Sv: Fina träningsbilder?
jag har börjat med kontakten från stillasittade så att de fattar att det är det som är grejen. sakta men säkert har jag sedan utökat tiden jag vill ha ögonkontakt. bryter de innan jag tycker att det är ok (räknar sekunder tyst för mig själv) blir det ingen belöning och vi gör om hela övningen.
vid fotgående tränar jag så att de går med hög förväntan/lätt frustration. varje halt och vändning ger ny energi, och de går hela tiden och tänker "NU kommer belöningen, nej NU, NU". labben går dock att få upp i mycket högre frustration/förväntan än schäfern p g a hans kamplust. schäfern behöver mer bekräftelse på att hon gör rätt. här får man anpassa sig efter sin hund.
en metod som jag använt mig av på min schäfer, och som jag visat ett par andra med gott resultat är att göra "snurren", dvs när hunden går bra böjer jag på knäna och snurrar snabbt till höger ett varv eller två och ger hunden godis vid mitt högra knä. det blir en rolig lek som drar hunden mot dig och den blir snabbare vid höger/helt om. dessutom är det inte du som vänder dig mot din hund och ger den "schäferdunken", utan du vänder dig på ett ofarligt sätt bort, perfekt för osäkra hundar!