###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jag vill, så här i efterhand, skriva att jag tycker att det var kul att se gamla filmer på dig och Heddan. Att hästarna utvecklas i och med utbildningsgrad ser vi ganska ofta här men även du har ju gått framåt enormt sen dess. Det ger en annan lite hopp! :d

Tack! Jag tycker av det jag sett av dig så är du väldigt duktig samt att du har så bra inställning så du kommer snart rida bra mycket bättre än vad jag gör.

Eftersom detta är en filmtråd så kan jag bidra med en ny film.:) Åkte till ridhus igår för att kunna rida igenom henne lite bättre. Hon var inte ordentligt riden på en vecka pga tappsko samt när den kom på snöstorm o sen regn o töväder. Jag red visserligen i snöstormen men bara 20 minuter och regnvädret ägnade jag åt backträning.
Filmen är från igår och hon svänger lite i bytena samt att det blir lite blandat i vart 5,4 o 3.:angel:
http://www.youtube.com/watch?v=46KADOUuxco

*liten input*

Sedan vad man kallar en ordinär häst resp en häst "över medel" beror ju på vad man har för referensram.

Jämför man t.ex. med alla hästar, även ponnyer, kallblod, travare etc? Med alla storhästar? Med alla ridavlade hästar? Med alla SWB? Med alla hästar som kommer till visning på unghästtester? Med alla hästar som någon gång startar en dressyrtävling? Med alla hästar som går GP? Med alla hästar som startar världscupen?

Helt sant, allt är ju relativt!

Men i min (lilla) värld så jämför jag hästar som är avlade för ridning. Om man då tar rörelserna på en unghäst i 3-års åldern så måste man väl anse, om man relaterar till poängskalan, 6-7 som ordinär och 8-9 som över medel eller mkt bra.
Vid högre ålder och uppsuttet är det ju fler faktorer som spelar in, ryttare, utbildning osv vilket gör det hela mer svårbedömt utifrån hästens grundförutsättning, tror jag. Sen naturligtvis vilken miljö man själv vistas i dagligen och vilka hästar man själv är van att se påverkar ju intrycket en hel del.:)

Jag kan svara på vad min referensram är. Pratar vi om dressyr och dressyrtävling så har jag ridhästar, s k "halvblod" som referensram. Så om någon skriver "ordinär" om en häst här på dressyrforumet så tänker jag mig en häst som är slätstruken och alldaglig (dvs medel eller lite sämre än medel) jämfört med andra ridhästar (typ SWB eller annan jämförbar stambok).

Hedwig använde sin hästs siffror (46 p) som "bevis" för att den är ordinär, det var därför jag svarade henne, jag reagerade på att hen såg dessa siffror som ordinära. Jag är väl medveten om att ett unghästtest inte säger allt, har själv visat flera av mina egna och även anlitats för att visa andras hästar.

En häst som blivit bedömd som klass I är, de facto, högre bedömd än snitthästen. Det är inte så stor andel av alla ridhästar som ens visas på unghästtester, ofta pga av att de inte är "färdiga" eller för att ägaren inte tror att de kommer att få så bra poäng. Redan där sker alltså en utsållning, dvs det är en större andel "översnittethästar" som visas än "undersnittethästar". En häst med de siffror som Hedwigs häst hade (46 p) hamnar i stort sett alltid bland den bästa tredjedelen på en visningsplats, tänk då även på att de redan är utsållade i förväg. Så att tro att 46 p är medelmåttigt och ordinärt är felaktigt. Sedan finns det så klart hästar som blivit för högt bedömda eller som haft en skitdag just på visningsdagen så klart. Men det är konstigt att använda siffrorna som "bevis" för att hästen är ordinär.

Kan även lägga till: Jag har aldrig någonsin påstått att det inte krävs en duktig ryttare för att utbilda en häst till svår klass men ryttare kan inte trolla (eller, ja EG kan väl nästan), hästarnas grundkvaliteer är otroligt viktiga. Jag tror att de flesta hästar hindras av sina ryttare, inte tvärtom (dvs att hästen har bättre grundkvaliteer än vad ryttaren kan utnyttja).

*kl*

Jag har ett liv. Ibland inkräktar det på min moderatorroll.
Då hoppas jag att vuxna människor kan hålla sig till ämnet och forumreglerna.
Tack på förhand.

LenaH, moderator.

KL

Jag har nu rensat bort ytterligare inlägg. Kan ni släppa detta nu och skärpa till er.

Tack!:)
Extra duktig idag också på träningen. Mattes fina häst!
a058.gif

http://www.youtube.com/watch?v=is2JNFKNSB0
Hade lite film med travjobb från när vi var iväg till ridhus i helgen. Jobbar henne ofta så här, med att försöka variera steglängden o försöker få ännu mer variation. Hon var lite sträv här eftersom hon knappt gjort något veckan innan men kom ändå till ganska bra arbete emellanåt.

Delvis knapplån

Så många duktiga ryttare med fina hästar här i tråden, älskar att kolla på alla filmer, blir så himla inspirerad:) Längtar dock ännu mer till min Donnerfly-madam ska ridas in:d

http://www.youtube.com/watch?v=is2JNFKNSB0
Hade lite film med travjobb från när vi var iväg till ridhus i helgen. Jobbar henne ofta så här, med att försöka variera steglängden o försöker få ännu mer variation. Hon var lite sträv här eftersom hon knappt gjort något veckan innan men kom ändå till ganska bra arbete emellanåt.

Vad menar du? Kan rolls roycen vara sträv? :sneaky:

Heddan har verkligen blivit jättefin.. var rätt längesedan jag såg en film på henne nu och galoppen framförallt är det ju väldigt stor skillnad på.. tramp-samlad-galopp- tramp.. ja du det skulle vara för 2 år sedan det !! Då hade hon skickat in dig i ridhusväggen.

Bra jobbat!!!

Då hade hon skickat in dig i ridhusväggen.
Tror du..:angel:

Men jag tycker också att hon har blivit duktig o känns som en miljon de där stunderna när hon håller ihop och är på plats.:)
Tycker att trampet är ett himla bra verktyg att använda för att förbättra gångarterna och tur (!) för mig var detta något som hon ändå hade hyfsat lätt för.

Du har ju sett henne sen hon antingen hasade runt i lätt fyrtaktig galopp eller varför inte sjumilasprång i framstupa sidoläge så du kan ju intyga att hon verkligen inte har varit en rolls royce alla dagar i veckan under åren som gått och att hon eventuellt har utvecklats litegrann..;)

Ja lite...eventuellt

:sneaky:

Nä men ..Ja för tusan, du hade en lång period av traggel ett tag och ibland undrade jag om det kommer nått ljus i tunneln..men sen helt plötsligt gick ni framåt 5 snäpp på ett bräde. Det är ju så det är..man sitter där i evigheter och undrar om det fan inte ska hända nått snart och sen helt plötsligt trillar massa poletter ner och sen undrar man... när fan hände detta? Det gäller att fortsätta kämpa och aldrig ge upp!

Jag tror ni kommer få ett fantastiskt roligt år!

..och när poletten plötsligt trillar ned glömmer man lätt bort vilken resa man faktiskt har gjort! Inte dumt att tänka tillbaka ibland och faktiskt ge sig själv en klapp på axeln och framförallt ge hästen cred för att den hängt med både på dåliga och bra ridpass. :bow:

Just nu sliter jag mitt hår över piruetterna som stundar i MsvA och St George. Serierna sitter men de där förbaskade piruetterna innebär prestationsångest de luxe, framförallt för lilla svart som på alla vis försöker göra rätt, men byten i varje och kasta sig runt på ett ben var visst inte riktigt vad som var avsett... :banghead:

Hoppas!:)

Men att vara duktig på tävling o vara duktig hemma är ju två skilda saker som vi vet.:wtf:

Det skriver jag verkligen under på.

Red igenom MsvC:2 igår. Hästen var fantastisk innan och allt satt verkligen. När det sedan skulle fungera i programmen så blev det hela tiden småmissar och det var utan tävlingsnerverna hos piloten. Vi får väl se hur det går imorgon.... Kul ska det bli i alla fall.

..och när poletten plötsligt trillar ned glömmer man lätt bort vilken resa man faktiskt har gjort! Inte dumt att tänka tillbaka ibland och faktiskt ge sig själv en klapp på axeln och framförallt ge hästen cred för att den hängt med både på dåliga och bra ridpass. :bow:

Just nu sliter jag mitt hår över piruetterna som stundar i MsvA och St George. Serierna sitter men de där förbaskade piruetterna innebär prestationsångest de luxe, framförallt för lilla svart som på alla vis försöker göra rätt, men byten i varje och kasta sig runt på ett ben var visst inte riktigt vad som var avsett... :banghead:

Håller med o eftersom jag har lärt mig samtidigt som Hedwig så kan jag tycka att hon har varit/är tämligen tålmodig.:love:

Låter avancerat med piruett på ett ben..:D
Vi håller också på med piruetterna... O serierna är inte hundra på något sätt..123, 123, 12345..1234..123..12..men vad faaanO_o
O sen på tävling så ska man ju helst försöka få ihop hela paketet igen efter en ökning för att sen kunna rida tex 5 byten i vart 3e:wtf:
Halvhalter är inte riktigt vår grej:cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka