+flera
Börjar med att säga att du är duktig Waco.
Kan dock inte hålla med de som skrivit att man inte kunde tro att din häst skulle bli en bra dressyrhäst med tanke på hur den gick när du köpte den. Vad är det på de gamla filmerna som är så dåligt så att man inte kunde tro det? Frågan är mest riktad till de som skriver så till dig Waco, inte du själv.
Jag ser en häst med helt ok typ och jämnbra gångarter som var relativt välutbildad redan då. Inga supergångarter, men som sagt jämna. Det är mer lättridet med "lagom" gångarter än jättestora gångarter. Han har samma rörelsemönster nu och han har fortfarande samma typ. Skillnaden nu är att han kan göra fler byten på rad och andra krusiduller, allmänt starkare osv. Det är ju beundransvärt så klart, men inget mirakel, han har utvecklats pga sin ålder och utbildning, precis som de flesta andra hästar (som har en ryttare som tränar och satsar mot att det ska gå framåt). Hästen ser inte ut att vara mer begåvad nu än då så att säga, "bara" äldre och har hunnit komma längre i utbildningen.
Brukar inte kommentera filmer eftersom jag inte är tränare och tycker verkligen inte att jag har rätt kompetens för det. Det är alltså inte ridningen eller hästen i sig jag ville kommentera utan det faktum att folk ofta verkar tro att de på något sätt har skapat en talang som inte fanns hos hästen från början (inte just du nu, utan snarare de som kommenterar på det sättet om dig och din häst). Jag skulle mer vilja att man såg det som att man lyckats förvalta/inte förstört all talang som hästen har besuttit hela tiden/från början. Det är tillräckligt svårt att lyckas med det som ryttare!!