###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Ååå jag får bara ångest och dåligt samvete när jag ser er, det påminner mig om vad jag borde träna på istället för att bara lägga på hoppsadeln och lalla ut i skogen :D

Fast idag hade vi en bra genomkörare på hoppträningen iallafall :p

Snälla, få inte det! Intala dig själv att du blir inspirerad istället :idea:

Önskar att jag hade bättre ridvägar (och väder...) så man orkade ge sig ut i hoppsadel i skogen oftare...
Härligt! Jag har också äntligen kommit mig för att träna banhoppning, uppvärmt ridhus och fancy tränare gör underverk för motivationen :laugh:

malinsky: thanks! Det är kul hur man lurar sig på storleken när han går, ser man honom i stallet ser han mest ut som en ponny :)

Men jag vet inte riktigt vad du ser här.
För det första är hästen inte obekväm, snarare tvärtom, den ser mycket harmonisk ut då den får stretcha ut överlinjen som den aktivt har arbetat med innan.
För det andra har den inte någon nos i bringan.
Formen den har ges av en riktig ärlig arbetsform där den i princip arbetat med nosen i lodplan.
Att nosen hamnar lite bakom är ett resultat av att man bara länger trygeln för stretch men att man inte låter hästen hamna i framvikt. (som många gör, bara släpper fram hals och huvud-blir bara låg istället för aktiv djup)

Att du svamlar, ja- det tycker jag nog eller så hoppar du in i en diskussion som du inte riktigt har kunskap i egentligen.

Men ursäkta?Jag sa att jag verkligen inte tyckte den hästen går i rollkur, den går rund och låg.
Ska försöka att inte bli irriterad, lång dag idag på jobbet. Men du kanske ska läsa lite längre bak i tråden.

Hästen på videon går trevligt enligt mig! Den ser avslappnad ut.

Rollkur för mig är när en häst inte är i en bekväm "position", därför förstod jag inte hur någon ANNAN i tråden kunde tycka att hästen gick i rollkur.

*KL* Nu är det väl min tur att hänga ut mig, men måste säga att det blivit stor förbättring på lösgjordheten på bara några dagar. Vi har lagt mycket fokus på det två pass nu och här är en liten film på oss när vi joggade fram pass två (efter passet som jag la ut film på några sidor bak.) Visst, vi har mycket att jobba på när dte gäller detta. Önskar honom stadigare och liite lägre bland annat, men för övrigt tycker jag att han joggas fram på ett mycket bra sätt för sin unga ålder. (Sen fattar jag inte varför jag rider lätt så högt, lärorikt att filma sig ibland...)

De här två passen har jag tagit ner honom till "skittrav" för att kunna fokusera ytterligare på lydnad, lösgjordhet och formen, men delar med mig av den ändå :) http://www.youtube.com/watch?v=91TfvFz3TRs&feature=youtu.be

Det är ju dock såå mycket roligare att trimma i denna trav ;) Kunde inte låta bli, utan red upp honom i form under några minuter..

Var tvungen att kolla nu när jag var i stallet men på stallgången är det höger sida som är högre. Fast det blir kanske inte så när man rider ifall hon försöker kompensera för det?
Det är vänster bak som hon inte har satt under sig och i höger varv har det känts som hon välter. Det är egentligen hennes bättre varv men hon har verkligen gått hemskt dåligt där.
Ja det har verkligen varit jobbigt att komma tillbaka efter graviditeten. Inte en fungerande magmuskel kvar kändes det som. Och sen när inte hästen orkade heller så var det inte roligt alls.

Tack för tips om att jobba mer med tempoväxlingar i galoppen :) Jag har haft lite svårt att rida ut nu under hösten men så fort det blir snö så ska vi ut och galoppera mera.

Men menar du att hästen i stallgången för ögat är högre på ena sidan? Då hade jag tagit den till veterinär som har en ET kopplad till sig för det där är verkligen inte normalt? Har den gått omkull?

Hästen behöver gymnastiseras upp rejält.. jag hade inte tvärat så mkt i skolorna utan ridit dom knappt 3 spåriga just för att det stärker mer.

Ja faktiskt när jag började kolla noga så är hon inte jämn över ryggen. Hon har inte gått omkull utan har sprungit på snedden. Jag tänkte när jag började rida igen att det bara var att ta ut veterinären och spruta henne men sen har hon blivit bättre hela tiden så därför har jag avvaktat. Men ET vore nog en bra idé med tanke på hur ryggen såg ut.

Tack! Det ska jag tänka på. Reagerade också på att öppnan var väldigt tvär.

Men vaddå bara ta ut veterinären och spruta henne? fattar inte ?

Ja alltså hon kändes ofräsch och jag trodde att hon hade fått ledinflammation någonstans och att hon skulle behöva behandlas. Men eftersom att hon blivit bättre hela tiden avvaktade jag.

Jag tänkte gått omkull i hagen.. det är inte alltid man vet det. Kanske därför hon sprungit på snedden?

Ja det kan hon ju ha gjort. Men medryttaren har haft svårt att rida i höger varv ändå från början (då jag fortfarande red) och hamnar gärna till vänster i sadeln och min häst är väldigt viktkänslig.
Tänkte lite fel tidigare också. Det är över länden precis efter sadeln som hon är ojämnt musklad, inte över korset. Mindre muskel på vänster sida som hon inte har jobbat med.

*kl*

Jag har börjat rida lite dressyr på min kompis häst och det är så roligt! :D
En häst som verkligen är min typ av häst att rida. Min kompis är väldigt liten och får inte ihop henne riktigt och så tycker hon det är mkt roligare med hoppning, därför är hon inte så mkt dressyrtrimmad men hon kan i princip det mesta. Hon är född 1994 och e. Leuthen I - Maximus. Rider henne ca 1 gång i veckan och det känns som att hon blir starkare och mer lösgjord för varje gång. Hon är en ganska spänd häst, och i galoppen vill jag att hon ska släppa lite till ändå men är på god väg. Sen behöver hon bli fortsatt starkare och orka balansera upp på bakdelen men roligt är det. Dags att försöka börja träna henne för nån tränare och åka ut på nån dressyrtävling till våren :)

http://youtu.be/Ono5ZkKw0gA

Trevligt att se din häst i rundare form! Han kommer att bli jättefin om ni bara får grundarbetet riktigt gjort.
Jag får lite intrycket av att han vill ånga på + räta ut sig i sidan; nu är det ju inte skitlätt att se på film exakt hur det rent faktiskt är men det ser ut som om volten blir fyrkantig. Om jag var du skulle jag göra volten lite mindre och precis rund, så att han får gymnasticera upp sidorna när han måste följa ditt bestämda voltspår. Och jag tror inte att det skulle göra något om du red honom med ännu kortare steg i traven, i alla fall när han ska vara låg och rund.
Om du får honom mer runt innerskänkel + rundare i detta arbetet kommer du att ha igen det senare när du tar upp honom :)

Vad trevligt det ser ut! Härlig inställning verkar hon ha!:)
Resebros ridhus är ju så härligt också.
(är där och tränar ibland)

Tack så mycket för dina åsikter!

Ja, det var faktiskt inte planerna på tt det skulle vara en volt, utan red på en kvadrat nere vid filmkameran. Brukar dock mjuka upp hörnen lite för att göra hörnplaceringarna lite enklare :) Försöker att undvika att fastna på böjda spår för mycket :)

Du har helt rätt med att han gärna vill ånga iväg. Han är oerhört het om han sätter den sidan till, men det har blivit betydligt bättre nu, än om han skulle behöva vänta ytterligare lite till :)

*KL

Tänkte bara i efterhand tacka för inläggen efter mitt senaste klipp (bättre sent än aldrig :angel: )! :)

Jobbar på med att få ner benen och hälarna mer, det blir sakta bättre... ;) Sedan är hon bra bred också så det går inte att ha lika raka/långa ben som på en "normalare" häst, men det ska absolut bli bättre än det är nu.

Alltså jag tycker inte din häst ser ren ut på klippet. Kan inte säga varifrån orenheten kommer, men det är nåt som inte stämmer där för mig.

Låter konstigt... Han kollades UA för bara någon vecka sedan (rutinkoll)...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka