Finns det helsvart långhåriga schäfrar?

Sv: Finns det helsvart långhåriga schäfrar?

jag menar att de utan underull måste ju tåla kallt klimat sämre, och alltså inte göra skäl för namnet "bergsschäfer"? om det nu föds blandat med och utan underull i en kull med långhår?

Nej det är ju föräldrar djuren som bär anlag för långhår sen om det är med underull förmodar jag samtliga långhår i den kullen är försedda med underull.

Ja de utan tål kylan mycket sämre.

Lika med dagen Rottweiler de är många utställnings lik utan underull för pälsen blir blankare men de fryser.

är det sant? :eek: föds det verkligen rottisar utan underull? jag hoppas verkligen att de åker ut ur ringen fortare än kvickt!

är det sant? :eek: föds det verkligen rottisar utan underull? jag hoppas verkligen att de åker ut ur ringen fortare än kvickt!

Många av dom vinner faktiskt för de har finare päls för den är blank.

Men de sollas bort när dom ex ska bli TJH hos flygvapnet o marinen dom rottisarna. För där ska hundarna ha underull.

nu blir det här riktigt OT, men står det inget i rasstandarden om att de ska ha dubbel päls?

nu blir det här riktigt OT, men står det inget i rasstandarden om att de ska ha dubbel päls?

Jo men det står även att en hane ska väga 50kilo hur många utställnings rottisar ser du idag på 50kilo bara.

Piru har åkt ut med en 3:a o vägde då 45kilo. 3:a det är icke rastypisk även om han är liten är det bara 5kilo under den som van vägde 60kilo då tycker jag den är mer otypisk i såna fall.

Så så jäkla snett har det blivit

jo men då är den för mycket av det den ska vara, dvs bastant och "muskulös" (vilket blir fet på utställningsspråk). felaktig päls borde vara lika illa som fel färg eller att en hane är krypt.

Nja, inte nödvändigtvis om det är på en ras, där det blivit så att de mer extrema exemplaren premieras högt.

Exempelvis är ju inte jag så där vansinnigt missnöjd med att Cujo oftast (inte alltid dock) får 2: or på utställning pga domarna tycker han är för liten (60-61 cm och idealhöjd är 61 cm).

I jämförelse med hanar som är 63-65 cm, så ser han ju pjuttig ut och det har blivit så att de större, tyngre hundarna är de som går bra för tillfället på utställning för ffa svenska domare..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 553
Senast: Pyrran
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 569
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 612
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka