###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Haha ja man kan faktiskt undra varför man ens red in han. Vilken besvikelse att få ett föl som han :( Men han funkar ju bevisligen och han är en helt perfekt hobbyhäst. Det går att göra allt med honom, och då menar jag verkligen ALLT. Han blir alltid tränarnas lilla favorit och maskot typ :p Han är så jävla frän. Alla gillar honom och tycker han är så häftig och jag får många härliga kommentarer när vi är på tävling och folk fotar. Det är jättekul. han har sådan personlighet.
Han gör alltid allt han kan och gör om och gör rätt, oavsett vad vi gör. Hoppningen löser han galant och kämpar utan dess like, löser problemen med glädje. Så han är riktigt rolig att jobba med och överraskar hela tiden. :love: I terrängen är han sååå jävla rolig! :D
Så rida på honom går ju bevisligen, men det är inte lätt. Huvva...

Ja det går inte börja me dhonom att låta han gå lång coh låg, då hamnar han på bogarna direkt. Så jag måste alltid rida honom ganska kort. Förhoppningen är att det ska gå framöver att kunna länga överlinjen men det finns ju ingen anlending att göra det när han bara hamnar på bogarna. När vi travar av länger vi honom lite för att strecha överlinjen lite iafl. Men i arbete så ramlar han isär direkt om jag försöker länga honom lite. Så han får gå kort, det finns som inget annat sätt vi har kunnat lösa det på ännu. och eftersom han är sjuk ett halvår per år så har jag ju aldrig fått känna på hur han blir när han fått styrkan, för han hinner aldirg komma dit, tyvärr. Det hade varit väldigt intressant att se hur det hade utvecklats. :) Jag lever på hoppet att vi kommer dit någon gång, i sommar helst :)

Skönt att höra att vi inte är helt ute och cyklar :p

Så jävla roligt att se! Och nu ska du sluta ha dåligt samvete för det där för två år sedan. Det är förbi och passé, ingenting att göra åt och du gjorde inte medvetet. Men den förändring ni gjort är i allra högsta grad medveten och så jävla bra! Jag tänker på alla de som harvar runt lite halvtaskigt år efter år, inte tillräckligt illa för att någon ska säga till, men fel ändå. Det krävs mod att göra den resan du gjort!

Jag förstår tanken med träningen och jag tycker absolut ni är på rätt väg. Dessutom ser jag ju bara en liten, liten del av hela träningen. Jag hade önskat, om jag ska vara petig, mer övergångar och tempoväxlingar. Han är fint aktiverad men speciellt i traven hade jag velat ha honom liiite kvickare, men inte högre tempo. I galoppen tycker jag att du får fin effekt när du rider diagonalen och ökar.

Sen är det ju som du säger att man hade velat ha honom lite lägre och rundare men förstår att du inte kan rida honom där nu. När du travar av är han super och med tiden hade jag önskat att du tidigare i passet då och då kan lägga ner honom ett par varv på volten. Det tror jag också skulle ha fin effekt. Men som sagt, jag förstår att du inte kan göra det än, det syns ju även när du travar av att han lätt tappar balansen och faller isär.

Men allt det där är småsaker och petitesser. Det syns att du och din tränare som har en långsiktig plan!

Tack!!! vad kul att du tycker det! Hade hoppats på att du skulle vilja ta dig tid att titta :p ja jo det är förbi nu och jag tänker sällan på det. Just nu är det så roligt att träna för det känns vilken effekt det har på honom. Han börjar äntligen på lossna lite igen efter vilan och då blir han så trevlig.

Vi rider mycket övergångar oftast och vi gjorde det en del under passet men allt är inte fångat på film då killen inte orkar filma i 25 minuter :p tråkmåns! Och detta pass var mer inriktat på frisk galopp och sedan tillbaka på bakdelen och mycket långsidor med typ förvänd tagen bakdel eller vad man ska kalla det??
Jag rider mycket övergångar när jag rider själv och speciellt ute. Så det jobbar vi mycket på. Just detta pass var ett pass med lite mindre övergångar än normalt och de är inte fångade på film. I framridningen så rider jag typ miljoner övergångar för att få honom att svara på framåtdrivande hjälper. De är ett måste. Utan övergångarna sover han och blir typ skänkeldöv. :meh: Så de finns där hela tiden :) Träningen innan red vi nästan bara övergångar så det varierar lite. :)

Jag vill också kunna rida honom mer lång och låg och djup men det går inte idag. kankse om några månader hoppas jag. Det är ingenmening att lägga ner honom för han faller så lätt isär, hamnar på bogarna, svankar och bakbenen somnar. Så vi leker lite med det när vi avslutar och hoppas kunna plocka in det mer och mer i träningen när vi avslutar. När jag rider fram rider jag honom lägre med i övergångarna och sedan plockar upp honom för att få honom att sitta ihop.
Men det fåt ta tid att komma dit, med denna finns det nog ingen quick fix, utan det är nog bara att nöta på :p men det känns vad himla stark och fin han blivit i hoppningen sedan vi började med denna träningen i dressyren. Så det känns att det ger resultat, och ganska fort dessutom. Så snaaaart kanske det går att länga ut överlinjen lite på honom utan att han stupar på näsan :D det är ju målet, men vägen till det målet är nog lite längre än för många andra hästar känns det som.

kl

Nu ligger vi inte alls på samma nivå som resten av er, men känner att det finns väldigt mycket kompetens här inne och skulle behöva lite input.

Min sits är inte bäst i världen, men är lite nyfiken på vad ni tycker om hästens form, takt, tempo osv. Man blir ju så nedrans hemmablind.

FILM

Anledningen till att vi enbart är på volt är pga underlaget på andra sidan ridhuset som då var under all kritik (snöar in - snön smälter = is)

Jag tycker det ser väldigt mjukt och trevligt ut!

Sen är jag impad över hur cool han är trots att hela manegen är full med ungar, min hade inte travat så lugnt då. :meh:

Tack! :) Haha nä han är väl inte direkt den som dör av lite störning ;) Lektionen på ridskolan skulle börja så de var tvugna att bygga medan vi avslutade :p
Synd han är så jävla svår att rida för han hade varit perfekt till en nybörjare. Han är så genuint snäll. Det är väl därför det har blivit skit för han jämt, en duktig ryttare vill inte ha han och nybörjarna klarar inte av att rida han. Så han har ju inte blivit ett dugg utbildad och flyttat mycket för han passar som inte in.

Senast ändrad:

Bara för kul skull kan jag ju lägga in en av de första filmerna jag har på oss :rofl::rofl:

Ni får hålla tillgodo för att det är bommar på filmerna ;) Men jag har ingen dressyrfilm från första året. Han gick fan inte fram i dressyren heller så jag red nästan ingen dressyr. Bommarna fick han lite bjudning till iafl så han gick framåt. :D

Haha ja vi har ju alla varit nybörjare en gång :p:o

Dessa är precis 3 år sedan. Men vi har inte så många träningstimmar på dessa tre år då han sommaren efter dessa klipp slog på sig på böjsenan i hagen och stod på box i 2 veckor och sedan sjukhage i en månad. Sommaren efter strikt vila i liten hage och konstant hälta i 5 månader (blödningar i sulorna fram) och sommaren efter det strikt vila i liten hage och konstant hälta i 5 månader till, samma sak. Så vi har börjat om med igångsättning varje höst efter jobba viloperioder och direkt när han kommit igång så har han ställts på vila igen. Så det är ändå ganska härligt att vi kommit liiiite längre än första filmerna (dessa alltså) :laugh:

Nästan så man skäms lite ;):o

Lite ehh trav
http://www.youtube.com/watch?v=N1IeTMILjMU

Och galopp
http://www.youtube.com/watch?v=nknuuy4gUIA

Usch vad jag viker ut mig nu!! Hahaha! :D

*kl*

:nailbiting: Med skräck lägger jag upp några klipp jag lyckades få från min senaste träning :p Usch det är hemsk att lägga upp film här men jag behöver samtidigt få veta om jag är på rätt väg. Buke har ju räddat livet på oss innan så jag vill inte trilla dit igen ;)

http://www.youtube.com/watch?v=P8u3MPrplvw

Be kind :p Men jag behöver och vill ändå få höra synpunkter och tips på vad vi kan göra bättre! jag vill inte göra fel :)

Läs detta på rätt sätt nu (detta var det första jag kom att tänka på när jag såg filmen, men ville inte skriva det först för i mitt huvud lät det som att det gick att missförstå) -det ser inte sämre ut för er än för nån annan.

Jag minns när det stormade som mest runt er -och så himla duktig du är som har sån ordning på det, och trots att det är i det skedet det är.
Hoppas att pållens fötter går att hålla i schack så ni får fortsätta. Han är asfräck.

Tycker din häst är riktigt fräck och vilket fantastiskt arbete du/ni gjort:)!
Har inte hängt med i dom tidigare svängarna men hade nog lite samma tankar som Mooi!

Håller tummar att det ska fungera, så tråkigt med hans hovar..

Läs detta på rätt sätt nu (detta var det första jag kom att tänka på när jag såg filmen, men ville inte skriva det först för i mitt huvud lät det som att det gick att missförstå) -det ser inte sämre ut för er än för nån annan.

Jag minns när det stormade som mest runt er -och så himla duktig du är som har sån ordning på det, och trots att det är i det skedet det är.
Hoppas att pållens fötter går att hålla i schack så ni får fortsätta. Han är asfräck.

Vet du vad, jag tar det där som en stor komplimang!
Jag vet att jag har en häst som verkligen inte är som någon annan och kanske en av de minst lämpade att verkligen kunna rida på (inte bara åka) så att det inte ser sämre ut för oss än för någon annan är att ha nått mitt mål. Vi kommer kommer aldrig vara bättre än så men med hans förutsättningar är det mer än mycket väl godkänt!
Han är trevlig, rolig och väldigt lärorik att rida så jag får så mycket tillbaka :love: det är helt underbart att få utbildas tillsammans med honom! :)

Tycker din häst är riktigt fräck och vilket fantastiskt arbete du/ni gjort:)!
Har inte hängt med i dom tidigare svängarna men hade nog lite samma tankar som Mooi!

Håller tummar att det ska fungera, så tråkigt med hans hovar..

Tack, vad kul att höra! Han är asball i verkligheten med :D

Superfina :D Ni går så otroligt mycket framåt hela tiden!

Fina Danny! När har ni säsongstart?

Fiador: Du kan väl lägga in det där inlägget bland dina andra i LDR /rollkur tråden nu när det finns en ny som är aktiv.

Fina Danny! När har ni säsongstart?

Fiador: Du kan väl lägga in det där inlägget bland dina andra i LDR /rollkur tråden nu när det finns en ny som är aktiv.

Tack!! Vet inte riktigt, tror vi rider division 1-lag Dalarna/Värmland/Örebro (MSVB4) och undra om inte serien börjar i mars ungefär.. Hade det funnits några MSVB2 häromkring hade vi startat typ imorgon, medan jag gärna tränar lite till innan vi går ut i B4... :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka