###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jag vet ingenting om dig som person, dina kunskaper eller egentligen någonting om dig överhuvudtaget. Men ditt sätt att trycka ner Hedwig i det här inlägget är verkligen ett riktigt bottennapp. Jag har delvis följt tidigare diskussionsfrågorna som du deltagit i här på Buke och jag undrar om du förstår hur sårande dina kommentarer är? Du säger att du inte brukar kommentera filmer och jag tycker att du ska låta bli det även i fortsättningen. Den typen av synpunkter som du framför är det nämligen bäst att hålla för sig själv. Eller är ditt mål att faktiskt såra Hedwig? Jag förstår överhuvudtaget inte syftet.

KL
Hedwig: jag ser inte riktigt samma saker som Brille. Jag ser en häst som utvecklats både i sina gångarter och i sin hela utstrålning. Du rider henne mycket mjukt och trevligt. Jag önskar er lycka på tävlingsbanorna under året.
Tack!:) Och Solis, håller med om att hon tappar lite i skolorna och fick rådet att tänka på att inte rida dem så tvära och precis som du säger bara lite i taget.

Vad det gäller Brille så hyser hon ett enormt agg mot mig efter att jag genomskådade henne och sågade hennes helt bisarra inlägg. Hon blev förmodligen även helt rasande när jag rådde folk att ignorera henne istället för att svara på hennes märkliga svador.

Då hämnades hon genom att lägga ut mitt namn och hemort här och nu försöker hon återigen hämnas genom att totalt såga mig och min häst.
Och det är klart... om hennes ideal är det bilden av Dr Deb visar så är det klart att hon tycker att både Hedwig o min ridning är hemska.:)
Jag tar nog det mer som en komplimang.

Senast ändrad:

Tycker nog inte man ska hänga upp sig på vilka siffror hästen fick på våren när den är tre och visades lös i ett ridhus? Allvarligt? Det har knappast nått med framtiden att göra hur hästen sen visar sig under ryttare samt vilken ridbarhet och utvecklingsbarhet hästen har...det vet alla som vet nått om unghästar.

Dom där siffrorna speglar en dag i hästens liv vare sig hästen hade en bra eller dålig dag.

Själv har jag 2 hopphästar som är klass 1 även i gångarter. Den ena skulle nog ingen kalla för dressyrtalang, medans den andre rör sig betydligt bättre...den nyblivne 4 åringen har sämst poäng men är bäst av dom tre. Den som har sämst naturlig trav av dom tre har fått bäst poäng på det momentet.

Nej det har du rätt i. Toystory hade väl 6 på traven på 3-årstestet o den har det ju gått skapligt för.:D

Kul att se din häst som ung! Hon har onekligen gått från köttbulle till en häst med mer uttryck och framförallt mer luft under magen -bra jobbat!

Jag brukar inte kommentera filmer på det sätt som jag gör i det här inlägget. Jag brukar exemplifiera en företeelse/ide/teori/felaktighet med en bild/film utan att ange namn varken på häst eller ryttare. Men eftersom du Hedwig är så bra på att såga andra och eftersom mackan inte gillar att jag bara kommenterar GP-ekipage gör jag ett undantag.

fast vet du, nu får du ge dig med dina passiv aggressiva inlägg. Jag addresserar ALLTID dina inlägg tydligt att det är just dig jag addresserar, och gör försök regelbundet att ngnstans komma på bana med en verklig diskussion. Du svarar ALDRIG på mina inlägg tillbaka, däremot är du oerhört duktig på att nämna mig passivt regelbundet i dina passiv-aggressiva inlägg som öht inte är utformade som att du öht vill ha ngn diskussion. Lägg ner. Och ja - jag har trianglat ditt inlägg!

Tycker nog inte man ska hänga upp sig på vilka siffror hästen fick på våren när den är tre och visades lös i ett ridhus? Allvarligt? Det har knappast nått med framtiden att göra hur hästen sen visar sig under ryttare samt vilken ridbarhet och utvecklingsbarhet hästen har...det vet alla som vet nått om unghästar.

Dom där siffrorna speglar en dag i hästens liv vare sig hästen hade en bra eller dålig dag.

Själv har jag 2 hopphästar som är klass 1 även i gångarter. Den ena skulle nog ingen kalla för dressyrtalang, medans den andre rör sig betydligt bättre...den nyblivne 4 åringen har sämst poäng men är bäst av dom tre. Den som har sämst naturlig trav av dom tre har fått bäst poäng på det momentet.

Ja verkligen. Och dessutom om vi ska haka oss på siffror så faktiskt nuförtiden med dagens hästmaterial så klass 1 på ett treårstest är inte ekvivalent med en uber fantastisk häst, så där känns det som man förskjutit skalan på ngt vajsing sätt om man tycker att det är helt sällsynt att få klass ett, eller att merparten hästar som köps av ryttare som vill tävlingsrida, inte har såna pass goda kvaliteter i grunden i sig. sen vad det blir av just resultaten i sig i slutänden är precis som du säger, och som flera kommenterat, en kombination av väldigt många variabler i sig.

Jättefin! Har också en Topaasch hemma, kul att se flera :) Vi är inte i närheten av er nivå men vi jobbar på det, mycket nerv i fröken så det tar sin tid å jag verkligen inte rider bra men oj vilken känsla man får av att sitta på henne när det bara klickar <3

Hej Brille! Det är okej att ha olika åsikter, det är ju delvis vad ett diskussionsforum går ut på. Men detta är ett forum för tävlingsdressyr, vi som hänger här inne diskuterar dressyr utefter dom kriterier som gäller för just tävlingsgrenen dressyr. Om man som du har en filosofi/system som inte faller inom ramen för just tävlingsdressyr, så blir ju diskussionerna väldigt märkliga. Ungefär som att vi skulle gå in på tex westernforumet och diskutera deras gren utefter dom kriterierer som gäller för tävlingsdressyr, det hade ju formodligen blivit rätt märkliga diskussioner, eller hur? Kanske finns det ngt forum för folk som rider efter samma system som du? Det måste ju isåfall vara mer givande att diskutera där istället.

Tack!:) Och Solis, håller med om att hon tappar lite i skolorna och fick rådet att tänka på att inte rida dem så tvära och precis som du säger bara lite i taget.

Vad det gäller Brille så hyser hon ett enormt agg mot mig efter att jag genomskådade henne och sågade hennes helt bisarra inlägg. Hon blev förmodligen även helt rasande när jag rådde folk att ignorera henne istället för att svara på hennes märkliga svador.

Då hämnades hon genom att lägga ut mitt namn och hemort här och nu försöker hon återigen hämnas genom att totalt såga mig och min häst.
Och det är klart... om hennes ideal är det bilden av Dr Deb visar så är det klart att hon tycker att både Hedwig o min ridning är hemska.:)
Jag tar nog det mer som en komplimang.
Det finns ingen anledning att bli rasande över att du ber andra att inte bemöta mina inlägg. Det är ju väldigt snällt av dig. Tyvärr lyssnar de inte på dig.

Sörmland är ett landskap inte en ort. Det borde du veta.

Det är inget fel på din häst. Men du skulle nog titta lite mer på filmerna istället för att kommentera min person. Då skulle du nog se ett och annat i din ridning som behöver förbättras. Alla de där positiva omdömena från dina anhängare är bara smicker.

Tyvärr vet du tydligen lika lite om Dr Deb som du vet om hästens biomekanik.

Jag har nog missat då jag inte följt dina diskussioner speciellt närgående. Vilken ryttarbakrund har du? Vilken skolning, vad har du utbildat och vad har du tävlat?

Tack! Har inte varit i kontakt med så mycket Topaasch-avkommor förut, men hört att de brukar vara väldigt fina hästar som kan vara lite hårda i huvudet. Har inte märkt av det på min som tur är, hon är väldigt trevlig att ha och göra med :D

Klart att det handlar om att lära in. Alla hjälper måste läras in för att få exakt samma reaktion varje gång. Olika kombinationer betyder olika saker. Det är ingen kunskap hästen föds med. Visst den reagerar oftast fysiologiskt utefter förutsättningarna från hjälpen men vi vill ju styra (i ett optimalt läge) exakt hur och när det sker beroende på vad vi vill. Inlärning. Hästen ska ha lärt sig att förstå exakt hur den ska använda sin kropp. Givetvis handlar det myciket om styrka men muskelminnet finns inte där bara för att du en gång tryckte på rätt knapp.
Ja, jag tror att det du skrivit är detsamma som jag menade. Men det är inte detsamma som att lära in en hel rörelse. Ryttaren använder en viss hjälp tillsammans med andra i olika kombinationer för att få olika rörelser. Om man lär hästen att rösthjälpen "piruett" betyder rörelsen galoppbyte är det inte längre fråga om dressyr utan om cirkus.

Vad tycker du själv?

Vad ser du? Stoppa filmen, rita några linjer och tänk efter. Var skall den ha sina bakben? Var skall tyngdpunkten vara? Är din hand följsam eller "nickar" hästen? Har hästen grunden för de "krumelurer" du begär? Det är inte jag utan du som behöver svar på dessa frågor.

Trevlig häst som har grunden för att gå långt. Hoppas att du kan rida den så att den håller och ge den rätt förutsättningar/hjälp för att utvecklas.

Varför så bitter? Det är väl en väldigt trevlig häst och fin ridning som visas på videon. Kan till viss del hålla med om att hästen ibland inte är helt loss, utan "nickar" men det har väl snarare med styrkan att göra skulle jag tro.

Ja, jag tror att det du skrivit är detsamma som jag menade. Men det är inte detsamma som att lära in en hel rörelse. Ryttaren använder en viss hjälp tillsammans med andra i olika kombinationer för att få olika rörelser. Om man lär hästen att rösthjälpen "piruett" betyder rörelsen galoppbyte är det inte längre fråga om dressyr utan om cirkus.

Men det var ju inte direkt det Hedwig sa att hon skulle göra heller. Jag talar också i termer som att lära hästen piaff och passage. För det är ju trots allt det man gör. Den ska lära sig vad som förväntas av den.

Tycker att du drar på onödigt stora växlar.

Min är trevlig men har mycket nerv och hjärna som spökar och hon tycker en del men om jag hade varit mycket duktigare är jag säker på att hon kanske skulle vara mer på jorden. Hon är ju en fuxfröken också så det kanske spelar in ;) Har i omgångar tyckt att hon kanske är för bra för mig men sen så lyckas vi vara på samma nivå oh det är inte som någon annan häst jag ridit.

Har tre omkring mig här och de är så snygga hästar, explosiva och heta. Finns en här omkring som jag tror går MsvB- A och det hade varit väldigt intressant att se den live någon gång.

Hej Brille! Det är okej att ha olika åsikter, det är ju delvis vad ett diskussionsforum går ut på. Men detta är ett forum för tävlingsdressyr, vi som hänger här inne diskuterar dressyr utefter dom kriterier som gäller för just tävlingsgrenen dressyr. Om man som du har en filosofi/system som inte faller inom ramen för just tävlingsdressyr, så blir ju diskussionerna väldigt märkliga. Ungefär som att vi skulle gå in på tex westernforumet och diskutera deras gren utefter dom kriterierer som gäller för tävlingsdressyr, det hade ju formodligen blivit rätt märkliga diskussioner, eller hur? Kanske finns det ngt forum för folk som rider efter samma system som du? Det måste ju isåfall vara mer givande att diskutera där istället.
Bra att du skriver det, håller fullständigt med dig. Tråden handlar väl mycket om min person (som ingen på forumet vet något om), min påstådda bristande förmåga att rida (som ingen på forumet vet något om), mitt förstånd (som ingen på forumet vet något om), uttrycka mig som framgår av mina inlägg, etc.

Jag tror inte att så hemskt många i den här tråden har klart för sig vilka kriterier som gäller för tävlingsdressyr. Av TR, som är reglementet för samtliga svenska tävlingsgrenar inklusive tävlingsdressyr, framgår att hästen skall behandlas så att den inte far illa.

Bra att du skriver det, håller fullständigt med dig. Tråden handlar väl mycket om min person (som ingen på forumet vet något om), min påstådda bristande förmåga att rida (som ingen på forumet vet något om), mitt förstånd (som ingen på forumet vet något om), uttrycka mig som framgår av mina inlägg, etc.

Jag tror inte att så hemskt många i den här tråden har klart för sig vilka kriterier som gäller för tävlingsdressyr. Av TR, som är reglementet för samtliga svenska tävlingsgrenar inklusive tävlingsdressyr, framgår att hästen skall behandlas så att den inte far illa.

Därför så skulle det vara intressant om du svarade på dessa frågor:
Vilken ryttarbakrund har du? Vilken skolning, vad har du utbildat och vad har du tävlat?

Trots allt så får man mer respekt och tyngd i sina uttalanden om motparten vet mer om personen. För jag tror att även du tar en person där du vet dess bakrund på större allvar än någon totalt okänd.

Men det var ju inte direkt det Hedwig sa att hon skulle göra heller. Jag talar också i termer som att lära hästen piaff och passage. För det är ju trots allt det man gör. Den ska lära sig vad som förväntas av den.

Tycker att du drar på onödigt stora växlar.
Hedwig skrev ungefär att hennes häst skall lära sig GP-rörelser.

En häst som är väl riden, förberedd och korrekt musklad kan med den skicklige ryttarens hjälper ridas i piaff utan att den tidigare lärt rörelsen piaff. Den skall lära sig att svara på de hjälper ryttaren ger. Då ryttaren kombinerar dessa för piaff svarar den välridna hästen med piaff.

Stora växlar, tja det står var och en fritt att tycka det. Jag vet vad jag talar om men blir idiotförklarad då jag försöker förklara. Hedwig är en av de få på buke som jag kommenterat. Hon skriver inlägg fulla av påhopp så lite sanning skall hon klara att ta emot. Tyvärr för dem själva verkar både hon och andra tycka att det är bättre med smicker än med fakta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka