###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jag utmanar inte alls min. Då blir det farligt. Utöver att hon är sto, är hon överrörlig, får lätt mjölksyra, är explosiv och med samlingen kommer den där hårfina anspänningen och energin som man vill ha, men den gör henne läskig också.
Hon har dessutom en stort portion flyktbenägenhet, så det största arbetet vi gör, är att jobba med mig.:nailbiting:

Lite för mycket utmaning, men jag har haft henne sedan hon var föl, hon älskar att bo här och vantrivs/blir orolig i andra stall.

Därför blir jag imponerad över att det ser så lätt ut när du rider, för jag vet hur svårt det är. Man måste nästan ha haft en sådan här häst för att verkligen förstå det.:)

Tusen tack! Förstår dig mycket väl och skulle inte heller utmana ödet alltför mycket om jag vore i dina kläder.
Tror du har ganska mycket mer nerv i din. Hedwig muttrar egentligen mest o blir stark o svårpåverkbar blandat med lite hopp på bakbenen o en o annan kapriol men så mycket mer blir det inte. Hon har tex aldrig försökt bocka av mig eller liknande.
(Förutom en gång då vi mötte älg i skogen o hon skenade samtidigt som hon försökte bocka av dövikten på ryggen=hennes matte:cautious:)

Men det har verkligen inte varit så lätt alla gånger men nu de stunder hon är på plats så känns det lika lätt som det ser ut. Underbar känsla!:)

Tycker du ska vara riktigt nöjd!:) Ser mjukt och trevligt ut.
Testa att få lite mer snurr på honom nästa gång för det syns att det finns en hel del mer att hämta, framför allt i traven.
Har han bra skritt? Läng ut tygeln mer så kan du plocka gratis poäng på den ökade skritten. Är väl kof på den även i msvc?

Jättefina är ni o så kul att se!:)

fin och mkt välutbildad häst, vilket syns, lydig och utbildad!

behövs mer energi och tryck och visande av att kunna variera hela tiden i tryck och reaktion osv, för MSVC. tycker poängen är rättvis pga detta och ni har mer att hämta om du filar på det ovan!

jag hade filosoferat lite över din rörliga underskänkel i det sambandet. där har du lite av nyckeln. om hästen blir kvickare och mer reglerbar i energi/tryck, respons för sitsen kommer du inte behöva vare sig bli spänd i din sits eller det det översätter till, din rörliga aktiva underskänkel.

jättefin häst som sagt och mkt prydlig ritt! ni har som sagt mer att hämta ! :)

Hedwig:
jag tycker din problemlösning enligt klippet du lade ut är föredömligt. Ingen stor grej utan man rider ur det hela med lite finess, och sen blir hästen positiv igen. Jättekul att se och jag förstår både utifrån hur du löser det på klippet och tränaren som har samma filosofi, att ni når framgångar genom det förhållningssättet. Roligt att se ngn som har en så fin inställning till sin häst och sin egen ridning och relation till hästen i det att det är ett samarbete och takes two to tango. Inte att säga att jag tycker det är unikt i sig, ser många duktiga med samma förhållningsätt och då blir det kvitto. Men cred verkligen att du visar detta på klipp, riktigt fint att se.

Senast ändrad:

Tack så mycket! Det är just det där med att skapa tryck i honom som blir svårt på tävling. Jag slutar att rida och åker mest program... Han har massor med mer trav att visa men är ganska bekväm av sig och det är jag också, alltså det blir otroligt svårt att sitta på honom i den större traven. Nästa gång ska jag försöka att få till en snabbare takt, hade det igår på genrepet fast det kändes lite stressat. Men nu är han ju en häst som det är ganska svårt att se på när han är spänd. Bästa travdelen var ju kortsidan före andra öppnan och då var han superspänd, höll på att explodera ur sitt skinn typ. Men, det syns knappt, så på så sätt är han svår. Allt känns så mycket men det syns lite, om du förstår vad jag menar.

Hans skritt bedömdes med en nia som fyraåring så den är det verkligen inget fel på. Måste träna mer på det för om jag hade drivit på så hade det blivit taktinslag. Det var på gränsen hela tiden och det syns inte, jag vet. :P han är extremt duktig på att se avspänd ut!

Tack för berömmet! Jag har haft honom sedan han var två och nu är han fjorton år. :)

Det som är spännande är att min uppfattning och känsla från hästryggen stämmer inte alls med det jag sedan uppfattar från filmen. Tex var han väldigt spänd hela travprogrammet pga att han blivit rädd för läktaren och musiken. Knappt styrbart innan öppningar pga en urläskig fläkt längst ner vid ingången. Och det syns ju inte precis. Eftersom han var spänd så lade jag fokus på jämnhet och tyckte att jag lyckades ganska bra. Men jag ser ju på filmen att det behövs såå mycket mer energi och tryck. Nu gäller det bara att hitta nästa snäpp på träning och plantera det minnet i kroppen så jag hittar dit igen på tävling.

Tidigare har jag haft mycket svårt att överhuvudtaget sitta på honom i traven, har en hel del ryggproblem som ställer till det. Men nu har jag hittat en sadel som hjälper mig att till och med orka sitta kvar på röven hyfsat till och med i ökningarna. Jag tolkar dig som att du tycker att mina flaxande underskänklar är för att jag är spänd. Själv brukar jag känna tvärtom, att de fladdrar för att jag har för dålig muskeltonus och stabilitet. Men kanske finns det ett mått av spänning ändå, mitt i min överrörlighet?

Så kul att ha det på film så att jag tydligt ser var det brister just eftersom känslan och hur det ser ut sällan stämmer överens. Mer av allt nästa gång!

Tack mackan! Jag blir ju nästan generad över så fint beröm:o Har aldrig reflekterat direkt över hur jag hanterar situationen när vi stöter på patrull utan det kommer mer naturligt. Kanske en kvarleva sen jag tränade och tävlade med hund. Kräv inte mer än du kan reda ut o avsluta alltid positivt.:)

En 9:a!
Det var det jag misstänkte..läng ut tygeln nästa gång o håva in dina 18 poäng!:D
Vi får max en 7:a om domaren är glad o Heddan kan sträcka lite extra på baktån så vi åtminstone får en hovsbredds övertramp:angel:

Den är till salu ;) och jättetrevlig! Inga surtendenser nånstans utan går mer än gärna framåt. Den förvända galoppen jag gör -testade för första gången att göra en sån båge igår.. Rätt ok för att vara så grön.

Du rider så jäkla fint, följsamt och mjukt!
Så vill jag också kunna rida en dag :)

Gör situps så du blir mer stabil i bålen o du kommer att kunna sitta på honom o då "föra" honom i större gångarter med energi- som jag tror att han har i sig.
Galoppen blir alldeles för avvaktande- RID framåt!

Det kommer att göra skillnad i 10% o skänkeln kommer också att ge med sig. Fin häst o du kan mkt mer:)

Ska tänka på att rida mer framåt. Sååå nyttigt att se filmen som sagt eftersom jag verkligen behövde se hur det ser ut. Senaste filmen på min ridning var från 2006.

Han har definitivt mer gång att visa. Jag kan utan problem tömköra fram en sagolik trav och en galopp med hyfsat snabba bakben. Det är det som är lite frustrerande, att min ridning ännu inte räcker ända fram.

Senast ändrad:

Fin häst du har, gillar modellen och den aktiva bakkärran:d Påminner om min yngling som också är den ädlare, långbenta typen. Stam och ålder?
Sen rider du den jättefint:) Najs.

Bidrar med en film från dagens tävling.

Det var första gången vi red klassen och vi fick 60.67%. Som vanligt hade jag problem att komma till ridning på tävling och det blev värre ändå när hästen blev spänd. När jag blir passiv så blir han lång och det syns ju även på filmen. Jag tycker nog att jag kan behöva korta tyglarna något, vad tycker ni?

Vi fick allt mellan 5-7 och sjuorna kom på första bakdelsvändingen, det andra enkla bytet, båda halvvolterna och "transportgaloppsträckorna".

Nu blir det tränatränaträna! :-)

Det ser mjukt och fint ut när du rider och hästen är jättetrevlig. Det blir en riktig "dansör" när bakdelen blir lite mer engagerad och framdelen lite lättare :) Han ser ut att röra sig lätt och fint.

Ja, jag tycker att du skulle korta tyglarna lite till. Samt försöka ha armbågarna lite mer intill kroppen, lite mer tänka på att ha hästen framför dig.
Men det är lättare sagt än gjort i "stundens hetta".

I vilket fall som helst ser det lovande ut och du verkar vara medveten om var det brister. :)

Tack Solis. Jag ska tänka ännu mer på armbågarna. För några veckor sedan när vi började träna så var armbågarna hopplösa. Jag försöker tänka: handen buren och framför mig men under programmet tycks det mantrat ha flugit någon annanstans. :-)

Lovande känns helt ok men nu blir det träning på att hitta mer energi och tryck. Det blir mitt enda fokus på nästa tävling för nu vet jag ju att lydigheten fungerar i programmet även när han blir spänd. Det är dock inte dags förrän om sex veckor så tid till förbättring finns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka