###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

+flera

Börjar med att säga att du är duktig Waco.
Kan dock inte hålla med de som skrivit att man inte kunde tro att din häst skulle bli en bra dressyrhäst med tanke på hur den gick när du köpte den. Vad är det på de gamla filmerna som är så dåligt så att man inte kunde tro det? Frågan är mest riktad till de som skriver så till dig Waco, inte du själv.

Jag ser en häst med helt ok typ och jämnbra gångarter som var relativt välutbildad redan då. Inga supergångarter, men som sagt jämna. Det är mer lättridet med "lagom" gångarter än jättestora gångarter. Han har samma rörelsemönster nu och han har fortfarande samma typ. Skillnaden nu är att han kan göra fler byten på rad och andra krusiduller, allmänt starkare osv. Det är ju beundransvärt så klart, men inget mirakel, han har utvecklats pga sin ålder och utbildning, precis som de flesta andra hästar (som har en ryttare som tränar och satsar mot att det ska gå framåt). Hästen ser inte ut att vara mer begåvad nu än då så att säga, "bara" äldre och har hunnit komma längre i utbildningen.

Brukar inte kommentera filmer eftersom jag inte är tränare och tycker verkligen inte att jag har rätt kompetens för det. Det är alltså inte ridningen eller hästen i sig jag ville kommentera utan det faktum att folk ofta verkar tro att de på något sätt har skapat en talang som inte fanns hos hästen från början (inte just du nu, utan snarare de som kommenterar på det sättet om dig och din häst). Jag skulle mer vilja att man såg det som att man lyckats förvalta/inte förstört all talang som hästen har besuttit hela tiden/från början. Det är tillräckligt svårt att lyckas med det som ryttare!!

tack! :) Vi köpte honom på just det du beskriver. Han gjorde byten (prio ett!), han var snäll och rörde sig med jämna gångarter. Med den budgeten vi hade så får man ta att han är omodern i typen och inga flashiga rörelser. Han har aldrig varit en "skithäst" utan en medelbra ovh ofördärvad pålle. :) De flesta felen han har är mitt fel, de har jag ridit dit :D

Han hade väl helt enkelt fått en utbildning som gav honom chansen att visa en del av sina medfödda talanger så att säga. Och sedan tog du vid och fortsatte :)

Jag tycker han ser så rolig ut att rida, även på de gamla filmerna. Du har förvaltat honom jättefint och utvecklat honom men även om han bara gått kvar på den nivån han hade när du köpte honom tror jag att han varit en väldigt trevlig läromästare för många av oss sämre :)

Och jag tycker inte det är ordinärt men en häst som går att utveckla så pass men som fortfarande går att hoppa med och som verkar kul att äga varje dag. Han ser ut att ha en väldigt schysst ridbarhet som många nog aldrig får uppleva.

Så söt! Tycker han rör sig bättre naturligt än D gjorde när du fick honom.
De är otroligt lika, ska bli kul att se A växa upp :)

Tack! Det gör han utan tvekan! Redan väldigt mjuk takt i traven och vi har inte sett ett enda taktfel hittills.

Försöker ha dig och Danny som målbild när jag rider. :love: Fantastisk häst och du har verkligen matchat honom super. Imponerande, plus att jag blir jäkligt avundsjuk bara jag ser er. Vill också....:mad::mad:D:

Det här var nog det finaste någonsin sagt till mig..:love: Tusen tack, blir alldeles rörd!! Danny hälsar också! :bow:

Wacos häst är ett bra exempel på att man kan komma långt med en ordinär häst. Och det är ryttaren som gjort det tillsammans med sin tränare. Personligen anser jag att man kommit långt om man rider intermediere på bra%. Han kan snart alla GP-rörelser men skulle aldrig hävda sig på en internationell tävling. Alltså han är inte en superhäst i klass med Totilas, Valegro, Damon Hill etc men ändå högt utbildad i jämförelse med de allra flesta hästar. Skulle tro att CH skulle anse att Waco är ett utmärkt exempel på att man kan komma långt på en vanlig häst.
Det finns exempel på folk som rider svår klass på frieserhästar och haflinger.

Det är klart att det är ryttaren som "gör hästen".

Fast hoho kan inte låta bli att lägga mig i. Hur kan man tycka att Marias fina Ådi kan räknas som en "ordinär" häst? Det är inte alla hästar som kan lära sig hela utbildningsskalan med piaff och passage, för att dom kanske inte ens har en gnutta kadens i traven att hitta. Det är inte alla hästar som har tillräckligt bra galopp för att sitta lika fint i piruetterna som denna. Det handlar så lite om bautastora gångarter i slutändan för vanlig GP, och så mycket mer om kvickhet och framförallt mjukhet i rörelserna. Jag tycker att Wacos häst är långt ifrån standard-brunte.

Tack! Han är en riktig pärla! Brukar slänga upp elever och andra i stallet ibland när de behöver en skjuss i motivationen eller få känna hur det "ska vara". Jag brukar inte behöva säga så mycket för de får instruktioner av Ådi :D Hade jag haft fler av honom så hade jag haft ridskoleverksamhet på honom ;)

Ådi tackar det ödmjukaste och tycker nu att jag ska sluta kalla honom för lådbil :D

Du får ta lite semester och komma ner hit till skåne så bjuder han på en ridtur ;)

Jag håller med dig! Inte kan man kalla Ådi ordinär. Sen är han ingen spekakulär wow-häst heller, men visst är han över medel!
Ändå ska Waco ha massa cred för hur hon förvaltat honom, för med en annan ryttare hade han nog kunnat se oerhört vardaglig ut.

Jag håller med dig! Inte kan man kalla Ådi ordinär. Sen är han ingen spekakulär wow-häst heller, men visst är han över medel!
Ändå ska Waco ha massa cred för hur hon förvaltat honom, för med en annan ryttare hade han nog kunnat se oerhört vardaglig ut.

För mig är inte ordinär negativt utan betyder vanlig/normal. Alltså, en korrekt byggd häst med tre jämna gångarter utan att vara extrem åt något håll. Jag kanske var otydlig men jag tänker mer vad i det här fallet Ådi var som unghäst, alltså innan han utbildades. Med största sannolikhet inte speciellt spektakulär. (Men jag kanske har fel och han kanske visade extrem potential som unghäst.)

Min poäng är fortfarande att en duktig ryttare kan komma långt med en häst som inte är en supertalang medan en kass ryttare snabbt kan förstöra en lovande häst på nolltid. Waco tycker jag visar att man kan göra en svårklasshäst av en häst som från början var ganska normal. För mig är det imponerande.

För mig är inte ordinär negativt utan betyder vanlig/normal. Alltså, en korrekt byggd häst med tre jämna gångarter utan att vara extrem åt något håll. Jag kanske var otydlig men jag tänker mer vad i det här fallet Ådi var som unghäst, alltså innan han utbildades. Med största sannolikhet inte speciellt spektakulär. (Men jag kanske har fel och han kanske visade extrem potential som unghäst.)

Min poäng är fortfarande att en duktig ryttare kan komma långt med en häst som inte är en supertalang medan en kass ryttare snabbt kan förstöra en lovande häst på nolltid. Waco tycker jag visar att man kan göra en svårklasshäst av en häst som från början var ganska normal. För mig är det imponerande.

Då tycker vi nog ganska lika!

Jag tycker inte heller att ordinär är negativt. Men jag tycker att Ådi har egenskaper som gör honom till en bättre häst än "snitthästen". Förmodligen mycket på grund av att han har en hög ridbarhet och ett gott hjärta. Han verkar mycket komplett helt enkelt, även om han inte har någon specifik egenskap som är "extremt" bra.

Fast hoho kan inte låta bli att lägga mig i. Hur kan man tycka att Marias fina Ådi kan räknas som en "ordinär" häst? Det är inte alla hästar som kan lära sig hela utbildningsskalan med piaff och passage, för att dom kanske inte ens har en gnutta kadens i traven att hitta. Det är inte alla hästar som har tillräckligt bra galopp för att sitta lika fint i piruetterna som denna. Det handlar så lite om bautastora gångarter i slutändan för vanlig GP, och så mycket mer om kvickhet och framförallt mjukhet i rörelserna. Jag tycker att Wacos häst är långt ifrån standard-brunte.

Jag håller med dig. Sen tolkar vi nog begreppet vanlig/ordinär olika. Du har ju också gjort ett fantastiskt jobb med din häst. Nu är han verkligen flott men på de första filmerna jag såg av honom så såg han ganska långsam ut bak och inte alls så energisk som han är nu. Du har förvaltat honom så han verkligen kommit till sin rätt medan en sämre ryttare förmodligen inte alls hade kunnat plocka fram en bråkdel av vad du har gjort.

Jag brukar själv alltid tänka att min häst aldrig kan vara bättre än hur jag rider den. Alltså hon är en spegelbild av min ridning.

Så både Waco o Cashmir. Ni är otroligt duktiga och riktiga förbilder för många!

Ni är jättefina. En häst som Ådi skulle man ha. Kan man klona honom tro?

Tycker även att du Hedwig är ett lysande exempel på någon som utvecklat en, från början, ordinär häst (med fina grundkvalitéer) till något över det vanliga.
Stor eloge också eftersom, om jag uppfattat det hela rätt, du började din tävlingskarriär i vuxen ålder. :bow:

kl

Förövrigt så finns det oändligt mycket kunskap här inne av duktiga ryttare och hästmänniskor, ingen nämnd ingen glömd. Men det är kul för man blir både inspirerad och upplyst även om man får sålla bort vissa saker.
;)

Tycker även att du Hedwig är ett lysande exempel på någon som utvecklat en, från början, ordinär häst (med fina grundkvalitéer) till något över det vanliga.
Stor eloge också eftersom, om jag uppfattat det hela rätt, du började din tävlingskarriär i vuxen ålder. :bow:

Tack!:)

Det stämmer att jag började tävla som vuxen och att Hedwig är den första häst som jag utbildat från början. Innan hade jag en liten travare som vi desperat försökte lära galoppera..:o

Hedwig har jag utbildat själv med hjälp av tränare från backen. Hon var en helt vanlig häst med bra grundkvaliteer och taktmässiga gångarter utan att vara spektakulär. (Klass I på 3-års, 888778.) Visst är hon en ganska bra häst men inget internationellt svårklassämne. Men jag har ändå som mål att lära henne alla GP-rörelser. I år hoppas jag att hon får vara skadefri så vi kan starta msvA o St Georg.:)
O kan jag, som är en halvgammal kärring, komma såpass långt på en helt vanlig, liten brun häst så kan alla.

kl*

Liten film på nyblivna 7-åringen. Moviemaker ville inte helt fungera, så jag var tvungen att göra filmen i ett annat program, därav den lilla irriterande texten som dyker upp.. Hoppas ni ser något ändå ;)

http://www.youtube.com/watch?v=oegBUjcjl6g

Leker lite med 7-års krumelurer, inte tävlingsklara än, men vi jobbar på det :)
Vad tycker ni? Glad för all input!

Vilken härligt häst och trevlig ridning! Det är kul att se att du verkligen leker med traven för att hela tiden hålla honom(?) engagerad. Många snackar om att de rider varierat, men få gör det verkligen. Du lyckas riktigt bra. Gillar verkligen gunget du får fram i traven. Ni ser ut att ligga väl framme i er utbildning. Du sitter dessutom avundsvärt snyggt! Ska ha det som målbild när jag rider i morgon. Vad är det för stam? Framtidsplaner?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka