Fina träningsbilder?

Sv: Fina träningsbilder?

Är inte det där lite väl avancerat för valpkurs? Jag har själv aldrig gått valpkurs så jag vet inte.

Näe det tycker jag inte.
Vi har innan valpkursen gått och tränat privat regelbundet för samma tränare sen 10-11 veckors ålder så vi har sakta men säkert arbetat oss 'upp' och att sitta kvar med 'sån' belastning är inget svårt.
Sen vet jag inte om det bara är min valpis som har oerhört lätt för saker och ting trots sin ringa ålder, men ingen av de andra kursdeltagarna hade spc. svårt för detta heller så...

Min tränare är oerhört duktig och varken jag eller någon annan har känt/tyckt att han är för avancerad för valpisarna, han har inte bråttom med något och allt får ta sin lilla tid som det behövs.:bow:
Jag personligen tycker bara att det är bra att redan från början lära valparna att t ex sitt/ligg betyder just det oavsett vad som händer kring en. ;)

Nu måste jag bara fråga, men varför vill ni att era hundar ska gå och stirra er i ögonen?

Och varför kör alla med godis? Kommer era hundar verkligen när ni vill hela tiden, ÄVEN när ni inte går med ett helt frolic paket i fickan?

Inget illa menat emn jag måste bara få veta varför ni vill och gör dessa saker :)

Nu måste jag bara fråga, men varför vill ni att era hundar ska gå och stirra er i ögonen?

mina hundar behöver inte nödvändigtvis stirra mig i ögonen, men jag vill ha fullständigt fokus. det är hunden och jag i en bubbla och omvärlden är utanför. jag tävlar lydnad och minsta lilla felsteg kan leda till poängnedrag. tappar hunden fokus är det lätt hänt att den missar en liten signal.

Och varför kör alla med godis? Kommer era hundar verkligen när ni vill hela tiden, ÄVEN när ni inte går med ett helt frolic paket i fickan?

därför att vi pratar inlärning och dressyr. när momenten sitter plockas belöningarna gradvis bort, för att återkomma som överraskningar.

när det gäller vardagslydnaden har jag inte alls lika höga krav på perfektion och de behöver inte vara högt motiverade och koncentrerade.

och ja, mina hundar kommer på inkallning utan att jag har frolic i fickan. har inte godis/bollar i mina jackor, ena hunden river ner dem och biter sig igenom fickorna när han är ensam om jag glömt kvar något.

Okej, men jag vill att min hund är uppmärksam på mig och det är han. Men han går inte å stirrar mig i ögonen. Jag går och tittar framåt o han går bredvid och håller koll så att han går bredvid o vet om vi gör sväng lr ngt annat som jag ber om. Så han håller fokus även fast han inte går och tittar på mig.

Min hund kan rätt så mycket (han är bara 7månader än) och jag har aldrig använt varken godis lr bollar lr andra leksaker. Men han kan allt jag har lärt honom än och han söker kontakt( men absolut inte ögonkontakt!).

Vi går på kurs för en som dömer lydnadstävlingar och han är skitduktig och han använder inga leksaker lr godis, han är även emot ögonstirrande.

Så visst ni kan juh upppfostra era hundar som ni vill men, är det verkligen så kul att få hunden att lyssna bara då du använder godis (även om de trappas bort)? När det faktiskt går bara av att hunden respekterar dig för den du är och inte för den vet att den där männsikan får jag godis av.

Hon tittar upp om jag tjatar. Bara kort stund, bibehåller inte ögonkontakten,
Men vänder jag så är hon med bra ändå.
Skall dom inte ha ögonkontakt. det har jag alltid hört.
Vi går fot vrider hon in huvudet mot mitt ben.
När vi staar och sitter så kollar hon upp. Så fort jag ber henne något kollar hon upp.
Men hon är ju lite trottsig nu 17 månader. Lyssnar när hon vill i bland.
Inkallning sitter kanon bra. stanna sitter kanon,
Våra vändningar höger vänster gå bra.
Ligg under gång är lite segt har inte tränat det så mycke. Fritt föl är sämre sackar efter en del då. Vill inte följa med då.
Har jag en korv eller godis. Då följer hon kano bra även med kontakt.
Vi tränar för hobby bruk bara

Okej, men jag vill att min hund är uppmärksam på mig och det är han. Men han går inte å stirrar mig i ögonen. Jag går och tittar framåt o han går bredvid och håller koll så att han går bredvid o vet om vi gör sväng lr ngt annat som jag ber om. Så han håller fokus även fast han inte går och tittar på mig.

Min hund kan rätt så mycket (han är bara 7månader än) och jag har aldrig använt varken godis lr bollar lr andra leksaker. Men han kan allt jag har lärt honom än och han söker kontakt( men absolut inte ögonkontakt!).

Vi går på kurs för en som dömer lydnadstävlingar och han är skitduktig och han använder inga leksaker lr godis, han är även emot ögonstirrande.

Så visst ni kan juh upppfostra era hundar som ni vill men, är det verkligen så kul att få hunden att lyssna bara då du använder godis (även om de trappas bort)? När det faktiskt går bara av att hunden respekterar dig för den du är och inte för den vet att den där männsikan får jag godis av.

Tycker cillamuffins svarade det mesta som jag tänkte säga. Godis ger jag knappt alls längre. Jag använde det och tog succesivt bort det. Sen gick jag även till att ge mat istället och nu knappt något. Lite beröm vill jag så klart ge honom och då blir det i form av mat eller att man leker efter några moment.
Jag tränar också för en otroligt bra tränare som precis som din är väldigt duktig. Vi har alltifrån folk från ettan till elit i vår grupp och vi får använda godis om vi vill. Olika saker fungerar för olika hundar. Min behöver jag inte ge godis till utan han gör vad jag kräver ändå.
Det är jag som väljer att ge det som beröm då och då.

Sen med kontakten. Det måste nödvändigtvis inte vara att titta i ögonen utan hunden ska kolla på dig och ha en kontakt. Du får bättre poäng på tävlingar om du har en hund som tittar på sin förare och har en fin följsam kontakt. Hunden ska söka kontakt med ägaren. Usch är dålig på att förklara men tror du förstår vad jag menar.

fast varför detta ständiga tjat om att det är "finare" att ha tränat sin hund utan godis/leksak? det GÅR inte att träna vissa hundar, och komma någonvart, utan att ge dem ordentlig lön för mödan. vissa hundar tycker det är underbart med en klapp, andra skiter fullständigt i det sociala. det är HUNDEN som bestämmer vad den upplever som en belöning, inte DU.

jag har inga som helst problem med åtlydnaden, de gör som jag säger även om de vet att de inte får beröm för det ("gå och lägg dig" t ex), men ett långsamt och bekvämt läggande duger inte i tävlingsringen. det ska vara snabbt och hunden ska dessutom lägga sig med bakåttänk. om hunden aldrig får någon belöning för ett extra bra utförande, varför då ansträna sig mer än nödvändigt?

och jag har faktiskt inte sett ett enda ekipage i tvåan och uppåt som inte har berömt sina hundar med godis eller leksaker, så frågan är hur många som lyckas med att bara berömma med sig själva?

Jag undrar också varför det är så fult med godis. Beröm som beröm, man får ta vad som passar hunden. Min hund får man dämpa något i träning, så det går inte att tjuta och skrika. Då har jag att välja på ett dämpat bra, och/eller godis just nu. Godis är perfekt tycker hon, även om det så bara är hennes egna torrfoderkulor.

Ang. titta i ögonen så har jag självklart inget krav att hon JÄMT ska göra det, men jag skulle bli lite fundersam om min hund aldrig såg mig i ögonen. Då skulle jag fundera på om hon tyckte att det var för kravfyllt.

fast varför detta ständiga tjat om att det är "finare" att ha tränat sin hund utan godis/leksak? det GÅR inte att träna vissa hundar, och komma någonvart, utan att ge dem ordentlig lön för mödan. vissa hundar tycker det är underbart med en klapp, andra skiter fullständigt i det sociala. det är HUNDEN som bestämmer vad den upplever som en belöning, inte DU.

jag har inga som helst problem med åtlydnaden, de gör som jag säger även om de vet att de inte får beröm för det ("gå och lägg dig" t ex), men ett långsamt och bekvämt läggande duger inte i tävlingsringen. det ska vara snabbt och hunden ska dessutom lägga sig med bakåttänk. om hunden aldrig får någon belöning för ett extra bra utförande, varför då ansträna sig mer än nödvändigt?

och jag har faktiskt inte sett ett enda ekipage i tvåan och uppåt som inte har berömt sina hundar med godis eller leksaker, så frågan är hur många som lyckas med att bara berömma med sig själva?

:bow::bow: Håller med.

Jag och min 7åriga salukidam.
Bilderna är bara 2 veckor gamla och vi hade då tränat lydnad i 4-5 dagar :D
Min diva är duktig tycker jag!

33892_1192038989.jpg

58778_1192038735.jpg

92787_1192038950.jpg

http://mechanical.bilddagboken.se/i...9MTE5MTk2NzIwMSZpZD0xMDU0NTI2OTcmbmV3ZGF5PTI=

Snart lär det komma bilder med en annan, yngre hund också. Har en ny liten talang som ska tränas istället för "gamlingen".

Även jag håller med! :bump:

Alla är individer och det som fungerar på en hund, fungerar inte på alla. Sedan får man ju se det i det perspektivet att detta är lydnad - inte uppfostran - och ska hunden med fart, glädje och precision(?) kunna utföra lydnadsmoment så tycker JAG att de behöver någon slags belöning. Man bygger ju upp en förväntan hos hunden och det blir en överaskning varje gång den får belöningen.

Ingen mer som har fina träningsbilder? :)

varför skulle man inte belöna med godis???
I träningen handlar det väl om ömsesidig respekt.
Du skulle väl inte vilja jobba för din chef om du inte fick någon lön för det?

Vad ser du för negativt med en hund som aktivt söker ögonkontakt med dig?
Nu menar jag givetvis inte "ta-tag-i-hakan-och-stirra-och-skälla-ögonkontakt, som en del hävdar bestämt är så bra vid tillrättavisning.

Nu pratar jag kravlös, positiv ögonkontakt.
Min hund söker alltid ögonkontakt vid träning, det tycker jag är super då jag känner att vi har full fokus på varandra.

varför skulle man inte belöna med godis???
I träningen handlar det väl om ömsesidig respekt.
Du skulle väl inte vilja jobba för din chef om du inte fick någon lön för det?

Ledsen, glömde logga ut..Inte jag som skrivit.

//Gilly

Vad ser du för negativt med en hund som aktivt söker ögonkontakt med dig?
Nu menar jag givetvis inte "ta-tag-i-hakan-och-stirra-och-skälla-ögonkontakt, som en del hävdar bestämt är så bra vid tillrättavisning.

Nu pratar jag kravlös, positiv ögonkontakt.
Min hund söker alltid ögonkontakt vid träning, det tycker jag är super då jag känner att vi har full fokus på varandra.

Håller med. Ögonkontakt är ju bra att ha och det många vill uppnå för att få ett fint ekipage

Tänkte ge mitt bidrag till den här tråden oxå....
Inte min egna hund, men en schäfer tik som jag fick ha som "min egen" när jag gjorde min praktik på Flygbasjägarskolans Hundavdelning nere på F17 i Ronneby i 4 v:) för ett tag sen.
Jätte trevlig hund och enormt arbetsvillig!!

doris3.jpg

Platsliggning

doris2.jpg

Fotgående

doris.jpg

Även detta fotgående, mörkar bild...

De va allt från oss;)

Ah kvinna-äntligen har du hittat hit *igen*!;)

Du vet redan vad jag tycker om bilderna/hunden....-->:love:

Detta är sonic
Han är en blanding mellan papillon, chihuahua och tib. spaniel.
Vi tränar lite hemma:

16254324.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 081
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 170
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II