Finns det helsvart långhåriga schäfrar?

Sv: Finns det helsvart långhåriga schäfrar?

Långhår på schäfer är inte godkänt i rasstandarden, varför det är svårt att hitta en långhårig schäfer som är reggad och har stamtavla. Att hitta en långhårig av en viss färg är ännu svårare.

.

Njae, det stämmer inte riktigt. Är föräldrarna reggade och har stamtavla så reggas ju valpen. Min är långhårig och registrerad med stamtavla. Däremot brukar man inte avla vidare på dem, men just nu florerar det faktiskt minst en långhårsschäfer i bruksaveln, tycka vad man vill om det.

Min hund är efter korthåriga föräldrar, och det verkar troligt att det är hanen i detta fall som lämnar en del långhår.

_MG_7204.jpg

_MG_9122.jpg

Här ser man pollisarna.

Hennes färg är svart med gula tecken enligt stamtavlan.

Varför inte skaffa en belgisk vallhund groenendael ist?

:love:

Fast du, inte ens den dära är helt svart! :D

Min pojkspoling på 10 mån är redan alldeles grå på hakan. Han kommer att se ut som 12 när han är två, skrutte. :o

Varför inte skaffa en belgisk vallhund groenendael ist?

Jag ska inte skaffa någon hund än. Det kan jag inte. Men jag vill nog bekräfta att det finns fler hundar än bara min som såg ut som min gjorde. OM jag skaffar en hund till så har jag tittat på Hovawarten. Det är synd att den inte har stående öron bara, som schäfern.

Jag såg idag på nätet att man kan köpa öronlim till de öron "som inte beteer som man vill"...

Jag såg idag på nätet att man kan köpa öronlim till de öron "som inte beteer som man vill"...

:eek:Är det sant? Inte nog med att man kapar svansar, skär och klipper öron. Ska man limma djuren till rätt form nu också! :cry:

:love:

Fast du, inte ens den dära är helt svart! :D

Min pojkspoling på 10 mån är redan alldeles grå på hakan. Han kommer att se ut som 12 när han är två, skrutte. :o

Jo....
Men inte får man vara så petig! #ser bestämd ut#
Och jag har haft 8 veckors valp med de "grå tingingars charm":p

jag har skrivit om detta innan, men jag hade en vitrysk inneboende förra året och hennes vän pratade en del om en kaukasisk schäfer som var större och långhårigare än den tyska (kanske en blandning mellan ovtjarkan och schäfern?). de skulle inte heller vara så föriga om de tyska schäfrarna utan tuffa som fan. kan uttrycket "bergsschäfer" ha något med de hundarna att göra? hundar på annons på blocket kallas ofta för bergsschäfer när de är en blandning av ovtjarka och schäfer (och säljs sedan som "lämpliga familjehundar")

Nej inte samma sak. Man kalla dom tyska långhåren för bergsschäfer för dom stod i mot kyla bättre o var mer anpassade för hårdare klimat.

men då ska det vara "välpälsade", såna med mycket hår och underull. har förstått att riktiga långhår inte har någon underull? hur ser genetiken ut? bär "välpälsade" på anlag för långhår utan underull eller är det två olika anlag?

men då ska det vara "välpälsade", såna med mycket hår och underull. har förstått att riktiga långhår inte har någon underull? hur ser genetiken ut? bär "välpälsade" på anlag för långhår utan underull eller är det två olika anlag?

Finns både med och utan underull på Schäfer idag ex Gabbis har underullen. Men vissa är helt utan.

Ovtjarkan är ju en ganska ny ras för oss och även USA.

jag menar att de utan underull måste ju tåla kallt klimat sämre, och alltså inte göra skäl för namnet "bergsschäfer"? om det nu föds blandat med och utan underull i en kull med långhår?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 553
Senast: Pyrran
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 569
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 612
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka