Finns det något enkelt sätt att kontakt.

Masse

Trådstartare
Finns det något enkelt sätt att få kontakt med travtränare?
Låter kanske konstigt att jag frågar men det är så att jag för mitt avelsarbete gärna skulle vilja ha en del tränares åsikter om både stona själv och deras avkommor som de har eller har haft i träning, för att lättare kunna välja rätt hingst. Så jag undrar om det finns något ställe där det finns kontakt uppgifter för tränare eller är man tvungen att leta på eniro och hitta.se?

Sv: Finns det något enkelt sätt att kontakt.

På travbanornas hemsidor finns nummer till alla proffstränare.

Du ber närmsta travbana eller STC skicka Travinfo (en liten bok med många användbara telefonnummer) så har du numret till de flesta.

Är det amatörer du vill ha tag på så prova med deras hemmabana:)

På Travronden och på Travpunktens web finns det digra länksamlingar till många tränares hemsidor. För ev ytterligare kontaktuppgifter.

Tack igen allihop, igen :bow:
Har hitta alla nu utom en amatörtränare. Typiskt att det är honom jag allra mest tro kan sitta med bäst info för han tränar just nu den avkomma som går allra bäst :mad:
:rofl:

Vem är det du vill ha tag på då? och vilken häst gäller det?

Det är hästen Notice som det handlar om. Råkade snubbla över hans mamma när reades ut som misslyckad ridhäst:eek:. Vilket jag kan förstå att hon kanske inte passar till på ålderns höst efter flera år först på banan och sedan i avlesboxen. Det blev lite hastigt att jag fick hit henne och även hingstvalet i år så jag vill ha lite bättre på fötterna till nästa år ;)
Så det är Peter Viklund jag skulle vilja ha tag i och få reda på hur Notice är för att få lite mer kött på benen. I år så blev det From Above till Nice (stoet) lite för att han inte är så långt från Notice pappa stammässigt.

Vad hittar du för likheter i stamtavlan mellan Revenue och From Above?

Vad hittar du för likheter i stamtavlan mellan Revenue och From Above?

Fråga Menhammar för det var den förklaringen jag fick till rekommendationen att välja honom till henne. Är som skrivet innan är jag ny på det här med travavel och frågatmig fram överallt i år om hingstval till mina ston.
Men jag försöker lära mig mer och kontakten med folk som känner ston och avkommor är ett led i det hela.
Så har de inte likheter i stammen så ja då har dom det inte. Ska väl erkänna att jag inte hittade något heller så där direkt, men antog att det fanns typ sidogren eller något annat som inte syntes om inte "rotade" lite. :confused:

Ok, då förstår jag. Det finns inga likheter men de fick ston till sin hingst.

Ok, då förstår jag. Det finns inga likheter men de fick ston till sin hingst.
Fast jag fick samma hingst från andra håll innan jag kontaktade dem. Plus att de fick fria tyglar upp 100 000 att rekommendera hingst. Så de kunde ju ha sagt något helt annat ;) Men de gick också på honom så efter att ha fått de rådet från flera håll slog jag till. Rätt eller fel får ju visa sig i framtiden.

Han har iallafall flera lovande avkommor. Har själv ett sto dräktigt med honom.

Helt ok moderslinje på henne. Men att fläska i upp till 100? Är det inte bättre att köpa ett toppstammat sto för 50 och kosta på en hingst för 50? Nåja inte min sak...;) Kul att du börjat med avel iallafall. Även om marknaden för att sälja hästar i "mellanklass" inte är speciellt ljus...kolla auktionen ax.
Själv förordar jag franska hingstar, men är ju smaksak. Absoluta favoriterna för dagen är Kool du caux och Orlando vici. Lycka till! :)

Helt ok moderslinje på henne. Men att fläska i upp till 100? Är det inte bättre att köpa ett toppstammat sto för 50 och kosta på en hingst för 50? Nåja inte min sak...;) Kul att du börjat med avel iallafall. Även om marknaden för att sälja hästar i "mellanklass" inte är speciellt ljus...kolla auktionen ax.
Själv förordar jag franska hingstar, men är ju smaksak. Absoluta favoriterna för dagen är Kool du caux och Orlando vici. Lycka till! :)

Tack :bow:
Ska väl säga att jag sa 100' för att se vad de valde när de fick nästan fria händer. Att jag sedan inte skulle valt eller ens kunnat välja en hingst i den prisklassen är ju en annan sak.
Har gjort samma sak inom halvblodsaveln där det genast valdes den dyraste. När jag då själv föreslog en billigare så var det ju naturligtvis inget fel på den ... Nu kostar ju inte halvblod alls något i närheten av travhingstarna. Så det var helt enkelt en lite test av hur de skulle agera. Dessutom så visste jag att stammässigt skulle hon inte passa deras hingstar som var dyrare så jag behövde inte ge helt fria tyglar :angel:.

Anledningen till att jag börjat med travhästar är för att det enligt ASVT förväntas bli brist på dem om några år då det är ett generationsskifte på gång. Många etablerade uppfödare pensionerar sig nu och det finns inte så många yngre som är beredda att ta över. Jag var på en allmän avelsutbildning där man kom och nästan bad på sina bara knän att vi som var etablerade inom andra raser också skulle tas oss an travavel. Så även om det inte finns efterfrågan idag på yngre hästar kommer den att finns om några år när antalet hästar inte längre räcker för att fylla de etablerade travlöpningarna inom ATG.
Så jag har helt enkelt gjort som dom bad om och startat i mindre skala och försöker lära mig det som behövs :D

Men jag måste ge en eloge till travfolket, för jag har ju bett om hjälp överallt och ställt dumma frågor. Men alla har varit så otroligt snälla och hjälpsamma. Jag har inte upplevt att man försöker lura mig eller dra nytta av att jag inte kan/vet saker. Inte minst att man inte pratat skit om andras hingstar eller andra uppfödare o s v. Det går att föra bra och givande diskussioner med travfolk. Så alla ni som känner att ni ska räkans dit stort tack för att ni är så raka och hjälpsamma :bow:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar