Finns ångerrätt vid köp av häst???

tinafinis

Trådstartare
Finns det ångerrätt vid kontraktlösa köp av häst och i så fall vad gäller om den som köpt hästen förstört den??

Sv: Finns ångerrätt vid köp av häst???

men när ja såg på de här insider så prata dom om ångerrätt. Har för mig at något nämndes även på kontraktlösa köp.
Kvitto finns i detta fall jag tänker på.

Nej. Det finns ingen ångerrätt.

Men för att vara lite besvärlig, vilken status har säljare & köpare? Privatpersoner bägge?

Du kan köpa ett köpekontrakt i de flesta välsorterade ridsportsbutiker, där kan du och säljaren kryssa i om bytesrätt gäller samt inom vilken tridsram!

Ok, nä ja bara undrade för ja hade för mig att ja hade hört något med ett år eller så.

Det finns ingen ångerrätt men det finns samma regler för att varan ska fungera för en häst som för en annan sak man köpt. Som Lovisaleonora är inne på så är det olika tider och regler som gäller beroende på om affären hamnar i Konsumentköplagen eller Köplagen. Men ingen av dem har ångerrätt.

Finns det ångerrätt vid kontraktlösa köp av häst och i så fall vad gäller om den som köpt hästen förstört den??

Varför gör man ett kontraktslöst sk köp i denna upplysta tid? Eller är det ett specialjuristbegrepp för något som jag inte förstår?

Det kan ju bli världens tvister om det ens har ägt rum ett köp, för att inte tala om vilka villkor som gäller mellan parterna.

Så man kan reklamera en häst även om man inte köpt med kontrakt, men om kvitto finns???

Ja du, säg det. En del är knasiga.
Men det ska erkännas att det är lite annorlunda i travvärlden som i detta fallet.

Jag hade inte tänkt att reklamera eller lämna tillbaka pollan som nu råkat göra sig illa hos mig. Jag bara blev så trött på allt. Tanken bara slog mig om det fanns något sånt här.

Så man kan reklamera en häst även om man inte köpt med kontrakt, men om kvitto finns???

Reklamera kan man, men om det blir gehör är en helt annan femma. Säljaren kan hävda i princip vad som helst, utan att motsatsen går att bevisa. Är det också så att priset är lågt, står man nog rätt chanslös tyvärr. Det här känner de flesta mindre seriösa personerna till.

Ja du, säg det. En del är knasiga.
Men det ska erkännas att det är lite annorlunda i travvärlden som i detta fallet.

Jag hade inte tänkt att reklamera eller lämna tillbaka pollan som nu råkat göra sig illa hos mig. Jag bara blev så trött på allt. Tanken bara slog mig om det fanns något sånt här.

Jag är en sådan knasig person! Jag köpte ett sto för 1 1/2 år sen helt utan kontrakt, bara kvitto. Jag besiktigade henne inte heller!
Jag tycker nog att det är som med allt här i livet, man kan göra hur som helst bara man är beredd att ta konsekvenserna av det. Jag VET ju vad det innebär att köpa en obesiktigad häst utan kontrakt. Om jag sen ändå väljer att göra det är då helt på egen risk så att säga. Idag har jag fortfarande samma friska, underbara sto här hemma som nu sedan 18 timmar har ett litet stoföl vid sidan! :)

Kanske ska tillägga att jag aldrig skulle rekomendera någon annan att göra samma sak, det måste vara ett helt eget beslut. När jag själv säljer hästar har jag alltid kontrakt.

Hästen skadas hos dig och då funderar du på om du kan lämna tillbaka den? Du är inte lite fräck!:mad:

what?! Du är inte nådigt fräck; att ens tänka tanken! Lågt......
Jag brukar faktiskt sitta å undra hur en del människor är funtade och nu blev du en sån som man funderar på. Om hästen skadas hos dig - hur kan man ens tänka tanken på att kräva återköp och bara skyffla över skiten på den FÖRRA ägaren?!!
Ursäkta mitt något skarpa ordalag men jag blir faktiskt förbannad när jag läser sånt här. Skillnad om det dyker upp en skada som visat sig vara "gammal som gatan" och man inte blivit upplyst om vid köp. Men en ny skada! Nä. Skäms! ta hand om din skadade häst på bästa sätt och hoppas den blir hel så får du sälja den sen. För kan man inte med att ha skadade djur utan "blir så trött" så ska man kanske inte ha häst. Olyckor händer väldigt lätt.

Skämtar du? Om någon har köpt en häst oavsett med kontrakt eller ej och köparen förstör hästen, dvs den skadar sig hos den nya ägaren oavsett orsak, så är det bara att ta hand om hästen och ge den vård. Det går ju liksom inte att få garanti i 6 månader...

Du har väl en försäkring?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama