###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jättefin!

Ser ingen orenhet vare sig på den du rider el Deimions.

Man kanske ska vara lite försiktig med att påstå att man ev tycker sig se en hälta/orenhet på en film som nån lägger ut. Då börjar alla plötsligt se orenheter som inte ens finns o påtala detta.

"Sanning" är ju oftast bara en överenskommelse mellan en grupp människor och behöver inte ha något med ren fakta att göra.

Deimions häst är dessutom vetkollad o konstaterad UA för bara nån vecka sedan

mmm det är verkligen så. I mitt fall så är Z dessutom min medryttarhäst så det är inget jag kan bestämma, om han ska kollas eller inte. Fast än jag och ägaren pratar mkt om hur han känns...

Jag glömde att skriva det jag skulle om mitt klipp, att varken han eller jag är så duktiga på skolor. I hans fall för att han är dels inte så stark och dels inte riktigt vet vad jag vill (han är riktigt ambitiös). I hans fall för att jag inte lärt mig på hästar som kan, så nu får jag lära om lite. Men vi kämpar på. De flesta sakerna i LA går som en dans nu, så tanken är att han ska gå MsvC under våren, antingen med mig eller med hans ägare.

+ alla andra i diskussionen :) Ja, det tror jag ligger en hel del i. Visst, han är stark för sin ålder och i förhållande till hur lite han faktiskt är riden, men helst vill han gå i en hög form och bara paddla på framåt. Att vänta, komma till ro och bli låg i formen är något han tycker är väldigt svårt och oerhört muskelkrävande. Som jag tidigare skrev har vi "börjat i fel ände" och det är inte förrän nu vi har kunnat lägga ner honom så djupt i formen som vi gjorde på filmen. Tidigare har jag ridit honom i hans mest komfortabla form, så vi visar upp vår absolut svagaste punkt på den senaste filmen, men det blir bättre! :)

Eftersom att han är oerhört lättlärd, lärde sig byten på bara tre-fyra lektioner och nu gör han med lätthet två byten på en långsida så har vi kunnat "leka" med de svårare rörelserna, men nu är det dags att börja fokusera på mer basic saker igen.

Jag känner att han gärna blir lite ojämn i kontakt och bjudningen när jag rider honom i så låg och rund form, vad jag tror beror på bristande styrka. Han känns oerhört "sårbar" i den formen och det ärju för att han inte är tillräckligt stark än. När han inte orkar släpper han bakkärran, viker in mulen alternativt söker sig över tygeln i försvar för att underlätta för sig själv. Vid ett par tillfällen blir han lite glappig i kontakten på filmen, och blir då ojämn i sitt påskjut och det är det jag tror gör att vissa tycker att han ser oren ut. Det är ju i själva verket styrkan som brister, vilket ger försämrat/något ojämnt påskjut skulle jag vilja säga :)

Vi visar upp vår absolut svagaste punkt för tillfället. Det är min första unghäst, han är stor och sparsamt tagen och jag gör så gott jag kan för att det ska bli så bra som möjligt :)

Ja och det är ju därför man inte ska börja i fel ände ;) Du har ju ingen bra form i den högre formen heller pga det. Jag skulle inte kalla din häst stark för sin ålder utan tvärtom faktiskt.. det är ju därför han paddlar på och kommer upp i form och har svårt att gå lägre.

Man behöver ju inte lägga ner dom så djupt i början men huvudsaken är att man lägger ner halsen framför manken så hästen blir någorlunda horisontal i överlinjen typ manken som högsta punkt och inte någon del av den övre halsen och sedan en invikt böj på huvudet som det brukar se ut när folk tror att dom lägger ner sina hästar. Annars får man inte genomsläppligheten över rygg och länd.

Såhär ska det helst se ut..

2Divweb.jpg

Senast ändrad:

Jag litar på mig och min tränare, så jag tror att det kommer bli bra tillslut! :)

Jag skulle skriva nåt... men så sa fio exakt det jag ville få sagt!

Om han är lättlärd nu kommer han att vara det senare också, så krumelurer får ni ju snabbt på plats sen om grundarbetet blir riktigt gjort.

Ja det är klart Du måste lita på din tränare, eftersom det är Du som rider.. annars får Du ju byta.

Har verkligen inte för vana att leta orenheter och skriva om det här. Som AmandaF skrev är det nog genomsläppligheten och styrkan som brister som gör att kontakten glappar och det jag reagerar på.

Ja och det är ju därför man inte ska börja i fel ände ;) Du har ju ingen bra form i den högre formen heller pga det. Jag skulle inte kalla din häst stark för sin ålder utan tvärtom faktiskt.. det är ju därför han paddlar på och kommer upp i form och har svårt att gå lägre.

Man behöver ju inte lägga ner dom så djupt i början men huvudsaken är att man lägger ner halsen framför manken så hästen blir någorlunda horisontal i överlinjen typ manken som högsta punkt och inte någon del av den övre halsen och sedan en invikt böj på huvudet som det brukar se ut när folk tror att dom lägger ner sina hästar. Annars får man inte genomsläppligheten över rygg och länd.

Såhär ska det helst se ut..

2Divweb.jpg

Vilken underbart bra bild på den lägre formen! Är det kanske min favorit Uta Gräf?

Korrigering: Ser ju efter en noggrannare titt att det är Ingrid Klimke!

Senast ändrad:

Eller hur!! Förbannat synd bara att så få förstår innebörden och hur viktigt det faktiskt är. Hade sparat många träningsår :D

PF: Exakt

Jag fattar hur viktigt det är, men har aldrig hittat en tränare som kan hjälpa mig att uppnå det :( Nu när jag jobbar med en CR-instruktör - som för övrigt inte är dressyrmänniska - tycker jag plötsligt att jag då och då börjar nosa på det som jag vill ha. Men jag har ack så långt till målet att när som helst kunna rida ut halsen med bibehållen bakbensaktivitet och utan att vi hamnar i framvikt. Det är ta mig tusan inte lätt!

Det ska gudarna veta att det inte är lätt :D

Kyra är fantastisk på att uttrycka sig, intressant artikel!!

Bra artikel. Självklarheter som man ändåofta glömmer bort. Mitt största problem för att utvecklas är självdisciplinen....

Åhhh... Vad skulle man inte ge för att få träna ett par timmar för Kyra...:love:
Tips också att läsa bloggen om de som är/har varit över hos henne och Richard på Ridsports hemsida :)

Jättefin bild , önskar man såg sånt oftare IRL .
Ser tyvärr väldigt mycket "idag ska min häst jobba lång och låg " och då är det på bogarna deluxe och ingen bak med i bilden öht . Än mindre uppe i manken och utsläppt hals .
Det är som sagt inte så lätt, men önskar ändå medvetenheten om vad som eftersträvas hade funnits mer . Gäller även en hel del tränare . :( ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka