###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Vilken fin häst, miljö....:)

Den galopperar ganska illa i h. varv. håller med övriga om bjudningen o sitt still med skänklarna i traven!
Gör mindre volter ibland o försök få hästen rakare i galoppen. ser ut som den går på dubbla spår. Rätta in framdelen på bakdelen.

Hmm. britterna är nu bäst i dressyr så du får nog adekvat träning.

Jo ar valdigt nojd med min tranare. Hon tranar sjalv for en viss kand brittisk dressyrherre sa man far val hoppas att nat guldkorn smittar av sig pa mig :D

Hogergaloppen har alltid varit svar for oss. Forra aret vid den har tiden kunde vi knappt gora ett varv pa volten utan att hon bytte bak sa det ar iaf battre aven om det gar ganska langsamt.

Tack :)

kl

Jag satte upp kameran på en pall när jag red lite dressyr på A igårkväll.

Det är andra gången för oss båda på kandar och första gången joggade vi bara lite, så det är första gången jag rider "som vanligt". Vi leker med lite saker i galoppen som jag inte vet om vi är riktigt klara för än och som jag egentligen inte har någon aning om hur det ska göras, men det är kul att försöka i alla fall :p. Men tar gärna emot tips :)

Man kan med fördel ändra till HD-kvalitet och ta upp på helskärm för att se lite bättre i alla fall. (Och det verkar som att det hackar lite ibland i tempot tyvärr)

Galopp: http://youtu.be/faV8NKy9K3k
Trav: http://youtu.be/faV8NKy9K3k

kl

Jag satte upp kameran på en pall när jag red lite dressyr på A igårkväll.

Det är andra gången för oss båda på kandar och första gången joggade vi bara lite, så det är första gången jag rider "som vanligt". Vi leker med lite saker i galoppen som jag inte vet om vi är riktigt klara för än och som jag egentligen inte har någon aning om hur det ska göras, men det är kul att försöka i alla fall :p. Men tar gärna emot tips :)

Man kan med fördel ändra till HD-kvalitet och ta upp på helskärm för att se lite bättre i alla fall. (Och det verkar som att det hackar lite ibland i tempot tyvärr)

Trav: http://youtu.be/faV8NKy9K3k

Såg att det blev samma länk i båda, här kommer galoppen:

http://youtu.be/OgMtYS-3ZME

Det ser ut att vara en väldigt arbetsvillig häst du rider. Kul att du utmanar er lite och provar svårare jobb i galoppen. Jag gillar hennes gest i de byten som man fick se ordentligt. Smart ide att filma från en stol. Ska prova det på måndag. Det jag tänker på är att du ibland hamnar med vikten på ytter i skolorna. Du kommer inte riktigt med i rörelseriktningen.
Något att fundera på kanske? Fortsätt med det fina jobbet!

Tack! Ja, hon är helt fantastiskt arbetsvillig :love:

Det stämmer säkert att jag hänger lite på ytter i skolorna, jag vet att jag gärna gör det i t.ex bakdelsvändningar i alla fall. Ska försöka tänka på det lite mer i skolorna också! :)

Tack! Hur menar du med lösgjord bakom ganascherna? Att hon ska slappna av och komma fran med näsan litegrann?

KL

Här är en liten filmsnutt från dagens träning, galopparbete med sluta-tänk för att lösgöra Herren som gärna gör sig lång och rak, och anser att matte på ryggen inte har något att säga till om :D

http://youtu.be/foHiWguWsPU

*KL

Film från dagens pass med Ninya :)
http://www.youtube.com/watch?v=Uo1gnAoHm3g&feature=youtu.be
Bjuder på diverse icke vackra moment...

Hon är ordentligt laddad för närvarande, vilket gör att hon reagerar större på mina fel än i vanliga fall. Jag var inte vidare koncentrerad idag, men är jättenöjd med Ninya och hon är verkligen jätterolig att rida när hon är vinterpigg utan att bocka :D

Har en egen lång lista med saker jag försöker påminna mig själv om hela tiden när jag rider, men det går sådär :angel:

mjaa, alltså får lite känslan av att hon inte riktigt släpper igenom tygeltagen, utan små tag påverkar ändå 'hela fronten' om du förstår? men det är ju bara en spekulation från min sida, du ser inte ut ha värst hårda händer nämligen : )

Kl*
Ni som inte vet vår historia kan gå in på tråden "gå i form" och läsa!

Idag var vår mest givande träning sedan jag fick hästen. Hon gick lugnt och avslappnat och mestadels i en låg form halvrund form. Så det är en väldigt bra början tycker jag :)
Jag är iallafall väldigt nöjd, jag har lärt mig själv att andas och verkligen slappna av när jag rider. Armarna är fortfarande lite svårt ibland men det är ändå stor skillnad från förra filmen!

http://www.videofy.me/moaphlsson/4892655

Tummen upp för er! :D Det ser absolut ut som du tagit del av de råd du fått här och att ni kommit en bit påväg. Tycker att din häst är väldigt vacker!

Det ser ju mycket bättre ut! Ett tips för att hålla skänklarna lite mer stilla är att se över hur styva dina ridstövlar är runt fotleden. Är de för hårda får man svårt att ta upp rörelserna i vristen och då flaxar fötterna mycket värre än nödvändigt. Träning är i slutändan enda vägen till en riktigt god sits men det skadar ju inte att ge sig lite hjälp på vägen! :)

*kl*

http://youtu.be/9P8YVB2zJP8
En liten film på min dam från en träning :D Tränade här på att hitta en jämn framåtbjudning och att kunna hålla en stadig förvänd galopp utan konstant skänkelstöd. Hon är ett sto född 05 som vi nu har ägt i ca 2 år nu :)

Det ser ju jättefint ut!! :D

Tycker fortfarande att du kan släppa fokuset på hästens form ett tag till, men jag tror du börjar få in känslan av att "det händer" när du själv gör rätt -dvs gör så lite som möjligt, eller hur?

Bra jobbat!

Tack så mycket allihop!
Jo stövlarna är inte riktigt mjuka än. Dem är fortfarande rättså nya!

Både jag eller tränaren har slutat tänka på att hon måste gå i form. Men jag vill ändå ha henne låg och lite rund. Hon har fått gå lång nu länge och hon har blivit så jäkla bekväm med det. Så även om jag har tyglarna så korta det går så lyckas hon på något sätt vara för lång.. Men har mycket hjälp av bra tränare nu så det ska nog gå bra!
Filmen är bara efter en träning med ny tränare :)

*kl*

:nailbiting: Med skräck lägger jag upp några klipp jag lyckades få från min senaste träning :p Usch det är hemsk att lägga upp film här men jag behöver samtidigt få veta om jag är på rätt väg. Buke har ju räddat livet på oss innan så jag vill inte trilla dit igen ;)

Kopierar det jag skrev till bilderna på bildtråden:
Äntligen är jag igång med min häst. Usch det har varit ett helvetiskt år. I april fick han blödningar i sulorna båda fram och rejäl sulläderhudsinflammation på båda. Rejält halt från början på maj tom september. Andra året irad och värre iår än förra året trots stora åtgärder. Utdömd av veterinär då skadorna i hovarna är kroniska så det är förmodligen vår sista vinter tillsammans

Han har kommit hyffsat igång efter skadan så jag njuter varje dag jag får ha honom hos mig nu.

Var snälla mot oss, han har inte hunnit komma ikapp sedan vilan och vi har det jobbigt pga den han är. och jag är väldigt ringrostig :P

Han rids medvetet kort för att få ihop honom. Det går inte riktigt rida ut halsen /överlinjen ännu för då blir han lite lång och hamnar på bogarna. så prio är att få ihop honom och på bakbenen och fri i bogarna. Sen länga överlinjen i det. Men han orkar inte sitta ihop så ännu.

Så ja, han rids kort och lite friskare tempo för att få igång bakkärran. Han är ju lite speciell och har VÄLDIGT svårt för sig. Så det tar lång tid att komma tillbaka efter så lång vila som 5 månader. Vi grovjobbar fortfarande för att bara få igång honom. Och mig ;)
Han började ridas början på oktober efter 5 månaders strikt vila i liten hage och han har tappat mycket! Så vi är fortfarande under en igångsättningsfas, även om vi jobbar mycket. :)

http://www.youtube.com/watch?v=P8u3MPrplvw

Be kind :p Men jag behöver och vill ändå få höra synpunkter och tips på vad vi kan göra bättre! jag vill inte göra fel :)

Jag med min inte allt för stor erfarenhet av hästar med knepig extriör. Tycker det ser ut som ni tänker helt rätt! Skulle ni minska tempot och försöka rida mer "lång/låg" så ser det ut som om den hästen kommer hamna på bogarna rätt kraftigt. Så som du rider nu får han igång baken iaf! Sen för att få ryggen ordentligt aktiverad kanske man hade velat se honom lite lägre, men det kommer med styrkan tror jag.

Tror jag kommer ihåg någon av era första bilder här på buke, en uppställd bild. Min första tanke var då "lycka till" :o

följt av "varför reda man ens in en häst med den kroppen"

Så att den ens går som den gör nu är riktigt bra jobbat!

Fin!
Hade önskat lite fräschare tempo ibland, fler övergångar så hon inte stannar upp i skolorna och blir seg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka