrehalm, man har tillsatt det för att få en bättre effekt när den expanderar samt att kisset binds effektivare i kakor och blir mycket lättare att se. Varför skulle du vilja ha garanti på att den inte innehåller det?

4% va inte mkt men var hittade du det i innehållsdeklarationen??

Varför garanti om att den inte innehåller havrehalm??? Jo därför att hästar äter gärna havre och som du skriver pelletsen expanderar speciellt med havrehalmpellets.. Behöver jag gå närmare in på antal ökade fall av foderstrupsförstoppningar och kolikfallbeskrivningar??

Jag ratar för övrigt även havrehalm även om jag anser att halm (främst då vetehalm) är bästa strömedlet. Men det beror väl enbart på att jag är gammalmodig och har förstått att hjulet på nytt inte går att uppfinna.

Halm av god kvalite är svår att uppbringa om man inte har yrkeskunniga yrkesutövare inom sitt yrkesval, men har man det så är det både garanterat frysfritt och dammfritt,, dessutom är halm väldigt värmeabsorberande vid låga temperaturer. Detta fick vi lära oss i lumpen när vi tältade under långa perioder ute vintertid. Näst efter halm är färskt granris det bästa..

Orsaken är precis som med kläder det ska vara lager på lager och en luftspalt emellan varje lager,, detta har jag lärt mig av samerna och det funkar faktiskt väldigt bra,, därför har samerna alltid halm i sina renskinnsskor. Alldrig hallmpellets.

HUr menar du med ur miljösynpunkt? Enligt tillverkaren ska det 'komposteras' ganska snabbt?

Har du en egen miljöklassad kompostering som uppfyller din Lilles behov??

Var gjorde du av alla dokumenten som du använde som strö,, Slängde dom rakt ut i naturen???

Kanske dags för även dig att även analysera miljölagen så det inte blir ngt tokigt där med lagstiftningen.

Jag la det på gödselstacken, precis som allt annat utmockat strö och gödsel. Sen när den brunnit, så spreds den på markerna (eller för att vara specifik så plöjdes den ner på markerna).

Dvs precis samma sak som med halm-, spån- och torvgödsel. Vad skulle jag annars gjort med det?

Halmpellets skulle säkert funka ypperligt även i skor, då det är starkt fukt absorberande.:rofl:

Ja jag hittar allt sådant i innehållsförteckningen samt analysrapport, som fö är en färskvara då nästa pallar som levereras till oss har en ny sådan analys men receptet på själva fördelningen/innehållet är detsamma.

Nu så har jag iofs inte bett om analys varje gång, och det hänger samman med att jag vet att fabriken kasserat ett stort parti pga hygienen inte var godtagbar. Dessutom så är generalagenten likadan, och skulle skicka tillbaka ett parti om det vore tveksamheter. Det brukar det ju inte vara, då jag uppfattat att tillverkaren har höga krav på sin produkt och generalagenten har mycket kräsna kunder.

*KL*

Nu har jag inhandlat 10 frp wellpappströ/STL strö till ett helt ohemult pris. Bara hoppas det funkar. Funderar på om jag ska prova blanda det i spånet i början, borde ju se om han hostar värre då och om det suger upp okej osv då, så kan jag fylla hela boxen sen om det funkar bra?

Vad kul Alexandra, jag har också, för en vecka sedan, börjat med samma strö. supernöjd så här långt:). Jag har dock halmström i botten.

Vad är Din erfarenhet av well-ströet?

Jag är toknöjd med allt utom två saker. Priset - och att det dammar satan när man lägger in det. Det verkar dock vara så stort damm att det inte kommer ner i luftvägarna, för han har inte hostat en enda host sen jag började med det! Och det trots att jag iom mammas sjukdom varit tvungen att ibland ge halm i hagen, dvs utmanat ödet lite.

Men jag är närmast frälst, och vore det inte för priset skulle jag ha det till shettisen med. Men det är grymt trevligt att ha att göra med (förutom precis när man ströar), det ser trevligt ut, ger en fast men fjädrande bädd, LIGGER STILL och är hemskt enkelt att mocka osv. Dessutom som extrabonus är Lillen väldigt renlig på det (vilket han normalt inte är).

Jag snittar något högre än jag önskar dock - jag har räknat på det och vid 2 balar/v dvs 8 bal/månad och kostnaden blir som för spån iom att han är renligare med wellpapp så jag får kasta mindre strö. Jag har dock inte riktigt klarat det, utan har snittat på 9 bal/månad, och 1 - 4 bal per vecka (oftast 2 el 3 dock).

Men, supernöjd som sagt, och inte bara ur hostperspektiv utan rent allmänt! Och ENBART priset som hindrar mig från att rakt av konvertera till wellpapp även i andra boxen.

(Gillar att man lätt kan hämta en månadsförbrukning i bilen, inte bryter ryggen av att bära det osv med)

Vilket av deras är det Du har, mitt är Pro.

Mitt har inte dammat någonting, inte ens när jag lägger in och jag är superkänslig själv för damm så jag brukar märka direkt.

Väldigt smidigt att mocka i och 10 kgs balar är perfekt. Har Du kollat med StL vad de tar när man köper direkt från dem? Jag ger 49:-/balen, vad ger Du?

49 kr jag med, via GG.

Jag bor dels så långt från Laxå att frakten blir en killer, och sen vill jag inte hosta upp för X pallar på en gång, bättre sprida pinan och låtsas man inte har en aning vad det blir om man summerar ;P

GG har rabatt på helpall dock, 10%. Tänkt uttnyttja det sen när det är mer farbart väglag så jag kan hämta med transporten.

Jag har också PRO. Och ALLA balar har dammat när jag ströat med dem tyvärr.

Konstigt att det kan skilja så.

Såg när jag var och handlade idag att de balar jag köper är från 2009.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 233
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: tanten
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka