###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

KL.
hittade en gammal video (09) på mig och mitt numera avelssto, den är verkligen av kass kvalite och hackigt (hänt lite med mobilkameran på dessa år faktiskt) men i princip den enda filmen jag har ifrån vår tid som ekipage och glad över att ha något åtminstonde.

så vi hackar oss fram igenom filmen i någon skum hastighet, men hoppas den är värd att se iaf :D

https://www.facebook.com/photo.php?v=44529416343&l=9221010394732086031

Så här säger hon: http://www.youtube.com/watch?v=r6AYgNBWSHI&feature=youtu.be

Det som händer är att han tappar koordinationen dels pga styrkebrist och dels pga att jag inte är tillräckligt skicklig i min hjälpgivning. Nybörjarproblem helt enkelt. Fick till ett par klockrena övergångar till fin passage utan taktmissar men de hamnade givetvis inte på film.
Tack för svaret och ljudfilen.

Vad jätteroligt att se och vad mycket som har hänt bara sen i höstas!

Traven ser ännu lättare ut och har fått mer schwung och takten i både piaff och passage är mycket bättre. Fina byten i varje!

Ni är verkligen en inspiration!

Vet att jag läste någon gång att Carl Hester hade sagt att han inte hade råd att köpa dyra flashiflashhästar när han var yngre så han fick köpa vanliga hästar o göra GP-hästar av dem.

Ungefär det du gör med Ådi.:)

Tack! Det är så lätt att glömma hur mycket som faktiskt hänt senaste månaderna. Jag är lite av en perfektionist och vill att allt ska vara klart för världscupen direkt :D

99,9% av alla som lägger in filmer behöver faktiskt inte bli sågade. De har tränare som hjälper dem att utvecklas i den takt de vill utvecklas i. De flesta är dessutom inga som tror speciellt högt om sig själva. Filmtråden är i första hand inte ett träningspass där hela internet är tränare utan en tråd för att faktiskt stötta varandra. Majoriteten är redan medveten om sina brister och jobbar med dem. De fåtal som är riktigt ute och cyklar brukar få höra det och har också i de flesta fall gjort stora kliv i rätt riktning. Något som kräver beröm.

Jag är en av de som iprincip aldrig får kritik. Men det tror jag är för att de flesta vet att jag nog kan hitta fler brister i min ridning än någon annan på buke. Helt enkelt onödigt att påtala det uppenbara.

99,9% av alla som lägger in filmer behöver faktiskt inte bli sågade. De har tränare som hjälper dem att utvecklas i den takt de vill utvecklas i. De flesta är dessutom inga som tror speciellt högt om sig själva. Filmtråden är i första hand inte ett träningspass där hela internet är tränare utan en tråd för att faktiskt stötta varandra. Majoriteten är redan medveten om sina brister och jobbar med dem. De fåtal som är riktigt ute och cyklar brukar få höra det och har också i de flesta fall gjort stora kliv i rätt riktning. Något som kräver beröm.

Jag är en av de som iprincip aldrig får kritik. Men det tror jag är för att de flesta vet att jag nog kan hitta fler brister i min ridning än någon annan på buke. Helt enkelt onödigt att påtala det uppenbara.

+1 (bra skrivet!)

Vad har din tränare sagt att du ska göra för att få fram nosen?

Han har inte sagt något direkt om vad jag ska göra, men som man hör att han säger i filmen är ju grundförutsättningen att hästen är framme för skänkeln och att man erbjuder ett jämnt stöd.

Så jag kan inte förklara exakt vad jag gör, men jag driver på framåt med skänklarna samtidigt som jag med sitsen bromsar upp så att han inte bara springer fortare. Jag håller kvar kontakten men följer med fram med handen om det behövs.

Mycket bra! :)

Tack! Det är så lätt att glömma hur mycket som faktiskt hänt senaste månaderna. Jag är lite av en perfektionist och vill att allt ska vara klart för världscupen direkt :D

Ådi har under åren utvecklats till en fantastisk fin dressyrhäst.. kommer aldrig glömma första gången jag såg honom och dig.. å tänkte.. herregud.. dressyrsatsning? På den där traktorn :D

Jag tycker ni är fantastiskt kvitto på att dressyren stärker hästen och att det faktiskt GÅR att utbilda en häst högt i dressyr, få den att dansa och få bra poäng med bra och korrekt ridning även på en "vanlig" häst.

Det sistnämnda är nog mer än känga till alla yngre ryttare därute som säger att det inte går att hävda sig i dressyren om man inte har miljoner på banken.. möjligtvis är det så i J och YR svängen men satsar man långsiktigt så går det!!

Så söt! Tycker han rör sig bättre naturligt än D gjorde när du fick honom.
De är otroligt lika, ska bli kul att se A växa upp :)

Ådi har under åren utvecklats till en fantastisk fin dressyrhäst.. kommer aldrig glömma första gången jag såg honom och dig.. å tänkte.. herregud.. dressyrsatsning? På den där traktorn :D

Jag tycker ni är fantastiskt kvitto på att dressyren stärker hästen och att det faktiskt GÅR att utbilda en häst högt i dressyr, få den att dansa och få bra poäng med bra och korrekt ridning även på en "vanlig" häst.

Det sistnämnda är nog mer än känga till alla yngre ryttare därute som säger att det inte går att hävda sig i dressyren om man inte har miljoner på banken.. möjligtvis är det så i J och YR svängen men satsar man långsiktigt så går det!!

:bow: :bow:

Ådi är egentligen ingen fantastisk häst. Han har bara ett gott hjärta som ställer upp när jag experimenterar. Mina elever brukar ibland säga att de inte kommer att kunna komma längre än LA med sina hästar. Att deras hästar är sämre än Ådi och bla bla bla. Skitsnack säger jag då. Allt går bara man vill och vågar pröva att göra saker. Rid, rid, rid!

Ådi är egentligen ingen fantastisk häst. Han har bara ett gott hjärta som ställer upp när jag experimenterar. Mina elever brukar ibland säga att de inte kommer att kunna komma längre än LA med sina hästar. Att deras hästar är sämre än Ådi och bla bla bla. Skitsnack säger jag då. Allt går bara man vill och vågar pröva att göra saker. Rid, rid, rid!

Det är inte så bara med ett gott hjärta :up: Kanske den viktigaste egenskapen oavsett andra kvaliteter hos en häst :D

Han är jättefin och det är superkul att följa er :)
Jag tycker det är så himla inspirerande att se hur en vanlig dödlig häst kan utvecklas så fint som Ådi!

Sen tror jag en till anledning att du aldrig får kritik är att du rider så mycket bättre än de flesta här :bow: vilket gör att det blir svårt att kritisera. Klart man ibland har förmåga att se små detaljer som inte alltid är perfekta men i det stora hela är det ju så hög kvalitet på ridningen vilket man vet är väldigt svårt.
Tycker alltid du haft bra sits, men nu tycker jag att den ser ännu bättre ut. Har du blivit ännu stabilare i bålen?
Ser i alla fall skitbra ut och hästen är en underbar individ :love:. Ni är riktiga föredömen!

Försöker ha dig och Danny som målbild när jag rider. :love: Fantastisk häst och du har verkligen matchat honom super. Imponerande, plus att jag blir jäkligt avundsjuk bara jag ser er. Vill också....:mad::mad:D:

Tack! :) jag har börjat gymma :D jäklar vilken skillnad det gör!

Håller med alla andra!

Jag som också rider dressyr på en hoppehäst blir så himla inspirerad när jag ser hur himla bra det kan bli med en väldig massa hårt jobb.

Hade varit jättekul att få se nån gammal film på er, kan du inte lägga ut nån? :) Lite "nu och då".

+flera

Börjar med att säga att du är duktig Waco.
Kan dock inte hålla med de som skrivit att man inte kunde tro att din häst skulle bli en bra dressyrhäst med tanke på hur den gick när du köpte den. Vad är det på de gamla filmerna som är så dåligt så att man inte kunde tro det? Frågan är mest riktad till de som skriver så till dig Waco, inte du själv.

Jag ser en häst med helt ok typ och jämnbra gångarter som var relativt välutbildad redan då. Inga supergångarter, men som sagt jämna. Det är mer lättridet med "lagom" gångarter än jättestora gångarter. Han har samma rörelsemönster nu och han har fortfarande samma typ. Skillnaden nu är att han kan göra fler byten på rad och andra krusiduller, allmänt starkare osv. Det är ju beundransvärt så klart, men inget mirakel, han har utvecklats pga sin ålder och utbildning, precis som de flesta andra hästar (som har en ryttare som tränar och satsar mot att det ska gå framåt). Hästen ser inte ut att vara mer begåvad nu än då så att säga, "bara" äldre och har hunnit komma längre i utbildningen.

Brukar inte kommentera filmer eftersom jag inte är tränare och tycker verkligen inte att jag har rätt kompetens för det. Det är alltså inte ridningen eller hästen i sig jag ville kommentera utan det faktum att folk ofta verkar tro att de på något sätt har skapat en talang som inte fanns hos hästen från början (inte just du nu, utan snarare de som kommenterar på det sättet om dig och din häst). Jag skulle mer vilja att man såg det som att man lyckats förvalta/inte förstört all talang som hästen har besuttit hela tiden/från början. Det är tillräckligt svårt att lyckas med det som ryttare!!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka