Finns det någon uppfödare som vet?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ägare till nemo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 851
Ä

Ägare till nemo

Hej jag har en hund som har artros i sitt ena framben vilket är ärftligt så jag ska inte avla på honom och nu undrar jag om man avlar på någon av hans kullsyskonen trots att de inte har artros och har kollats för detta kan artrosen avlas vidare ändå??? och komma tillbaka i andra led???

Sv: Finns det någon uppfödare som vet?

Jag skulle säga att det till stor del beror på hur övriga kullsyskons resultat ser ut.

Hm. Är det inte så, att anlagen för artrosen finns i hela kullen...? Vet att det är så med HD, att även om en hund har A-höfter, ska man inte avla på den ifall kullsyskon har t.ex. D. Eller??

Svar ja. En kortsiktig lösning att avla bort generna resulterar i mycket smalt avelsmaterial pga att man måste avelsstoppa hela kullar + föräldrarna till kullarna som visat artros. Långsiktig lösning är att succesivt avla bort generna där man bara använder artrosfria föräldrar.

Jo jag anser ju att man inte ska det, men det beror som sagt på om dom andra kullsyskonen också har AD eller om det bara TS.

Svar ja. En kortsiktig lösning att avla bort generna resulterar i mycket smalt avelsmaterial pga att man måste avelsstoppa hela kullar + föräldrarna till kullarna som visat artros. Långsiktig lösning är att succesivt avla bort generna där man bara använder artrosfria föräldrar.

Det där är intressant. Menar du att ad/hd successivt "försvinner" ändå trots avel där föräldrarna (fria) har belastade syskon?

Det där är intressant. Menar du att ad/hd successivt "försvinner" ändå trots avel där föräldrarna (fria) har belastade syskon?
Ja för rasklubbarna godkänner avel på föräldrar vars artros är ua. Alltså måste dom gå på den långsiktiga linjen,eller?
Jag bygger mitt uttalande på nåt jag läste en gång där dom hade pointer som exempel när det gäller färg.
Om du avlar på en pointer där den ena är vit och den andra är svart med vita tecken så blir följande av fyra valpar.
1 st blir svart med vita tecken och bär inte genen att ge vita valpar. 2 st blir svart med vita tecken men bär genen att ge vita valpar och 1 st blir vit och för genen vidare. Skulle en kull visa tecken på vit valp så ska både kullen och föräldrarna stoppas i avel. Vad har du då för avelsmaterial kvar att avla på? Då får det nog bli nära linjeavel eller inavel. Vad tror du det kostar uppfödare att stoppa sin avel pga artrosstoppsavel? Tänk vilken kostnad man får sälja sin valp om man ska gentesta föräldrarna innan. Huga mej vad dyra valpar det blir. Hur man än vrider och vänder på det så är det tyvärr pengar som styr det hela.

Tänk vilken kostnad man får sälja sin valp om man ska gentesta föräldrarna innan. Huga mej vad dyra valpar det blir. Hur man än vrider och vänder på det så är det tyvärr pengar som styr det hela.

Äh, sååå farligt dyrt är det inte med gentest. Ett par skippade utställningar så är man i hamn. Jag har DNA-testat mina för de 2 sjukdomar det finns test för i min ras. Det är ett billigt pris om man kan slippa föda upp hundar som blir sjuka. Visst kostar det att DNA-testa, men det gör även meriteringar, inte minst utställning. Att skippa ett par utställningar är det många som kan tänka sig. Inom cocker är det numera regel snarare än undantag att åtminstone en av föräldrarna är fritestad för prcd-PRA och FN.

I fallet med AD, och även HD, är inte problemet att det är dyrt att DNA-testa - det finns inga test. Man vet helt enkelt inte hur arvsgången är, men sannolikt är det polygent - dvs det är flera anlag inblandade. Den dag det kommer ett gentest för AD/HD kommer nog de flesta att börja testa sina avelsdjur om det är ett problem inom rasen.

Ang. att använda syskon till AD/HD belastade djur i avel så är det en avvägningsfråga. Det finns inga perfekta hundar, lika lite som perfekta människor. I en ras där man har liten frekvens AD/HD kan man kosta på sig att rata syskon till belastade djur om det inte finns någon annan, värre, sjukdom som man har större problem med som väger tyngre. Är AD/HD frekvensen hög inom rasen måste man använda även djur med belastade syskon, annars blir avelsbasen för smal och man kommer att drabbas av fler sjukdomar.

Jag håller med Duvan, man testar sitt avelsmaterial mot tänkbara arvbara fel och sorterar bort de som inte håller måttet samt anmäler även detta till SKK så det förs in i registret. Jag har stött på så många oseriösa uppfödare som svarat att deras hundar har inga problem när jag frågat om de är testade specifikt för rasrelaterade sjukdomar att hälften vore nog. :crazy: Vi har själva avstått från att avla på en kalashund då det visade sig att hon hade C på höfterna, vid kontakt med uppfödaren förnekade hon att det fanns några problem med kullen men vid check visade det sig att halva kullen hade ledfel trots HD-fria föräldrar! :eek: Kan man inte stå för det då, när dessutom den ena uppvisade problem redan som valp? :confused:

Vi har även rapporterat in fel på en annan av våra hundar och varit i kontakt med både ägarna av tik och hanne + ägarna till kullsyskonen då det finns risk för arvbarhet, ändå har andra valt att avla vidare på ett par av hundarna trots vi informerat och veterinär rapporterat in resultatet så det finns att hitta hos SKK. :mad:

Jag kollar sedan tidigare upp eventuella valpar så långt det går och då nöjer jag mig inte enbart med statusen på föräldrarna och kullsyskon utan även bakåt, numera ratar jag hundar som inte är gentestade om det finns tester mot de specifika fel som finns inom rasen och har även låtit testa med positivt resultat och bitit i det sura äpplet och avstått parning, valparna hade sålt som smör i solsken men vem :devil: parar en hund som man inte vet är 100 % frisk och fri från genfel?

Haken är ju att HD och artrosfria föräldrar kan nedärvad artros och HD. Naturligtvis ska man ändå inte avla på annat än fria föräldrar, men arvbarheten är nog för komplex för man ska kunna rensa ur genom det, finns ju raser där de sen de gått med i AD/HD-program ändå inte fått ner frekvensen.

Fascinerande tycker jag också är att det kan vara så 'svart eller vitt' i en kull. Halva kullen har A-höfter, andra halvan C-höfter. Inga B-höfter i sikte, båda föräldrarna fria, mor och farföräldrar fria osv.

Kan förstå både att man avlar på A-höfterna ur den kullen, men även om man skulle välja att inte avla på några ur den kullen pga syskonen med C-höfter. Och båda två innebär problem.

I mitt ena exempel så sa jag fel när jag påstod att halva kullen var HD-fri, samtliga kullsyskon som var testade hade fel på lederna, den andra halvan var inte testade! :eek: När jag först kontaktade uppfödaren och sa att vi skulle röntga tyckte hon det var onödigt, när jag sedan berättade om resultatet var hon så förvånad för hon kände då inte till att ngn annan av hundarna hade några fynd. Efter att jag mailade att jag visste om att samtliga hundar som testats hade fynd hörde jag aldrig mer ett ord från henne. Ett av syskonen hade dessutom problem redan som valp och den försökte hon pracka på mig! :mad:

Trist =/

MItt ex är pappas tiks kull, och gällde de testade, där hade 50% av de testade A-höfter och 50% C-höfter när jag kollade sist. Dock var bara halva kullen testad då, 4 hundar. Hmm, måste kolla om det 'hänt ngt'...

Det hade det, och statistiken förbättrad =)

9 valpar i kullen

2 st med C, den ena är pappas, den andra är en annan tik, den är dessutom omröntgad men fick C återigen. (Pappas tik rtg ev om då hon var fruktansvärt mager när hon rtg, men det är isf bara för ev korning hon rtg om)

6 A
1 B

Sen är inte alla AD-testade, de som är så är alla utom en UA, den har lindrig artros (1:a)

Så blev ju mycket trevligare där när alla röntgades, många röntgades sent dock, länge var det soms agt bara 4 rtg, och då 2 C och 2 A.

Jag bygger mitt uttalande på nåt jag läste en gång där dom hade pointer som exempel när det gäller färg.

Menar du att de förklarade just nedärvningen med AD med färgnedärvning? Eller jämför du färgnedärvning med den hos AD?

Färg nedärvs hos många raser genom enkla korsningsscheman, med bara några få inblandade gener. HD och AD är en helt annan sak. Tycker inte man kan jämföra de både eftersom nedärvningen hos AD är så komplex, och utan facit eftersom så många gener samverkar.

Vad jag förstår det som är min hunds mamma kollad för atros men inte hans pappa och uppfödaren lovade att kolla tillbaka i leden och återkomma men har inte gjort det vilket jag tycker är dåligt.
Kommer artrosen då från pappans sida? eller kan den komma från andra led?

Jag vet nämligen att min hunds syster ska kollas för både artros och höfter osv .. och om hon får bra höfter så ska hon paras med en av uppfödarens hanar.. Man blir lite förbannad och undrar hur seriöst det är egentligen..
Om nu generna kan föra detta vidare med atrosen för att anlagen finns..

Min hund fick dessutom c höfter trots föräldrarna har A-höfter båda två ska bli intresssant och se vad kullsyskonen får för höfter

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera... 2
Svar
24
· Visningar
2 274
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 285
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025