Finns det torv som inte fryser?

Sv: Finns det torv som inte fryser?

Sållad torv fryser inte lika lätt eller hårt som den vanliga torven. Vid -25 så är dock den också en isklump. Jag har för mig att jag klarade den typen av balar ner till ungefär -10-15.

Du skriver dessutom att du inte ens kan erbjude ett värmeutrymme vilket PL noterat har med planering och även torde ha med grundläggande krav för djurhållning. Det kan inte vara förenligt med arbetsskydds styrelsens krav att som vet/hovis eller annan yrkesytövare tvingas bedriva verksamhet i ett stall helt utan möjlighet till värmeutrymme..

Tänk dig själv,, en veterinär som ska stå i ett stall i -20 grader och sy ihop en sårskada med minst 20 stygn helt utan vare sig tillgång till värmeutrymme eller varmvatten.. PL kan säkert bekräfta hur resultatet blir.

Det finns infravärme för hovslagaren och veterinären. Det hjälper dock inte vid -20. Varmvatten går utmärkt att hämta från huset, men jag begär inte att varken veterinär eller hovslagare ska jobba i t ex minus 15. Utan då får icke-akuta besök helt enkelt bokas om, och är det något akut får jag helt enkelt ta hästen till uppvärmt utrymme.

Det är inget krav ur djurskyddshänsyn att ha ett permanent uppvärmt utrymme, däremot ska box/utrymme kunna värmas upp om så krävs för t ex sjuk häst. Det kan jag ordna om det krävs genom att montera upp föranpassade skivor och värma med byggfläkt. Är mina så sjuka så de måste stå uppvärmt så befinner de sig på klinik dock. Men måste jag så kan jag värma upp deras boxar. Det hjälper dock inte torvlagring.

Istället för att raljera och gnälla kan du kanske hålla dig till ämnet, dvs finns det torv som inte fryser (varken i boxen/bädden eller i 'balen') och i så fall vilken. Löstorv verkar hitills vara enda hoppet.

Jag köpte torvströ från stallvital (grön plast med häst på) som var rätt ok tycker jag. Garanterat isfri kan jag dock inte lova att den var.

Jag har försökt med torv förr, men det har bara frusit och jävlats. ÄR det skillnad från torv till torv, dvs finns det torv som inte fryser?

Vi köper torv löst, ej balar. Har funkat jättebra. förvaras i oisolerat plåtskjul.

Hur vet man det är sållad torv, anges det när man köper, elelr är det vissa märken som är det?

Och till er som tipsat om löstorv, dels ett tack och en följdfråga - dammar den mer/skiljer sig på något sätt från 'annan torv/vanlig torv'?

Jag tror coari har fel där. Kravet fanns inte när vi byggde vårt stall för fyra år sedan.

Ja alltså vid lösdrift så finns kravet på uppvärmd sjukbox, alltså ett varmare utrymme vid sjukdom och/eller skada. Däremot finns inget sådant krav för hovslagare, här är det upp till dem att bestämma om de vill utföra sina tjänster i kall miljö.

Jag köpte torvströ från stallvital (grön plast med häst på) som var rätt ok tycker jag. Garanterat isfri kan jag dock inte lova att den var.

En av dom bättre, dock fryser den uppe hos oss, allt blev bara en enda isklump. Fungerade perfekt i stallet (3+) Men ute på lösdriftemn var det bara att glömma det. Numera har vi torvmix på lösdriften, fungerar hur bra som helst, inget fryser. Tycker inte heller att man har tappat torvets funktion.

Jag håller ju inte med om att mixen inte skulle frysa, för det gör den. Det beror ju på hur pass blöt torven är som den packas med och här varierar det ju helt klart.

Vi har blåa balar, 400 L.

Dessa är väldigt torra jämfört med det förra partiet (RS?) och fryser bara litegrann. De går att dela även om man tar dem direkt utifrån men vi brukar ställa dem över natten i uppvärmd sadelkammare.

Eftersom hela poängen med torv skulle vara att byta bort spånet.

Har du funderat på halmpellets istället?

Jag gjorde själv det bytet i vinter och har det istället för spånet, torven förkastade jag delvis just därför att den fryser och jag tycker även den fryser i bäddarna tyvärr, och då har jag ändå "permanent" bäddar.

Halmpellets har för mig blivit både billigare och bättre.

/Camilla

.... däremot ska box/utrymme kunna värmas upp om så krävs för t ex sjuk häst. Det kan jag ordna om det krävs genom att montera upp föranpassade skivor och värma med byggfläkt.

Men kan du inte tina upp torven så då?
Och så lägga en ny bädd i värmen?
Det är runt noll grader ute nu så passar du på nu blir det inte så svårt.

Så med ett kallstall så behöver man inget uppvärmningsbart utrymme?
Det verkar ju som en miss i föreskrifterna.

Jag håller ju inte med om att mixen inte skulle frysa, för det gör den. Det beror ju på hur pass blöt torven är som den packas med och här varierar det ju helt klart.
Men den måste vara torr för annars ruttnar ju spånet i.

Det är väl bara att känna på balarna utanpå om de är frusna eller inte- menar nu torv.
De är oxå mkt tyngre om de är fuktiga. Den blå varianten är mest sammanpressad o man får mer strö per bal.
Torvdamm är inte lika illa som annat damm. Sorterat spånströ ska heller inte damma eller vara dåligt för en astmatiker. Däremot halm.

Jag tror coari har fel där. Kravet fanns inte när vi byggde vårt stall för fyra år sedan.
Nej det finns nog inte en sdn regel, men man måste kunna erbjuda rinnande varmvatten, tvål o handduk o gärna kaffe;) till Vet o hovis. Jag brukar helst bjuda in dem i stugan.

Ja alltså vid lösdrift så finns kravet på uppvärmd sjukbox, alltså ett varmare utrymme vid sjukdom och/eller skada.

Fast jag undrar vad man egentligen menar med "uppvärmd sjukbox". Jag är av den uppfattningen att det räcker med en box i ett vanligt stall.
Så har min granne, (runt 15 hästar på lösdrift och fyra boxar i kallstall, att använda vid behov) och det är godkänt.

Nej det finns nog inte en sdn regel, men man måste kunna erbjuda rinnande varmvatten, tvål o handduk o gärna kaffe;) till Vet o hovis. Jag brukar helst bjuda in dem i stugan.

För oss är det aldrig några problem.
Vi har cirka fem meter mellan ytterdörren och stalldörren.

Fast jag undrar vad man egentligen menar med "uppvärmd sjukbox". Jag är av den uppfattningen att det räcker med en box i ett vanligt stall.
Så har min granne, (runt 15 hästar på lösdrift och fyra boxar i kallstall, att använda vid behov) och det är godkänt.

Det lagen säger är (min fetmarkering):

12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt.
Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses.

Dels ska man alltså ha tillgång till sjukbox med 'klimat som hästarna är vana vid'. Dvs kallstall då för en lösdriftshäst. Men sen även för hästar i stall med ' utomhusliknande klimat' ska man kunna värma upp.

Jag har märkt att olika inspektörer tolkar det där väldigt olika. Men här och i grannkommunen anser de att hästar i kallstall så ska det endera finnas en 'varmbox'/möjlighet ta in i varmstall, alt att man kan värma upp en box vid behov (och då ska man kunna redogöra för det).

Jag har som sagt löst det genom att jag kan sätta upp skivor och göra 'helväggar' i boxen och sen värma med byggfläkt. Jag har lite svårt komma på när det eg skulle behövas (annat än för små sjuka föl födda på vintern), om de är så sjuka så de behöver värme känns det som de ändå är på kliniken. Men som sagt här tolkar de det som att du i kallstall ska kunna erbjuda en uppvärmd sjukbox om så krävs. Och vid lösdrift ska kunna erbjuda både en kall och en varm/uppvärmningsbar sjukbox.

Kommunen jag bodde förr i ansåg dock att det räckte med kallbox i båda fallen (lösdrift/kallstall).

Sen så här godkänner de t ex 'jag ställer hästen hos grannen' också om grannen har varmstall och bekräftar att man får ställa hästen där.

Men kan du inte tina upp torven så då?
Och så lägga en ny bädd i värmen?
Det är runt noll grader ute nu så passar du på nu blir det inte så svårt.

Torven fryser ju om i bädden sen, så man måste ströa på ny tinad torv var och varannan dag. Annars kunde jag ju till nöds släpa in torvbalen i hallen i huset och tina den där, och sen ströa. Det provade jag förra vintern, då jag var tvungen ha torv en period då det helt sonika var slut på spån överallt. Men det funkade iaf inte då det frös om i boxen (det var kallt, i 15 och under det) efter något dygn. Så det gick inte att ströa t ex 1 gång/v.

Utan då måste jag ha en torvbal 'permanent' i hallen, och ta från den var och varannan dag och ströa på nytt så iaf övre lagret var ofruset. Torvbalarna kommer 'djupfrysta' med dessvärre. (De tinade inte förrän till våren, de i stallet)

Så, om jag inte lyckas hitta torv som inte fryser så lätt, så får jag nog helt enkelt försöka lösa det på annat vis.

Någon tipsade på annat ställe om 'kartongströ'/wellpappströ, Granngården säljer tydligen det. Är det någon som vet hur det är med damm och sådant strö?

Jag undrar egentligen när man har behov att ställa en häst i ett stall för att tillgodose deras termiska komfort? Vad är det för typ av skador eller sjukdomar som gör att hästen har behov av att vara på ett varmare ställe än vad den är van vid? Om det endast gäller för vissa allvarliga sjukdomar har man kanske ädå inte hästen hemma.

Annars kan jag tycka att det bästa måste vara en box med samma temperatur som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 234
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: tanten
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka