###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jag litar på mig och min tränare, så jag tror att det kommer bli bra tillslut! :)

Fio har ganska (:devil:) bra blick och om hon kommenterar någon film så är det enbart för att hon tycker att det finns bra utvecklingspotential.

Tycker hon att det är ett hopplöst fall säger hon inget.:sneaky:

Jobba på med att få honom att stretcha ut överlinjen, jag tror också mycket på det jobbet.:)

KL.
Jag har ju som vanligt ingen träningsfilm att komma med offentligt, men hoppas ok att få vara med på ett hörn med en av mina dressyrbäbisar som jag hoppas kunna visa upp mer under årens lopp.
Just hemplockad ifrån lösdriften och går för närvarande ensam, men när hon har "landat" finns det kompisar som väntar.

http://www.youtube.com/watch?v=7W71D2Lna1k

*kl* Äntligen är vi igång fullt ut! Med lite nya påhitt :D Tanken är i korta drag att han ska få bättre teknik, koordination bak, helt enkelt jobba bättre bak och sluta fuska. Vi får backa några steg men tycker att kvalitén blir så mycket bättre - dessutom tillåter han mig rida mer. Ådi har aldrig fått lära sig skänkeln ordentligt vilket gör piaff- och passagearbetet väldigt svårt men detta känns som om det kan vara ett bra verktyg! Givetvis är det inget eget påhitt utan i samråd med Ådis sjukgymnast. :)

http://youtu.be/lHKRIT1G2DI

Riktigt kul att se en film ifrån er igen. Hoppas att den nya träningen håller honom fräsch och fin. Det har varit roligt att få följa er utveckling under de senaste åren. Det är inspirerande! Tack!

Ja och det är ju därför man inte ska börja i fel ände ;) Du har ju ingen bra form i den högre formen heller pga det. Jag skulle inte kalla din häst stark för sin ålder utan tvärtom faktiskt.. det är ju därför han paddlar på och kommer upp i form och har svårt att gå lägre.

Man behöver ju inte lägga ner dom så djupt i början men huvudsaken är att man lägger ner halsen framför manken så hästen blir någorlunda horisontal i överlinjen typ manken som högsta punkt och inte någon del av den övre halsen och sedan en invikt böj på huvudet som det brukar se ut när folk tror att dom lägger ner sina hästar. Annars får man inte genomsläppligheten över rygg och länd.

Såhär ska det helst se ut..

2Divweb.jpg

Vilken fin bild!

Och så svårt, jag vet ju verkligen det..

Åh, vad fina ni är! Ser jättetrevligt ut!
Och alla knep som fungerar är bra knep :up:

Alla sätt är bra utom de dåliga ;) Spännande att se om det ger de resultat du önskar! Du får uppdatera oss :D

Gud va kul att se hur mycket ni fortsatt utvecklas!! Härlig galoppsax :)!

*kl*
Sitter sj och saknar både träningen och tävlingarna, råkade då hitta en gammal film på filmkameran på mig och Forsythia för flera år sedan. Startade en MsvB:2 i Willands, minns att vi fick höga % och blev 2a efter fantastiska E.A. - Donna Romma.
http://www.youtube.com/watch?v=DyeuvXrQxMc

+catrool: Tack så mycket! :)

Victovie: Tack! :bow: jag har äntligen hittat knapparna för att göra saxen. Har alltid haft så svårt för den. Hoppas att ni snart kommer igång igen!

Gud va kul att se hur mycket ni fortsatt utvecklas!! Härlig galoppsax :)!

*kl*
Sitter sj och saknar både träningen och tävlingarna, råkade då hitta en gammal film på filmkameran på mig och Forsythia för flera år sedan. Startade en MsvB:2 i Willands, minns att vi fick höga % och blev 2a efter fantastiska E.A. - Donna Romma.
http://www.youtube.com/watch?v=DyeuvXrQxMc

Men herrejösses så fint du rider människa! Det ser så harmoniskt och trevligt ut. Och din häst är bara helt underbar :love:

En blödning på gaffelbandsfästet. Prognosen är positiv och igångsättning till våren om allt går bra

Waco: Inte helt lätt nej, hittade det själv efter mängder av saxar i skritt och sen på lång f.d. banvall där man kunde fokusera på just övergångarna sida till sida ^^... När man väl hittat det och inte tänker för mkt så känns det tom enkelt ibland :)!

Hellas: Tack så mkt!! :love:

Senast ändrad:

Jättefin bild , önskar man såg sånt oftare IRL .
Ser tyvärr väldigt mycket "idag ska min häst jobba lång och låg " och då är det på bogarna deluxe och ingen bak med i bilden öht . Än mindre uppe i manken och utsläppt hals .
Det är som sagt inte så lätt, men önskar ändå medvetenheten om vad som eftersträvas hade funnits mer . Gäller även en hel del tränare . :( ?

Det lämnar en sorglig känsla att se bilden på Klimke och läsa Kyras artikel. Båda visar och beskriver en häst som ÄR i balans vilket en häst NATURLIGT ÄR om den är verkad så att den står naturligt rakt på sina hovar!

Medvetenheten om vad som eftersträvas är det inget fel på alls, det saknas bara, även hos tränare, kunskap om var hästens problem kommer ifrån!

Att se filmerna på den här tråden, ambitiösa balanserade ryttare på talangfulla hästar som på grund av rådande hovslagarkultur är GJORDA OBALANSERADE och DÄRAV har svårt för sig i träning/utveckling är extremt frustrerande och djupt ledsamt.
Hänvisar till pågående hovtrådar och svarar gärna på frågor, även PM. MVH

Förlåt om jag misstolkar dig nu men menar du att hästar med rätt verkade hovar är balanserade under ryttare och alla andra hästar är obalanserade? Per automatik? :confused:

Jag är den första att hålla med om att det fattas sanslöst mycket kunskap om hästens hovar men det känns lite väl magstarkt att skriva att dressyrhästars problem härrör från hovarna. Punkt.

Hästar har fler kroppsdelar, min häst har ben, rygg och hals bara för att nämna några. Han har dessutom utrustning i form av sadel och huvudlag. För att inte tala om en högst väsentlig komponent i ekvationen:

Ett bihang på ca 52 kg mitt på ryggen.

Jag blir rädd när någon uttrycker sig på det där viset. Jag drömmer om en dag då det går att prata om hovar utan att starta världskrig och ditt inlägg känns inte särskilt hjälpsamt i den frågan. :crazy:

Om du/ni/alla går in och läser singers inlägg så ser ni att hon bara har ett svar till alla problem.. och det är felverkade hovar.

Du tolkar mig alldeles rätt att hästar är obalanserade (redan innan ryttaren sitter upp) om hovarna står i fel vinkel på marken.
Mer eller mindre, per automatik, beroende på hur mycket vinkeln skiljer sig från det som är fysiologiskt korrekt för hästen, vilket är samma för alla hästar.

Jag vill gärna ställa en fråga till er som svarat o kommenterat:
Om detta är sant, skulle ni vilja veta det då eller inte? MVfråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka