Finansiera hästköp?

caradan

Trådstartare
Säg att man ska köpa en häst för 50000kr, mycket pengar enligt mig. Hur finansierar man det? Lånar? Sparar?

Ska jag spara det så tar det ju jätte lång tid men samtidigt så slipper man dras med ränta/amoteringar.

Hur har ni gjort?

Sv: Finansiera hästköp?

Hur mycket kommer hästen att kosta i drift? Sätt in den summan på ett konto i ett halvår, hur långt har du kommit då?

Ja jag har tänkt lite på det. Räknar med en kostnad på i snitt 3000kr/månad (med billigt bete minst 4 månader/år). Då blir det inte mkt mer än 18000kr. Men man kanske ska vänta och spara ihop ordentligt med pengar, då vet man ju även att man verkligen har råd när man väl har hästen hemma?

Jag tycker absolut att man ska försöka spara till den största delen. Annars kommer ju ränta TILL den summan man tidigare satt av som hästdrift (hästkostnaden ökar med ränta kort sagt).

Sedan ska man ju ha pengar till utrustning, buffert för veterinärvård, ET och mycket, mycket, mycket mer som kan komma.

Hej!!!
Jag har köpt häst för ca 2 månader sedan som jag sparade ihop nästan hela summan...40.000....jag la undan 3000:- i månaden på inrådan av pojkvännen..för att se om jag skulle klara av att ha den utgiften överhuvudtaget...o det gjorde ja galant...Kan man så tycker ju då jag att man ska spara ihop så mycket man kna, man slipper då att ha det där lånet liggandes...lycka till!!

Jag har ju en förfärlig massa hästar:angel:. Men har hittills aldrig köpt någon som jag inte haft råd att betala kontant.

Hade inga planer alls på att köpa häst, men helt plötsligt dök hon upp och efter 2 månader så var hon min.

Jag lånade.

Har aldrig haft problem med att pengarna inte räcker till, då har min häst ändå skadat sig ganska regält 3 gånger. Och 2 av de gångerna med ca 25 dagars mellanrum ;)

Jag amorterar en hel del för att snabbt bli av med lånet och dessutom ha mindre i lån än vad hästen är värd.

Jag köper alltid kontant. För min del skulle jag inte vilja ha ett lån på en häst, det hade känts fel. Men gör det som känns bäst för dig!

Svarar alla.
Hästen jag vill köpa är ju egentligen inte till salu (hon är ridskole häst som inte passar in i verksamheten i stallet, men fungerar jätte bra i ridningen) så hon ligger inte på annons el likn. Dock är hon till salu om ngn vill ha henne och det fungerar sinsemellan, vilket det gör agalant för oss.
Så jag kommer att göra så att jag sparar så mkt jag kan och om de får för sig att sälja henne så har jag ju en del iallafall, desto mera sparat desto mindre i lån. Och annars så hinner jag ju spara ihop allt .-)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 545
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar