###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

äh fel ordval.

PF; ev korrigering hade väl varit väldigt enkel - lätta av på handen?

Men varför? Hästen är ju jätte rund och följer bara tygelns längd.
Väl framme till bettet är den också.

Eller hur!

Hästen väljer att gå där, den har gott om möjlighet att korta halsen och höja den om den hade varit obekväm.

Rollkur är när man under "tvång" gör att hästen går med nacken väldigt "välvd/böjd" (får inte fram ett passande ord just nu)

Nä...nu helt ot men rollen utgår inte från tvång. Den utgår från att flexa och töja ut mer och mer.

Ok, vi ser det olika. Jag själv sätter mig inte i obekväma positioner rent fysiskt (benen över huvudet t ex) utan att jag blir "tvingad" eller måste.

Därför kan jag inte riktigt se varför en häst helt frivilligt skulle vilja gå en längre stund i "rollkur"

Ska den klia sig på bogen, visst då kan den ju böja halsen så.

Precis som jag inte tycker det är helt bekvämt att försöka klia mig på ryggen ibland, men kan ju böja armarna så obekvämt men hade gärna inte sprungit runt så:p

Men men svammel svammel. Det är iaf så jag tänker om det.

Jag tror att ni menar samma sak egentligen.
En häst väljer ju inte heller att vara på tygeln eller att vara böjd runt innerskänkel t ex utan det är något vi lär den; vi gör det med våra hjälper lite mer besvärligt för hästen att gå på något annat sätt än det vi ber om. Och successivt kan vi be om mer eftergift, samling eller böjning. Samma princip måste ju rent logiskt gälla rollkur.

PF; ev korrigering hade väl varit väldigt enkel - lätta av på handen?

"ev. korrigering" var ett försök på att lite försynt uttrycka att jag inte tycker att det är nödvändigt. Ser inte riktigt vad vitsen skulle vara med att trava med hästen rund och låg och med nosen långt fram (en ekvation som jag inte riktigt får ihop btw). Man kan väl göra det för syns skull, fast rida för publiken sparar jag helst till tävling.

Som DressyrMupp också har iakttagit är hästen fint framme till bettet, så ser ingen anledning till korrigering. Hade ju varit stor skillnad om han hade rundat till sig och samtidigt släppt bettet.

Ok, vi ser det olika. Jag själv sätter mig inte i obekväma positioner rent fysiskt (benen över huvudet t ex) utan att jag blir "tvingad" eller måste.

Därför kan jag inte riktigt se varför en häst helt frivilligt skulle vilja gå en längre stund i "rollkur"

Ska den klia sig på bogen, visst då kan den ju böja halsen så.

Precis som jag inte tycker det är helt bekvämt att försöka klia mig på ryggen ibland, men kan ju böja armarna så obekvämt men hade gärna inte sprungit runt så:p

Men men svammel svammel. Det är iaf så jag tänker om det.

Men jag vet inte riktigt vad du ser här.
För det första är hästen inte obekväm, snarare tvärtom, den ser mycket harmonisk ut då den får stretcha ut överlinjen som den aktivt har arbetat med innan.
För det andra har den inte någon nos i bringan.
Formen den har ges av en riktig ärlig arbetsform där den i princip arbetat med nosen i lodplan.
Att nosen hamnar lite bakom är ett resultat av att man bara länger trygeln för stretch men att man inte låter hästen hamna i framvikt. (som många gör, bara släpper fram hals och huvud-blir bara låg istället för aktiv djup)

Att du svamlar, ja- det tycker jag nog eller så hoppar du in i en diskussion som du inte riktigt har kunskap i egentligen.

Ååå jag får bara ångest och dåligt samvete när jag ser er, det påminner mig om vad jag borde träna på istället för att bara lägga på hoppsadeln och lalla ut i skogen :D

Fast idag hade vi en bra genomkörare på hoppträningen iallafall :p

Men hon menar väl inte att PF:s häst är tvingad utan reflektionen gällde rollkur, som hästen på filmen inte rids i? Om du läser inlägg #163 igen ser du att hon berömde filmen.

Senast ändrad:

KL.

Blev filmad några minuter när jag red igår. Red mest bara runt lite för att se hur hästen rör sig och hur jag sitter. Är mammaledig så jag har tyvärr inte råd att åka och träna så ofta just nu.

Har ridit i tre månader nu efter att jag fick barn. Min medryttare höll igång henne när jag var gravid men hon lyckades inte rida henne rak så hon sprang på snedden och såg lite halt (stel) ut när jag började rida igen.
Galoppen blev snabbt bättre men i traven har hon tappat all bjudning när jag har rakriktat men nu äntligen sista veckorna börjar den bli ridbar igen.
Är lite osäker på tempot i traven och om jag tänker rätt med slutorna så jag tar gärna emot kritik :)

https://www.youtube.com/watch?v=cR1LVDHt8Vc&feature=youtube_gdata_player

härligt gung :bump: det ser riktigt kul ut där uppe på ryggen. Jag trodde också att han var betydligt större!! :o

fin iaf!! :D

Men om hon menar att PF-s häst går i rk så tvingas den ju eftersom hon redan beskrivit att rk rids genom tvång och är obekvämt för hästen ?

och jag ser inte alls vitsen med att rida med mulen i bringan.

sorry, jag är helt enkelt inte här för klubben för inbördes beundran.

Men om hon menar att PF-s häst går i rk så tvingas den ju eftersom hon redan beskrivit att rk rids genom tvång och är obekvämt för hästen ?

Jag förstår inte hur du läser. I det inlägg som jag hänvisade till höll hon med dig, där du skrev att det inte var rollkur på PF:s film. Hon skrev så här (med hänvisning till ditt inlägg)

"Eller hur!

Hästen väljer att gå där, den har gott om möjlighet att korta halsen och höja den om den hade varit obekväm.

Rollkur är när man under "tvång" gör att hästen går med nacken väldigt "välvd/böjd" (får inte fram ett passande ord just nu)"

Hon konstaterar alltså att PF:s häst inte rids i rollkur och att rollkur, enligt hennes mening, utövas på ett annat sätt. Att ni sedan inte är överens om hur rollkur går till är en annan sak. Men hon har aldrig påstått att PF:s häst rids så, utan tvärtom instämt i din uppfattning.

Du har missförstått, hon menar inte alls att PF-s häst går i rollkur, däremot tycker hon att rollkur utgår i från tvång..

Ni är alltså inte överens om hur rollkur utövas och inget annat

och jag ser inte alls vitsen med att rida med mulen i bringan.

sorry, jag är helt enkelt inte här för klubben för inbördes beundran.

Men vad menar du är vitsen med att rida hästen låg, rund och med nosen framme då?
Du behöver inte beundra men du får gärna förklara vad du menar.

Tycker att du rider trevligt och att tempot i traven är lagom. Hästen se lydig ut även om den behöver bli starkare för att orka bära sig bättre i galoppslutorna. Jag skulle prova att rida mer framåt i galoppen på rakt spår och göra många små tempväxlingar. Sedan kan jag inte komma ifrån känslan av att din häst är högre över vänsterkorshalva än höger och att vänster bak ser lite stelt ut framför allt i traven i höger varv. Men det kan ju vara kameran som ljuger.

Skönt för dig att hästen kunde hållas igång, jag vet hur det är att rida direkt efter att ha fått barn. Lycka till med det fortsatta jobbet och hoppas att jag har fel om snedheten. Det är ju svårt att se sådant på en film.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka