Finns det några fler husrenoverar här?

_Eulalia_

Trådstartare
Jag och killen köpte hus i somras, en fin liten gård på landet, perfekt läge och allting. Meeen mycket jobb!:eek: Ibland känns det roligt men ibland blir man bara så trött när man tänker på hur mycket jobb det är med det.:p

Såå finns det några fler husrenoverande bukare här så kanske vi kan ge varandra lite insperation?:laugh: Och självklart bilder!!

Sv: Finns det några fler husrenoverar här?

Än så länge har vi inte kommit dit, men letar och letar efter något som är bra :)
Så jag kan inte tillföra så mycket mer än så länge än ett lycka till :D

Ett tips är att kolla på "Hem & hobby" där det troligtvis finns fler som husrenoverar och antagligen också redan trådar i ämnet :)

Här är ett par till som renoverar! Typ hela huset...
Har bytt tak, fönster, ytterpanel, isolerat om väggar, byggt en glasveranda, borrat vatten och nu håller vi på invändigt. Vardagsrummet och stora sovrummet är klara (förutom nåt vitrinskåp och lite småsaker som ska köpas) så nu håller vi på med köket.

Huset är från början av 1900-talet och därför ca 2 m i tak och inte helt rakt överallt :angel:, standardhöjder på saker som ska köpas är ofta bara att glömma, tur karln är utbildad snickare så han kan modifiera eller bygga själv när det inte passar!

Men det är verkligen hur mkt som helst att göra, vi har hållt på i omgångar sedan jag flyttade hit 2005! Det går lite fortare nu eftersom jag har slutat plugga och jobbar istället, det ger aningens mer pengar att röra sig med.

Såhär ser vårt kök ut för tillfället :crazy:.

DSCN0041.jpg

DSCN0040.jpg

Skåpen och taket är klara, väntar på bänkskivan och så ska vi kakla, lägga nytt golv och köpa nya vitvaror. Uuh, insåg just att det är massor kvar att göra här med! Men i somras hade vi inget golv ett tag, bara ett stort hål. Sambon skulle lägga om 1x1 meter i hörnet för där var golvet dåligt, han öppnade och... voila, resten av golvet var dåligt också så det var bara att ta bort allt och lägga nytt :p.

Är det hela huset som ska renoveras för er också?

Det där med golvet var precis samma för oss! Det var lite dragit på ett ställe så där skulle golvet brytas upp, men det slutade med att hela köksgolvet + matsalsrummet fick rivas upp.. Det hade även satt sig på dom bärande stockarna som husväggen står på, så även dom fick fixas till... Tog hela min killes semester(4 veckor) att fixa det...:p

SNV35900.jpg

SNV35892.jpg

Här ska också typ allt göras... Byta fönster(och även flytta fönster), målas, bytas tak, sättas in kök, byggas helt nytt badrum(alltså det har inte varit badrum där förut), fräsha upp dne gamla vedspisen i köket, kopplas el och vatten... Röjas upp i trädgården. Byggas pannrum. Har säkert glömt massor!
När vi köpte huset så hade gubben som bodde där innan(gammal senil man som inte kunde ta hand om sig själv så det såg ut som faaaan...) lämnat kvar allt... Så det första vi fick göra var att röja ut allt...

NU har vi fått golv i köket plus golvvärme, lite gips på väggar, och vi har varit på Ikea och ritat upp vårat kök som kommer bli så fint!:love:

SNV36336.jpg

Nu är dörren där igenbyggd och gipsskivor på väggarna.:laugh:

Min kille är tyvärr inte utbildad snickare!:D Men som tur är väldigt händig ändå så vi räknar med att kunna fixa det mesta själva.:laugh:

Huset från utsidan:
SNV35681.jpg

När huset är någorlunda klart ska det även byggas lösdrift så jag kan ha mina hästar där + att killen vill ha en ordentligt verkstad.:D

räcker upp en hand!!:)

men nu är jag faktiskt lat för jag orkar inte lägga in alla bilder så jag länkar bara till de flesta av dem;)

såhär såg huset ut den dagen vi fick nycklarna:
5041_92379460487_616090487_2016463_2469072_n.jpg

sen dess har det bla annat kommit upp staket, dränerat huset, laagt nytt avlopp samt bytt avloppsstammarna. ny infiltrationsbädd

invändig renovering (dock bara ett axplock av allt vi gjort, alltså ganska så sammanfattande bilder):
http://www.facebook.com/album.php?id=616090487&aid=139589

http://www.facebook.com/album.php?aid=116581&id=616090487

mitt lilla projekt som jag pysslar med för tillfället är våran fula hall!
min snälla farfar har lärt mig mkt om målning, restaurering och tapetsering det sistnämnda har jag mest glädje av:)
10521_155287445487_616090487_2779849_6899169_n.jpg

"förebild"

och "just nu" bild:

179605_492035485487_616090487_6181920_6164606_n_127720563.jpg

nu ska där bara listas o läggas nytt golv, fast golvet får mattläggare fixa:)

lite bilder i tråd på hem o hobby:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1087300

det största tipset jag kan ge är att ta in hantverkare till det ni inte vill göra själva, så lessnar man inte lika fort och så blir det gjort i rimlig tid! :)

Senast ändrad:

Gud vilket jobb ni har framför er! Och jag som tyckte vi köpte ett renoveringsobjekt!:)) Lägger ut bilder sen har inte tid just nu.

Vi köpte vårat hus för 1år och 3månader sen ungefär, det vi har hunnit med hitills är att bygga om ladugården till stall och bytt till en ny vedpanna (nibe) med 2*500L ackumulatorstankar. :)

Tycker ni gör rätt som behåller vedpannan i köket, det är mysigt på gamla hus! och att ni ändå tänker göra ett riktigt pannrum det är mycket värt!

Det där med golvet var precis samma för oss! Det var lite dragit på ett ställe så där skulle golvet brytas upp, men det slutade med att hela köksgolvet + matsalsrummet fick rivas upp.. Det hade även satt sig på dom bärande stockarna som husväggen står på, så även dom fick fixas till... Tog hela min killes semester(4 veckor) att fixa det...:p

SNV35900.jpg

SNV35892.jpg

Här ska också typ allt göras... Byta fönster(och även flytta fönster), målas, bytas tak, sättas in kök, byggas helt nytt badrum(alltså det har inte varit badrum där förut), fräsha upp dne gamla vedspisen i köket, kopplas el och vatten... Röjas upp i trädgården. Byggas pannrum. Har säkert glömt massor!
När vi köpte huset så hade gubben som bodde där innan(gammal senil man som inte kunde ta hand om sig själv så det såg ut som faaaan...) lämnat kvar allt... Så det första vi fick göra var att röja ut allt...

NU har vi fått golv i köket plus golvvärme, lite gips på väggar, och vi har varit på Ikea och ritat upp vårat kök som kommer bli så fint!:love:

SNV36336.jpg

Nu är dörren där igenbyggd och gipsskivor på väggarna.:laugh:

Vad skönt att se att det inte bara är vi som bor på en byggarbetsplats :D.

Det verkar som om det ofta är mer arbete än vad man tror, en kompis skulle "bara" måla taket och tapetsera om ett rum i deras nyköpta hus men när hon började ramlade väggarna sönder :eek: och det visade sig att det var en vattenläcka innanför så de fick riva hela rummet, väggar + golv och bygga nytt.

Tinissen: Vilken snygg tapet! Jag vill ha ngt liknande på fondväggen vi ska göra i hallen!

Wippi (med sambo) renoverar också hus. Eller just nu är det väl ganska lugnt, då nästa strörre projekt som står på tur hör utsidan till och det är inte riktigt säsong för detta just nu.
Det är väl mer som behöver göra i vårt lilla hus, men tydligen ska man prioritera det som behöver göras och inte bara göra om det som är "fult".
Vi har planer på att göra det mesta själva, och utnyttja vänner :angel:. Ingen snickarutbildad i detta hus heller, det hade kanske underlättat, men vad sjutton man lär väl sig på vägen.

Vad har ni för renoveringeprojekt igång nu?

Vi har planer på att göra det mesta själva, och utnyttja vänner :angel:. Ingen snickarutbildad i detta hus heller, det hade kanske underlättat, men vad sjutton man lär väl sig på vägen.

Vi gör också det mesta själva (utom borra vatten och dra el och sånt då).

Oftast är det bra med snickarutbildad sambo men jag (som är lite mer "äh, det ordnar sig, det gör väl inget om det är lite snett där") blir lite nervös på honom ibland, han är ju så VANSINNINGT noga med allt :D. Fast å andra sidan hade han nog varit det utan utbildning också, när han gör ngt så gör han det ordentligt.

Vilket vackert hus! Något sånt hoppas jag att vi hittar åt oss.

Vi renoverar... :P
Vi köpte huset juli 2009 och satte då fart med en ganska omfattande renovering.
Hela yttertaket med underlag byttes.
Alla fönster och ytterdörrar byttes.
Fasaden, med panel och plåtarbeten byttes.
Vi fick byta syll runt halva huset, pga en gammal gammal fuktskada som lockat till sig träförstörande skadedjur.
Detta drog även med sig att hela väggen – innifrån och ut – en meter upp runt halva huset fick bytas.
Som om det inte räckte fick vi fortsätta inomhus med att riva upp golv på stor del av nedervåningen.
Krypgrunden fick tömmas på stora mängder gammalt sågspån som långt tidigare tjänstgjort som isolering i golvet, men sen bara tömts rakt ner i krypgrunden.
Vi grävde undan runt huset för att få ner marknivån som legat alldeles för högt tidigare.
Vi dränerade runt hela huset och gjorde avrinning för dagvattnet.
Ny el och nytt avlopp.
Vi borrade för bergvärme.
Vi satte in nytt kök, ett badrum, och gjorde i ordning tre rum på nedervåningen. Och där bor vi än. Nu har vi gjort i ordning verandan, gjort en klädkammare på övervåningen och är snart klara med sovrummet. (Nytt innertack, golv, gipsade väggar, foder osv...)

57.jpg

När vi köpte huset.

110118_2.jpg

Igår :-)

Under tiden, några urval...
222.jpg

1216.jpg

815.jpg

Bilder från vår renovering finns här, med de äldsta bilderna längst ner: http://solhem.biz/solhem/bilder-renovering/

Ibland känns det motigt, men utsikten från köksfönstret är denna ganska ofta, då känns det okej...
110.jpg

Tack :)
Läget är perfekt för oss också. Högt läge, nära till stan, hästarna hemma och alltihopa i världens bästa by :D Fantastiska grannar här, det är guld värt!

Gud vad tråkigt för din kompis! Men ja, det verkar vara så att det alltid blir mer jobb än man tänkt.:D
Vi försöker tänka på att vi ändå fick ganska "mycket" för dom pengarna, 2 ladugårdar(varav en är ganska nybyggd), garage, och ett litet minihus typ förråd, stoooooooor trädgård och ca 2-3hk mark plus det stora huset för 400 000.:laugh: och så bra läge då.:D Men ibland önskar man att man hade köpt ett "färdigt" hus... Det är både min och min killes första egna bostad också(jag är 20 och han 24), vi flyttar direkt från föräldrarna.:laugh: Men det är så skönt att slippa bo i lägenhet i mellan utan kunna flytta direkt till en gård precis som man vill ha det.:laugh:

Zews: Gud vad stort erat hus såg ut att vara?:eek: Ser ut som en herrgård.:D Jättefint!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 040
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 090
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar