Finns det hopp...

F

FjantaZ

Någon som vet detta??

Fick min röntgenresultat igår B-C på höfter och ua på armbågar...
Min hund förröntgades vid 6 mån med ua!!
Hur kan det ha blivit så här??

Jag vill gärna träna bevakning i framtiden men nu går alla mina planer i stöpet....eller gör de det??

Någon som vet detta??
 
Sv: Finns det hopp...

ska man inte vänta med rtg tills dom är 12 mån??
Resultat innan det kan ju förändras ( vilket det tydligen gjort med din)

Vad jag vet så är det ju ganska individuellt vad dom får för problem med HD, en del klarar sig galant, andra inte ...men att ta en risk med att påfresta hunden kanske inte är så klokt....
 
Sv: Finns det hopp...

hunden var över 12 mån vid röntgen som gav detta resultatet
Hunden förröntgades av uppfödaren för att ett kullsyskon av de 3 han hade kvar skulle exporteras till Australien.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det hopp...

Huvudsaken är att hunden är UA på armbågarna. En C-höft är inget att hänga läpp för :) Det är många många hundar som aldrig besväras av det! Dock ska man inte avla vidare på den hunden!!!
 
Sv: Finns det hopp...

Nu är jag otroligt dåligt insatt på bevakning, men varför skulle en c-höft påverka om hunden i övrigt är opåverkad av den?

Blev väldigt ledsen när min hund fick samma resultat som din (HD B/C och AD 0). Efter att ha pratat av mig med både uppfödaren och hanhundsägaren så läkte det lilla såret i mitt hjärta.
Vi tränar bl.a. agility nu (har börjat i höst) och har planer på att tävla!
 
Sv: Finns det hopp...

Huvudsaken är att hunden är UA på armbågarna. En C-höft är inget att hänga läpp för :) Det är många många hundar som aldrig besväras av det! Dock ska man inte avla vidare på den hunden!!!

Vad är det som säger att armbågar är värre än höfter?
 
Sv: Finns det hopp...

För att du har mycket mer av hundens kroppsvikt där. Mer påfrestning vid hopp osv där hela hundens kroppsvikt tas emot av frambenen. Höfter kan man ibland hjälpa med muskulatur, det finns ingen sådan chans med armbågarna.
 
Sv: Finns det hopp...

Hej!

Vår hund har D/E på höfterna och lider inte märkbart av det. Hon är 6 år och har inte visat symtom på att det skulle dala utför så att säga. Veterinären sa tydligen att vi skulle vara glada om hon klarade sig något år, så man kan inte alltid lita blint på vad de säger.

Röntgen ska, tror jag, göras efter 12 månader för att man ska vara på den säkra sidan. Resultatet kan ju även variera beroende på hur veterinären vinklar höfterna (man mäter en viss vinkel...) och om denne använder vagga eller inte. Så helt tillförlitligt är det inte, vilket ju är lite skrämmande... :confused:

Moa
 
Sv: Finns det hopp...

Nu menar jag inget illa me mitt inlägg MEN Att göra en röntgen vid sex månaders ålder kan kännas helt "meningslöst" (i friröntgens syfte typ) i mina ögon då det kan hända otroligt mkt under tiden fram till "officiell" röntgen,då hunden växer längre än 6månader.(men jag kan förstå att din uppfödare gjorde det inför en export.) Jag röntgade min ena Landseer vid sex månader pga av hälta och då va hon "fri" men det är en storväxt och tung ras, samt att HD är ärftligt så kan det ge annat resultat senare när hunden är beräknad till att "växt" klart. Min ras skall röntgas officiellt vid 18månader för att ge rättvisande resultat. Men sen finns ju andra diskussioner om röntgen vid den åldern oxå, om hur hunden skall vara sövd/lugnande osv för att ge olika typer av resultat osv.

Ja så visst kan det tyvärr gå som det gjort på din hund, men att du ska kunna arbeta med den bör ju inte vara ngt hinder om den inte har ont, och hundar me c höfter kan leva ett mkt gott liv! Så bara kör du dina planer:) ;)
 
Sv: Finns det hopp...

Är det inte så att hanarna röntgas senare än tikarna?
 
Sv: Finns det hopp...

*kl*

Tack för alla svar...på lördag får jag besked från min klubb om jag får vara med på bevakningskursen eller ej....håller tummarna för ett ja =)
Annars får vi bara köra bruks för hela slanten =)
 
Sv: Finns det hopp...

*kl*

Tack för alla svar...på lördag får jag besked från min klubb om jag får vara med på bevakningskursen eller ej....håller tummarna för ett ja =)
Annars får vi bara köra bruks för hela slanten =)


håller tummarna jätte hårt nu!!:p :banana:
 
Sv: Finns det hopp...

Nu är jag otroligt dåligt insatt på bevakning, men varför skulle en c-höft påverka om hunden i övrigt är opåverkad av den?

Blev väldigt ledsen när min hund fick samma resultat som din (HD B/C och AD 0). Efter att ha pratat av mig med både uppfödaren och hanhundsägaren så läkte det lilla såret i mitt hjärta.
Vi tränar bl.a. agility nu (har börjat i höst) och har planer på att tävla!

Jag har hört att hunden måste vara friröntgad för att tävla agility och även träna på en del ställen?
 
Sv: Finns det hopp...

Jag har läst att en hund i Svenska landslage i agility har C och pålagringar på båda höfterna och han får ju tävla :confused:.

I så fall måste jag kolla upp det, det är inget jag hört om (så vi kan undvika de tävlingarna i framtiden).

Som tur är får man träna på klubben här, har inte hört någon säga nåt om friröntgen.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
954
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 616
Senast: fixi
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 188
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp