###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

*kl* Lite fel forum kanske, men vi är ju trots allt dressyrare även om vi för dagen hittade på lite annat...
Nu ska ni få se något som ni sällan ser dressyrekipage göra:

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=tgk_z2dyMvw&feature=youtu.be

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=WlKqQKRquRM&feature=youtu.be

Åh vad härligt med en dressyrhäst som hoppar och tycker det är superroligt, ( som det ser ut! ) ni är verkligen jätteduktiga!

hej igen. känns som att jag bombarderar tråden med mina filmer. :p
Men nu har jag en helt totalt ny film. från ridpasset idag och det gick väldigt bra kändes det som. :D
hur ser det ut?

http://www.youtube.com/watch?v=cJgGFRaKWPc

hon går bakom lod ibland beror det på för lite muskler eller något annat?
...
Jag uppfattar ditt inlägg som att du undrar varför hästen går bakom lod.

Den direkta orsaken är att tyglarna är för korta i förhållande till var hästens huvud är placerat i höjdled. Ju mer hästen sänker huvudet desto mer rätar den ut halskotpelaren, dvs halsen blir längre. Då behöver hästen längre tygel för att behålla nosen framför lodplan. Om den inte får längre tygel kommer den att vika in nosen bakåt så att den kommer bakom lod.

I det fall du inte vill att den skall gå bakom lod kan du antingen länga tygeln eller be hästen höja huvudet.

Debatten har gått het på buke om det är bra/dåligt för ryttaren/hästen att hästen går med nosen bakom lod. Jag är av den uppfattningen att det är dåligt både för ryttarens hjälpgivning och för hästen.

En del hästar som kommer bakom lod, eller ffa bakom hand, kan reagera tvärtom ifall ryttaren "släpper kontakten" gm att länga tygeln.

Jag tror inte det finns enkla svar på hur man ska göra om man upplever det som ett problem, liksom det inte finns bara ett svar på varför det händer?

En del hästar som kommer bakom lod, eller ffa bakom hand, kan reagera tvärtom ifall ryttaren "släpper kontakten" gm att länga tygeln.

Jag tror inte det finns enkla svar på hur man ska göra om man upplever det som ett problem, liksom det inte finns bara ett svar på varför det händer?
Att länga tygeln behöver inte vara detsamma som att släppa kontakten.

En häst som inte för fram nosen/följer med bettet framåt när ryttaren länger på tygeln är knappast "framme på bettet". Då har ryttaren problem.

Om ryttaren bibehåller längden på (den sträckta) tygeln när hästen sänker huvudet kommer tygeln att bli för kort i förhållande till längden på hästens hals. Ett sätt för hästen att lösa detta är att dra in nosen bakom lod.

Då handlar det inte om för kort tygel utan för dåligt engagemang bakifrån.

Jag blev lite inspirerad och plockade fram bommarna jag med idag. Tyvärr vill Z gärna hoppa på fart och inte så gärna vänta på mig men snart kanske jag också har en hoppfilm att ladda upp!

Jag garvar ihjäl mig!:D Vilket tempo! Helt fantastiskt och som någon annan skrev frågan är nog vem som hade roligast, du eller Ådi....:D Tuffingar är ni båda två iaf.

Tur att vi kan glädja några ;) De skrattar rätt gott åt mig på klubben också :D

Vi var faktiskt på det i helgen igen och red en regional 90cm stilhoppning. Kan i alla fall konstatera att vi inte ska rida stilbedömningar och behöver nog lite högre hinder för att hitta bromsen! Jag hade dessutom hög feber och hosta så att jag knappt fick luft (vad gör man inte för att få rida?). Ådi brände iväg i 190 knyck och jag orkade inte hålla honom. Emellanåt så åkte jag bara häst då jag fick lite lätt andnöd. Ådi blev lite paff när jag kom mot hinderna utan att rida så han trodde att han inte fick hoppa och tänkte stanna.... Rytmisk runda... eller inte...
Felfria var vi åtminstone men 51p ska vi väl inte direkt skryta med :rofl: Denna runda fastnade inte på film då jag i feberyran glömde kameran - kanske tur det :D

Förbannat roligt har vi båda två, han lägger verkligen in en extra växel i hoppningen :love:

Nu får vi leta fler hopptävlingar för den dressyrtävling som jag tänkt att rida i februari har helt bytt ut sina klasser när proppen kom så nu får vi vackert vänta till slutet av mars :(

Svar på båda.
jag länger alltid tygeln när hon går ned med huvudet den nästan glappar men jag har kommit fram till att jag får trycka på henne när hon går in bakom.

Precis vad jag får göra på våra PRE:er som också gärna krullar ihop sig. Driva framåt!! Fast inte okontrollerat förstås, om nån tror det :p

Jag garvar ihjäl mig!:D Vilket tempo! Helt fantastiskt och som någon annan skrev frågan är nog vem som hade roligast, du eller Ådi....:D Tuffingar är ni båda två iaf.

Jag är nog lite korkad men jag fattar inte vad du skrattar åt? Bra tempo och bra galopp och engagerad häst. Vad mer kan du begära? Mycket bättre än många andra hoppfilmer man ser tycker jag, :)och då är det en dressyrhäst ;)

Fast han var faktiskt hopphäst först innan Waco gjorde om honom till dressyrhäst ;)

kl

Min dressyrhäst fick hoppa lite på egen hand idag:
http://www.youtube.com/watch?v=yuzXMGwIigo

Och mamma också:
http://www.youtube.com/watch?v=fZIR0V_4WrU

Oavsett är det kommentaren "vilket tempo! " jag undrade över :)

Lät som om det gick för fort för novali :D

Dina är jättefina, kul att dressyrhästar får hoppa!

Fast det går lite för fort, jag har ingen kontroll över vilken fart vi har ;) :D

Det är det jag har sagt hela tiden.. spelar fan ingen roll hur lydig hästen är i dressyren när man ska hoppa.. då är all lydnad som bortblåst :D En helt annan lydnad handlar det om..

Då handlar det inte om för kort tygel utan för dåligt engagemang bakifrån.
Jag tror att du svarade på det här inlägget
"Om ryttaren bibehåller längden på (den sträckta) tygeln när hästen sänker huvudet kommer tygeln att bli för kort i förhållande till längden på hästens hals. Ett sätt för hästen att lösa detta är att dra in nosen bakom lod.".

Jag förstår inte hur du menar att ett ökat engagemang (?) bakifrån skulle kunna få hästen att inte vara bakom lod under de förutsättningar som jag gett i inlägget. De är en 1) tygellängd avpassad för nosen i mankhöjd då 2) hästen sänker huvudet. Hästen skall alltså fortsätta att gå med lågt huvud. Du kan väl förklara hur du tänker.

Vad menar du med "dåligt engagemang bakifrån"? Är det bärigheten, aktiviteten (=hastigheten på benrörelsen) eller påskjutet som är dåligt?

Precis vad jag får göra på våra PRE:er som också gärna krullar ihop sig. Driva framåt!! Fast inte okontrollerat förstås, om nån tror det :p
Då man driver på för att hästen skall gå framåt så är det väl framåt hela hästen ska - inte bara nosen. Nosen framåt skall väl vara ett svar på att handen går framåt. Hur gör du för att få fram nosen i stillastående?

Ofta så är ju nosen ett tecken på att hästen inte går ärligt framåt, på PRE'n i alla fall så har den en förmåga att gärna hamna i en bekväm takt och visa sig tjusig snarare än att gå framåt och jobba. Sen är det klart att den inte alltid orkar, men det får man ju ta i beaktande. Vilket troligtvis även gäller Tuijas häst eftersom den är av liknande ras. De här raserna har ju inte riktigt samma byggnad som halvbloden, dvs blir tunga framåt då.

Svar på båda.
jag länger alltid tygeln när hon går ned med huvudet den nästan glappar men jag har kommit fram till att jag får trycka på henne när hon går in bakom.
Din fråga var "hon går bakom lod ibland beror det på för lite muskler eller något annat?" Det var det jag svarade på, den direkta orsaken till att nosen hamnar bakom lod.

Det du beskriver nu är hur du korrigerar när hon (ur ditt perspektiv) har reagerat fel. Jag tycker att man skall undvika kortigeringsridning så långt man kan. Vill man inte att hästen skall vara bakom lod måste man alltså ge den förutsättningar att slippa.

Hon är inte ett dugg pre. :D
Likna henne mer vid en frieser i kroppen. Hon är frieser/arab.
:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama