###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Det skriver jag verkligen under på.

Red igenom MsvC:2 igår. Hästen var fantastisk innan och allt satt verkligen. När det sedan skulle fungera i programmen så blev det hela tiden småmissar och det var utan tävlingsnerverna hos piloten. Vi får väl se hur det går imorgon.... Kul ska det bli i alla fall.

Ska hålla tummarna!

Ungefär samma som för mig innan sista tävlingen. Red igenom programmet på träningen två dagar innan och hon var verkligen helt super. Knappt en enda miss o så fin i formen.
Sen på tävlingen hade vi allt från 3 till 8:cautious:
" Nä men nu BYTER jag här i förvända!" Så 3 på förvända efter att jag desperat rättat o sen 7 på bytet. :meh:

haha, ja de är då tusan inte lätt att rida!
Vi hade ganska mycket bekymmer med att befästa singelbytena då min fröken fick prestationsångest (i vanlig ordning..) och således överanalyserade allt vad byteshjälp innebar. Så med facit i hand är jag oerhört glad över att nu lugnt och sansat kan sitta och rida 3or utan någon större ansträngning.. den där poletten trillade ned liksom. Men så har hon varit med allt, hon har ganska lätt för det svåra (när hon förstått och känner sig trygg) men har desto svårare med det lätta vilket innebär att grunder och basicträning är det som vi behöver allra mest. Jag kan känna att jag får för få ridpass för att hinna med allt vi ska/bör kunna nu. Men jag sitter lugnt i båten och hoppas att poletten ska trilla ned även i piruetterna och att jag sedan bara kan viska ett magiskt ord a la Edward Gal och att en perfekt piruett bara blir till. :D

Gällande serierna tror jag det är superviktigt att man långt innan har bestämt sig för vad man ska göra, antingen i vart 4rde eller vart 3dje. Att försöka göra det enbart för säte/skänkel (man hinner inte tygelratta när man är nere på varje/vartannat), ha slutpunkten fast i sikte och att våga komma till ridning. Smackning är ett tips som kan hjälpa både häst och ryttare att hitta tajmingen och för att göra byteshjälpen lite tydligare. Ni är fina, så jobba på! :up:

Tillägg: Dessutom byter din häst superflott så får ni lite bättre 'pli' på serierna så kommer ni plocka många poäng!!

Senast ändrad:

Piruetterna jobbar vi just nu antingen genom att rida i en öppna i skritt, fatta o sen vända några språng (men man kan ju snabbt räta ut sig o kasta sig runt i en mellandelsvändning...mycket lättare o går mycket fortare:meh:) eller samlad galopp med öppnatänk på en 20-metersvolt o så vända 2-3 språng. Det funkade riktigt bra i torsdags iaf.:D

Att "vänta" har aldrig varit Hedwigs starka sida (o vem fan orkar vänta på den där långsamma tanten på ryggen:sneaky:) o hon gillar att byta o tycker själv hon är duktig på att räkna så därför blir det lätt lite räknemissar..men när hon är helt med mig då behöver jag i princip bara sitta om o får så himla härligt flyt i både 3: or o 4: or:love:

Men visst är det hur roligt som helst när man kan börja träna mer avancerade grejer! Intressant är också att trampet kan jag använda för att förbättra, inte bara traven utan även galoppen och när jag gjort några bra halvpiruetter kan hon trava för en miljon. Allt som hjälper till att mjuka upp o vinkla bakknäna:up:

Nu vill jag se ny film på din fina!

O Polly

Tack snälla!:love:

O Saigon, den enda som jag hade ridit byten på innan Heddan var din gamla som jag fick prova på några gånger. Du kommer väl ihåg.:D Var en himla rolig vecka det där. Både Falsterbo o rida din fina häst!

Jag är också imponerad av dina senaste filmer. Har ju själv ett sto med alldeles för mycket åsikter i komb med för mycket explosivitet och jag är inte i närheten av vad du och Heddan åstadkommer.

Det ser väldigt lätt ut när du rider. Så du måste gjort ett otroligt bra jobb med henne.

Jag är också imponerad av dina senaste filmer. Har ju själv ett sto med alldeles för mycket åsikter i komb med för mycket explosivitet och jag är inte i närheten av vad du och Heddan åstadkommer.

Det ser väldigt lätt ut när du rider. Så du måste gjort ett otroligt bra jobb med henne.

Tack snälla du!

Tror det är en evig balansgång när man rider ston. Att utmana lite i taget utan att pressa dem över gränsen.
Hedwig är både ranghög o har ett enormt självförtroende. Ingen man direkt kommer in o dikterar villkoren för hur som helst. Det är ett ständigt förhandlande, gullande, lite mer sträng, gullande, förhandlande etc. Plus att jag alltid måste vara lugn o ha tålamod för fem personer.
Men jag älskar det, har aldrig tråkigt en sekund på hennes rygg.:)

Hedwig är både ranghög o har ett enormt självförtroende. Ingen man direkt kommer in o dikterar villkoren för hur som helst. Det är ett ständigt förhandlande, gullande, lite mer sträng, gullande, förhandlande etc. Plus att jag alltid måste vara lugn o ha tålamod för fem personer.
Men jag älskar det, har aldrig tråkigt en sekund på hennes rygg.:)

Åh gud, det lät som att du beskrev min dam precis. Här har dock förhandlingarna brutit samman för tillfället och det råder inbördeskrig :meh: :cautious:

Tror bannemig de är systrar. Känner väldigt väl igen de där movesen, men här är vi inte på några tramp inte, utan de plockas fram redan på skänkelvikningsnivån. :mad:

Haha det gör vi nog allamed ston. Sätter igång min tant efter att hon varit mammaledig och det är jättekul, skogsridningen alltså, dressyren kan väl matte sköta själv?

Tror bannemig de är systrar. Känner väldigt väl igen de där movesen, men här är vi inte på några tramp inte, utan de plockas fram redan på skänkelvikningsnivån. :mad:
Du kanske missade den där 3:e ansökan innan du begärde att hon skulle utföra en skänkelvikning..
Sånt går inte för sig!
a038.gif

Och även om du hade skickat i den så hade hon kanske ännu inte godkänt den...

:laugh:

Men visst är de ändå helt underbara! Våra ston alltså.:love:

Haha!
Min dam får man fråga väldigt snällt. Säger man åt henne vad hon ska göra svarar hon: Aldrig i livet! Skit på dig kärring! :devil:

Om man frågar snällt om hon skulle kunna tänka sig...? Så svarar hon ofta Jajamensan!!
Eller så säger hon nej, och då får man fråga igen.

Haha det gör vi nog allamed ston. Sätter igång min tant efter att hon varit mammaledig och det är jättekul, skogsridningen alltså, dressyren kan väl matte sköta själv?

Håller också på att sätta igång, men här råder motsatt åsikt. Hennes bestämda uppfattning är att skogsridningen får matte sköta själv. Om hon nu prompt måste ut i skogen så talar hon tydligt om sin åsikt, ett mindre krig råder även här. Hon tycker att "ro hit en dressyrbana NU, så vi kan ägna oss åt något skoj". Väl där så försöker hon visa allt hon kan, och lite till, allt på samma gång. Puh... :crazy::D

Har du varit iväg?:)

Var iväg idag och skrapade ihop 60.67% i debuten i MsvC:2. Det känns godkänt! Nu ska vi hårdträna för att hitta en lite stadigare och högre form i den förvända galoppen. Fick en sjua på ett enkelt byte och en bakdelsvändning bl.a.

Bidrar med en film från dagens tävling.
http://youtu.be/fRv74mHLHyw

Det var första gången vi red klassen och vi fick 60.67%. Som vanligt hade jag problem att komma till ridning på tävling och det blev värre ändå när hästen blev spänd. När jag blir passiv så blir han lång och det syns ju även på filmen. Jag tycker nog att jag kan behöva korta tyglarna något, vad tycker ni?

Vi fick allt mellan 5-7 och sjuorna kom på första bakdelsvändingen, det andra enkla bytet, båda halvvolterna och "transportgaloppsträckorna".

Nu blir det tränatränaträna! :-)

Senast ändrad:

Jag utmanar inte alls min. Då blir det farligt. Utöver att hon är sto, är hon överrörlig, får lätt mjölksyra, är explosiv och med samlingen kommer den där hårfina anspänningen och energin som man vill ha, men den gör henne läskig också.
Hon har dessutom en stort portion flyktbenägenhet, så det största arbetet vi gör, är att jobba med mig.:nailbiting:

Lite för mycket utmaning, men jag har haft henne sedan hon var föl, hon älskar att bo här och vantrivs/blir orolig i andra stall.

Därför blir jag imponerad över att det ser så lätt ut när du rider, för jag vet hur svårt det är. Man måste nästan ha haft en sådan här häst för att verkligen förstå det.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka