Finns det någon web sida där man kan läsa om utländska hingstars BLUP index?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chania
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 109
C

Chania

Hej!
Finns det några bra websidor där man kan läsa färska BLUP index på utländska hingstar? Är intresserad av halvblodsavel kanske man ska tillägga.

Sv: Finns det någon web sida där man kan läsa om utländska hingstars BLUP index?

Är det några speciella hingstar du letar index på? Jag har nästan alla avkommebaserade index på de flesta tyska hingstar (topp 1000 tror jag i både dressyr och hopp) för 2004, 2005 och 2006.

Kollar gärna om de några du letar efter :D

Mvh / Fia

Sv: Finns det någon web sida där man kan läsa om utländska hingstars BLUP index?

Ja det vore jättebra att få reda på lite mera om Riccione och Rubin Royals förvärvning. Gärna också vad de tros passa bäst till för typ av ston samt storlek på avkommor, ridbarhet etc.
De har ju båda verkat i aveln under såpass många år så de borde ju finnas med i statistiken.
Tackar på förhand;)

Vore det intressant att försöka samla lite mer statistik i denna tråd. Jag själv är hyfsat uppdaterad med Sveriges siffror och följer dessutom KWPN och BWP något så när (inte som vissa andra här men ändå). Men vad gäller vissa av de tyska förbunden och Frankrike är jag ganska lost, för att inte tala om Irland och England.

Kan inte de som har siffror på tex:

BLUP topp 20 för förra året.

Topplistan i antal betäckta ston

+ eventuell annan intressant statistik som kan förgylla vår vardag.

Aveln sitter ju ihop så mycket idag att det kan vara nyttigt för oss alla att ta del av även de områden som inte är oss närmast.

Tänkte att jag själv kan bidra med KWPNs hopp index:

KWPN hoppindex

Denna kommer ifrån KWPN själva men jag har sett andra index med lite andra siffror men det är samma hästar i topp.
Intressant är att nr 2 f(Heartbreaker) inns tillgänglig via FAI och att nr 6 (Manhattan) kommer stå i Sverige denna säsong (också).

Javisst vore det intressant att kunna följa BLUP indexen och gärna även avelsrekommendationer hos olika avelsförbund, speciellt nu när vi ju även i vårt avlånga avlägsna land kan ha möjligheten av använda mycket av kontinentens avelsmaterial. Danskarna har ju en fin uppdatering som man lätt kan följa men hur är det med t.e.x. de tyska förbunden? Finns det aktuella sidor på nätet där man även kan se deras resultat?

Här kommer integrerade index för tyska hingstar 2006. Detta index innefattar hingstarnas söners resultat på bruksprov, avels sto tester mm. Alltså ett totalindex.

Hoppning

Namn Index Säkerhet Förbund

1. Stakkato 169 96% Hannover
2. Clinton (e: Carolus I) 159 76% Holstein
3. C-Indoctro 158 84% Holstein
4. El Bundy 156 80% Hannover
5. Carthago 155 97% Holstein
6. Cassini I 154 97% Holstein
7. FAN Holland 154 79% KWPN
8. Darco 153 83% Belgiskt Varmblod
9. Concerto II 153 93% Holstein
10. For Pleasure 153 95% Hannover
11. Askari 151 89% Holstein
12. Baloubet du Rouet 151 82% SF
13. Caretino 150 98% Holstein
14. Contendro I 150 94% Holstein
15. Quick Star 150 91% SF
16. Casall 150 77% Holstein
17. Cardenio 149 81% Holstein
18. Levisto 149 99% Holstein
19. Contender 149 99% Holstein
20. Coriano 149 96% Holstein

Dressyr

Namn Index Säkerhet Förbund

1. Don Schufro 177 91% Oldenburg
2. Don Fredrico 167 94% Hannover
3. Munchhausen 162 94% Trakhener
4. Samba Hit I 161 88% Brandenburg
5. Breitling W 160 79% Hannover
6. Furst Heinrich 159 92% Westfalen
7. Diamond Hit 158 90% Oldenburg
8. Dr Jackson 158 90% Wurttemberg
9. Waterford 157 94% Hannover
10. Don Primero 156 98% Oldenburg
11. Worldly 156 92% Hannover
12. Monteverdi 155 89% Trakhener
13. Welt Hit I O 155 89% Oldenburg
14. Hofrat 154 82% Trakhener
15. Rivero II 156 95% Bayern
16. Romancero II 153 83% Hannover
17. Londonderry 153 97% Hannover
18. Donnerhall 153 99% Oldenburg
19. Wolkentanz I 152 98% Hannover
20. Royal Diamond 152 96% Oldenburg

Reservation för stavfel.

Tyvärr är det nästintill omöjligt att få reda på hur många ston olika hingstar har betäckt - tycker jag mig märkt! Någon annan som vet?

Mvh / Fia

Tyvärr är det nästintill omöjligt att få reda på hur många ston olika hingstar har betäckt - tycker jag mig märkt! Någon annan som vet?

Cyllene borde väl veta... i alla fall på några hingstar ;)
Men allvarligt, det skulle vara väldigt intressant då det kan locka fler att importera hingstar. Våra priser är höga även om vi inte har så många ston. Om man tar in någon som får 100 svenska ston hur intressant skulle det vara för en tysk hingstägare tex.

Av topp 20 (hopp) är det väl bara Indoctro, For Pleasure, Baloubet och Quick Star som funnits för avel här eller är det fler?

Jätte tack och vad roligt att se att härliga Munchhausen ;) nu ligger som 3 i dressyr indexet. Hoppas någon tar in även honom för svensk avel detta år. Går det att få tag i del indexen också? % siffran bakom tot. indexet är det säkerheten?

Contendro fanns på fryst också.

Vad gäller antalet betäckta ston så är det inte officiellt på något sätt, det enda man hör i Tyskland är rykten. Tex att Hotline betäckte över 800 ston osv. När jag mailade ner listan på hur hingstar här betäckt blev de jätteimponerade!

Konstigt med tanke på att de har sån stenkoll på allt annat!

Sofia, har du en längre lista på hoppningen? Funderar på hur Cashmans index ser ut nu. Han låg på 146 sist jag såg.

Contendro fanns på fryst också.

Vad gäller antalet betäckta ston så är det inte officiellt på något sätt, det enda man hör i Tyskland är rykten. Tex att Hotline betäckte över 800 ston osv. När jag mailade ner listan på hur hingstar här betäckt blev de jätteimponerade!

Konstigt med tanke på att de har sån stenkoll på allt annat!

Ja det är lite tråkigt, man är ju svårt nyfiken på vad som är mest i ropet och vad som är snack och lite action.

800.... antar att en god del av det gick på fryst, var ligger max för en TAI hingst, inte över femhundra väl? Beror väl kanske på hur lång säsong man har men de här i sverige som haft 300 har nog legat nära max om man får tro de som tappat.

Sofia det är ett par jag saknar på listan som jag tycker mig se hästar efter då och då, kan du kolla var Landor S och Cento är på index.

Tackar

Det är inte helt enkelt att tyda dessa index,flertalet av 20-i topp hingstarna har inga tävlande avkommor endast bedömda tex.
vissa endast föl.

Noterar oxå att en hingst som Argentinus,med alla int GP-avkommor i både hoppn och dressyr ligger mkt lågt-runt 120 tror jag.

Någon som vet vilken åldersgrupp Don Schufros äldsta årgång är som ingår i detta index ?(jmfr m KWPN )

mvh/barb

Jätte tack och vad roligt att se att härliga Munchhausen ;) nu ligger som 3 i dressyr indexet. Hoppas någon tar in även honom för svensk avel detta år. Går det att få tag i del indexen också? % siffran bakom tot. indexet är det säkerheten?

Precis! Procentsatsen är indexets säkerhet. Det går att få tag på delindexen man hittills har jag inte lyckats så bra. Försöker igen!

Mvh / Fia

Sofia, har du en längre lista på hoppningen? Funderar på hur Cashmans index ser ut nu. Han låg på 146 sist jag såg.

Cashman har ett totalindex på 137 (92%) och har avancerat till plats 114!

Mvh / Fia

Sofia det är ett par jag saknar på listan som jag tycker mig se hästar efter då och då, kan du kolla var Landor S och Cento är på index.

Tackar

Cento har ett totalindex på 147 (94%) och ligger på plats 25. Hans TSP (avkommornas tävlingsindex efter vad jag förstått) är 146 (96%) och även där är han placerad på plats 25.

Landor S däremot har ett totalindex på 127 (97%) och ligger på plats 301. Hans TSP ligger på 112 (97%) och där ligger han sämre till än plats 500.

Jag vet inte riktigt hur de räknar ut dessa index, om de räknar ut hur många startande avkommor i vissa klasser och om det står i relation till hingstens avkommor i antal. Det skulle vara intressant att veta då tex Landor S visserligen betäckt mycket men även lämnat många bra tävlingshästar.

Personligen tror jag att de ställer prestationen på avkommorna i relation till antal avkommor. Tittar man på tex Lord Z så har han ett TSP index på 150 (80%) och ligger på plats 16. Han har inte betäckt så fruktansvärt mycket och lämnat många svårklasshästar.

Jag bara svamlar :D Hoppas att du förstår vad jag menar!

Mvh / Fia

Det är inte helt enkelt att tyda dessa index,flertalet av 20-i topp hingstarna har inga tävlande avkommor endast bedömda tex.
vissa endast föl.

Noterar oxå att en hingst som Argentinus,med alla int GP-avkommor i både hoppn och dressyr ligger mkt lågt-runt 120 tror jag.

Någon som vet vilken åldersgrupp Don Schufros äldsta årgång är som ingår i detta index ?(jmfr m KWPN )

mvh/barb

Det är just problemet med dessa index, de kan vara mycket missvisande och måste utläsas med viss reservation. Man behöver veta mer om hingsten än bara indexet!

Det är många riktigt bra hingstar som ligger förvånansvärt lågt i indexen och just det gör att jag själv är lite skeptiskt till det. Det krävs mer förförståelse än bara välja hingst efter index.

Såg dessutom en undersökning (Interstallion?) där de olika ländernas index skulle jämföras mot varandra för att se om det skiljer melllan länderna. Har för mig att våra svenska index ligger något högre än tex tyska index.

Mvh / Fia

Tänkte passa på att lägga in några till index när jag ändå håller på. De vanliga index vi får här brukar vara totalindex. I de jag skrev ut ovan ingår följande index:
TSP (Turniersport) tävlingsresultat
ABF (Aufbau Prufung fur junge pferde) Uppbyggnadstävlingar för unga hästar, det är väl att jämföra med våra unghästklasser.
ZSP (Zuchtstuten Prufung) Avelstotest. Litet "bruksprov" för avelston.
HLP (Hengstleistung Prufung) Hingsttest.

Här är 20 i topp på tävlingsresultat (i hoppning).

TSP

Namn Index Säkerhet

1. Darco 165 92%
2. Lux 159 86%
3. C-Indoctro 157 89%
4. FAN Holland 156 82%
5. Quick Star 156 91%
6. Lupicor 156 78%
7. Lord Bayron 154 74%
8. Quidam de Revel
9. Jalisco B 153 81%
10. Carthago 152 97%
11. Baloubet du Rouet 152 75%
12. Cash 151 87%
13. Diagonal 151 76%
14. Stakkato 150 89%
15. Clinton 150 66%
16. Lord Z 150 80%
17. Concorde 149 92%
18. El Bundy 149 92%
19 Grand Pilot I 148 57%

Här är 20 i topp på ABF

ABP

Namn Index Säkerhet

1. Grand Pilot I 153 71%
2. FAN Holland 149 87%
3. Stakkato 148 97%
4. Darco 145 94%
5. Lupicor 144 92%
6. Cornetto 143 85%
7. Carthago 142 84%
8. Clinton 142 84%
9. Concorde 141 93%
10. El Bundy 141 69%
11. Baldini 141 91%
12. Calvaro Z 141 85%
13. Levisto 141 93%
14. D’Olympic 141 92%
15. C-Indoctro 140 93%
16. Gambrinus 140 82%
17. Askari 140 82%
18. Embassy I 140 82%
19. Caretino 139 98%
20. Clearway 139 69%

Där kan man tex se att hingstarna hamnar lite olika till. Mycket beror även på avkommornas ålder. Hur gamla är Stakkatos äldsta, någon som vet?

Såg att Celle har börjat lägga ut lite mer info om hingstarna gällande nedärvningen, antal registrerade (i Hannover då) avkommor mm:

http://landgestuetcelle.de/cms/front_content.php?client=1&lang=1&idcat=16&idart=158 (titta längst ner på Stakkatos sida)

Mvh / Fia

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor... 2
Svar
20
· Visningar
5 388
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 083
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den... 2
Svar
25
· Visningar
3 623
Senast: anonymys22
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 504
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka