###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Va fin han är Gobi:) Så härlig takt han har i trav o galopp.
Fikade med Gobis uppfödare idag och pratade just om Gobi att det gått så bra för honom. Kul:D
Ågrar lite nu att jag inte köpte honom då, var intresserad men var rädd för att han blev för liten. Men ni passar så fint ihop.

Du har en riktigt fin häst med massa potential. Dock skulle jag rekommendera dig att jobba honom djupare och rundare i formen. Först och främst för att få honom att börja svinga mer med ryggen och komma igenom kroppen bättre.
Nu ser han lite låst ut i ryggen och ganska kort i sin frambensaktion. Tror du kan få fram mycket mer gång hos honom om han blir mjukare i ryggen och mer aktiv i sina bakben.

Han är väl bara fem år och sannolikt inte tillräckligt stark ännu för att bära sig korrekt i den högre formen. Ha inte för bråttom med din fina häst utan satsa på att bygga upp honom till en sund och stark individ som du sen kan ha glädje av i många år. Du rider ju bra och borde utan problem kunna utveckla honom fint.

Haha såklart :p
Men då har jag ju inget att tävla "på riktigt" med nästa år

Tack så mycket och jag kan inte mer än att hålla med! :) Han blir gärna kort i nacken och släpper kontakten med bettet, alternativt att han gärna tar för mycket stöd i handen. Vi jobbar mycket med att kvicka upp honom, få honom bärigare med mer rörelse genom ryggen. Helst av allt vill han paddla på i sin stora trav... ;) Tror också att det har med styrkan och koordinationen att göra. Det behövs dock massor av mer träning av det, vilket du självklart har helt rätt i. I och med att han växt så mycket har vi valt att rida ihop honom för att stärka honom i en position där han kan hålla balansen bra, för att sedan lägga ner honom och lösgöra mer. Just nu ligger fokus på att få honom längre och lägre med mer aktion, så troligtvis blir det förbättring där inom kort! :)

Det blir bättre och bättre, men det är ju såå kul att korta upp och rida lite krumelurer då och då ;)

Va fin han är Gobi:) Så härlig takt han har i trav o galopp.
Fikade med Gobis uppfödare idag och pratade just om Gobi att det gått så bra för honom. Kul:D
Ågrar lite nu att jag inte köpte honom då, var intresserad men var rädd för att han blev för liten. Men ni passar så fint ihop.

Åh vad kul att höra :)
Mhm, den där takten alltså... han är underbar att sitta på :love:
Vilken tur för mig att du inte gjorde ;) han är ju inte så stor nu heller, typ 163, fast känns ju inte på nåt sätt liten när man sitter på.

Haha, kanske dårå :p

PF: är han så liten? Det visste jag inte, ser mycket större ut! :)

Ja, han är nästan ponnysize! Det är bara huvud och fötter och gångarter som är stora :D

163 är ju stort....:D iaf om man är van att rida på en som är 144 :o Tycker alla hästar ser ut som jättar nu när man vant sig med en sån liten.

Hedwig tog orden ur min mun :)

Ni har stor potential! Du verkar otroligt ambitiös och satsande. Ett tips är att gå in på Clip My horse och kolla på 4-års dressyren med Patrik Kittel, otrolig givande! Han jobbar hela tiden med att få dom att hitta sin EGEN balans, varierar form och tempo, runda i formen, han lyckas på ett fantastiskt sätt få hästarna att röra sig genom hela kroppen, från mkt aktiva bakben hela vägen genom rygg och fram! Trots att detta är proffsridna hästar lyckas han ändå plocka fram det extra genom detta otroligt mjuka basic arbete.

Det blir ju lite omvänt att börja i andra ändan, för om du inte får honom att jobba mer aktivt bak och genom ryggen nu, så kommer det bli svårt att stärka sig. Det syns väldigt tydligt i galoppen där han faller isär och tappar såväl i kvalité som bärighet. Han blir lite hämmad i hela sitt rörelsemönster, det syns att det finns så otroligt mkt mer att plocka fram. Precis som Hedwig säger så är han inte riktigt stark nog att klara att bära sig i den höga formen och "samlingen". Våga variera mer, såväl form som tempo. Tids nog kommer du att få rida samlat och krumelurigt på din fina häst! Skynda långsamt, jag kan lova att det kommer att löna sig.:)

Tack så mycket! Tar verkligen åt mig av era tips! Vi jobbar för fullt med bärigheten och det, så förhoppningsvis blir det synligt snart :)

Vi båda är medvetna om att vi börjat i fel ände, men det har varit nödvändigt en period. Nu är det dags att gå vidare för att hitta bärigheten :)

Tack än en gång för era åsikter och konstruktiv kritik. Förhoppningsvis återkommer jag inom kort med en ny film på en häst med mer bärighet! :)

oj, varför rollkuren i slutet?

Det ser man ju tydligt tidigare på filmen... den här hästen är oerhört styv och stel och behöver lösgöras med kraft :devil:

Men vi har bevisligen olika syn på vad rollkur är :meh: så jag vilar min väska.

Fast... om jag ändå ska försöka med ett seriöst resonemang kring det hela:
Jag är mkt nöjd med att kunna arbeta med samling + leka med ting som är både svåra och nya för oss och sedan direkt kunna lägga ned och ha en helt avspänd häst.
Jag ser det som ett kvitto på att arbetet har varit rätt, att samlingen inte har skapat några nya spänningar i hästen. Och som synes på filmen är det en snabb koll - 2 varv på en större volt? - varför jag inte bryr mig om ev korrigering av nosens/huvudets position, och därefter skrittpaus.

Sen skulle jag ju, för framtiden, gärna få fram nosen på honom en bit till, men det är framförallt i den uppresta formen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka